سمنان؛

زخم عمیق بر بافت تاریخی و سنتی بازار سمنان

بافت تاریخی و سنتی بازار در کنار فراهم کردن زیر ساخت های لازم برای جذب گردشگر تنور بازار سمنان را گرم تر خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان؛ بازار بزرگ سمنان، به سبک معماری کهن ایرانی با سقف‌ های خشتی و آجری، متناسب با وضعیت آب و هوای خاص منطقه کویری ساخته شده و تا امروز بزرگ‌ ترین مرکز خرید و فروش کالاهای تجاری است.

زخم عمیق بر بافت تاریخی و سنتی بازار سمنان

این بازار متشکل از راسته بازار و بازار شیخ علاء الدوله (بازار مرده‌ ها) وبازار بالا و پایین به طول بیش از 1600 متر است که  توسط شیخ علاء‌ الدوله سمنانی از عرفای به نام ایران در قرن هفتم و هشتم هجری قمری ساخته شده است.

زخم عمیق بر بافت تاریخی و سنتی بازار سمنان

اما حال و هوای این روز های بازار سمنان حکایت از زخم عمیقی بر پیکر بافت سنتی خود دارد ،وجود دست فروش ها که اغلب به فروش اجناس چینی می پردازند  و متکدیان بی سامان و همچنین یادگاری ها ی و اطلاعیه و اعلامیه های بر روی  دیوار های و کاشی کاری های  تاریخی چهره ی بافت سنتی بازار را مخدوش کرده است.
چند وقتی است که بازار سمنان تغییر شکل محسوسی در بافت و ظاهر مغازه های خود از سوی صاحبانش دارد تغییری که تاریخ و قدمت را نشانه گرفته و مغازه داران با دکوراسیون و طراحی جدید و اغلب بیگانه سعی در جلب و جذب مشتریان خود می کنند.
رییس میراث فرهنگی سمنان درپاسخ به این حجم از تخلفات صورت گرفته، گفت : متاسفانه دست ما از نظر حقوقی در برابر این تخلفات بسته است و ما تنها می توانیم کسانیکه به صورت مستقیم در حال تخریب بنا هستند  به مراجع قانونی معرفی کنیم ولی از آنجاییکه این تخلفات به صورت پنهانی و گاها شبانه صورت می گیرد عملا خارج از محدوده اختیارت حقوقی ماست.
در کنار تمام این بی قانونی و آلودگی های فرهنگی بر چهره بازار سمنان، شاهد تخریب بخشی از بافت سنتی بازار در محله اسفنجان بودیم که با تغییر کاربری بخشی از آن تبدیل به پارکینگ و قسمت دیگری از آن با بی مهری به مخروبه جایگزین شده و متاسفانه سبب اعتراض اهالی  محله اسفنجان و مردم است.

زخم عمیق بر بافت تاریخی و سنتی بازار سمنان

برای چرایی این موضوع با طرح های اخیر شهرداری آشنا شدیم ، پروژ ه هایی که  مانند نوشدارو بعد از مرگ سهراب  بر پیکر بی جان بازار تجویز شده است.
 شهردار سمنان در خصوص جزییات  طرح بازسازی محله اسفنجان گفت : کلنگ این طرح در سال 93  در سه هزار و پانصد متر مربع و با اعتبار 30 میلیارد ریال زده شد و قراراست مراکز تجاری ، خدماتی، مسکونی  به شکل سنتی و همگون با بافت قدیم ساخته شود.
این در حالی است که نماینده سازمان یونیدو(سازمان توسعه صنعتی سازمان ملل) در ایران بافت تاریخی بازار سمنان را محلی برای جذب گردشگران داخلی و خارجی عنوان کرده بود که بی شک در کنار معرفی استان سبب رونق اقتصادی و اشتغال نیز می شود.
احیا بافت تاریخی و سنتی بازار در کنار فراهم کردن زیر ساخت های لازم برای جذب گردشگر تنور بازار سمنان  را گرم تر خواهد کرد.
گزارش : فاطمه همتی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.