پیشگیری و درمان با طب ورزشی

اکثر ناکامی های ورزشی ریشه در مسائل ذهنی و روانی دارد

اکثر روان شناسان ورزشی و ورزشکاران موفق دنیا معتقدند مهارت های روانی باعث تفاوت ورزشکاران حرفه ای و غیرحرفه ای است.

اکثر ناکامی های ورزشی  ریشه در مسائل ذهنی و روانی داردبه گزارش خبرنگار سایر حوزه های گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان براو، بیسبالیست افسانه ای ایلات متحده، معتقد است که ورزش 50 درصد فیزیکی و 90 درصد ذهنی است. این جمله اغراق آمیز یوگی براو از ارزش جنبه فیزیکی ورزش کم نکرده بلکه به اهمیت مهارت های روانی و ذهنی ورزش تاکید می کند. 

نیاز ورزشکاران حرفه ای به روانشناس و مشاوره ورزشی
هاشم فعال رئیس کمیته روانشناسی هیات پزشکی ورزشی استان اردبیل به خبرنگار سایر حوزه های گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص نیاز ورزشکاران حرفه ای به روانشناس و مشاوره های روانی گفت: اکثر مربیان، ورزشکاران و روانشناسان ورزشی بزرگ دنیا بر این عقیده هستند که در سطوح بالای ورزش (المپیک و جهانی)، تفاوت بین ورزشکاران فوق ستاره با ورزشکاران خوب یا کم تر خوب مربوط به مهارت های فیزیکی، تکنیکی یا تاکتیکی آنها نیست بلکه ریشه در مهارت های روانی آنها دارد.

پس می توان مدعی شد که نیاز به روانشناس ورزش و مشاوره های روانی از نیازهای اساسی ورزش حرفه ای و ورزشکاران حرفه ای است که جهت رسیدن به اوج عملکرد و قله های موفقیت باید از حضور مربیان ذهن(روانشناسان ورزش و تمرین) در کنار تیم ها و ورزشکاران بهره برد. اما متاسفانه هنوز در کشور ما نه مربیان، نه ورزشکاران و نه مسئولین به درک روشنی از روانشناسی ورزش نرسیده اند و اکثر شکست ها و ناکامی های تیم ها و ورزشکاران ما ریشه در مسائل ذهنی و روانی دارد.

نیاز ورزشکاران غیر حرفه ای به روانشناس و مشاوره ورزشی
به همان اندازه که ورزش حرفه ای نیازمند حضور روانشناسان ورزش و مشاوره های آنها هستند، ورزشکاران غیر حرفه ای نیز نیازمند این خدمات هستند.به طور کلی همه افراد و انسان ها در شرایط مختلف و خاصی از زندگی خود نیازمند مشاوره از متخصصین هستند و چون ورزش یک فضای هیجانی خاصی دارد پس استفاده از مشاوره های مربیان ذهن و روانشناسان ورزش امری ضروری و غیر قابل اجتناب به نظر می رسد.

چگونگی ارتباط مناسب روان شناسان ورزشی با ورزشکاران
با برنامه ریزی هیئت های پزشکی ورزشی ،روان شناسان ورزشی باید سعی کنند تا در تمرینات ورزشکاران در باشگاه ها حضور داشته باشند و سر تمرین مشاوره های لازم را برای ورزشکاران و مربیان انجام دهند . همچنین برگزاری کارگاه های مختلف برای ورزشکاران و مربیان در رشته های مختلف ورزشی از راه های موثر ایجاد ارتباط با ورزشکاران و مربیان بوده است. ایجاد یک گروه در فضای مجازی برای ارائه مطالب مربوط به روانشناسی ورزش از دیگر راه های موثر برقراری رابطه به ورزشکاران و مربیان است.

میزان نیاز ارائه مشاوره به ورزشکاران
برای نیاز یک ورزشکار به جلسات مشاوره میزان و آمار دقیقی را نمی توان عنوان کرد، چون اکثر مشاوره ها به صورت غیر رسمی و سر جلسات تمرین و باشگاه ها بوده است ولی به طور مثال صورت تخصصی با چندین ورزشکار حرفه ای که در سال گذشته کار کردیم بیش از 40 جلسه برای آنها جلسات مشاوره ارائه داده ایم .

عمده ترین مساله روانی ورزشکاران تمرکز بر برد و باخت است
رئیس کمیته روانشناسی هیات پزشکی ورزشی استان اردبیل گفت: حضور یک روانشناس ورزشی همیشه ضروری است و نمی توان گفت که باید مشکلی وجود داشته باشد تا روان شناس در کنار ورزشکار باشد . برطرف کردن مشکلات تنها بخشی از وظایف روانشناسان ورزش محسوب می شود. بیشتر مشاوره هایی که در دنیا توسط مربیان ذهن انجام می گیرد، آموزش تکنیک های روانی برای ورزشکاران است تا به حد مطلوب و اوج توانایی های خود برسند.
با این وجود می توانیم بگویم که مشکل عمده اکثر ورزشکاران نداشتن اهداف مبتنی بر اصول هدف گزینی و نداشتن برنامه ای دقیق برای دستیابی به این اهداف است. که خود این مساله موجب از دست دادن انگیزه و حتی ترک ورزش می شود. مشکل جدی دیگر تمرکز بیش از حد بر پیروزی و شکست است. می توان با آموزش اصول هدف گزینی به ورزشکاران و مربیان و کم کردن توجه به نتیجه، و توجه بیشتر به فرایند پیشرفت بسیاری از مشکلات ورزشکاران را بر طرف کرد.

(طیبه خزاعلی)
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار