شهرکرد؛

مشاهده 19 گونه پرنده برای اولین بار در تالاب گندمان

با اجرای برنامه های احیای تالاب بین المللی گندمان در استان چهارمحال و بختیاری، تا کنون 19 گونه پرنده برای اولین بار در این تالاب مشاهده و گزارش شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ مدیرکل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری، از مشاهده 19 گونه پرنده برای اولین بار در تالاب بین المللی گندمان، طی دو سال اخیر و در پی اجرای برنامه های احیای این تالاب خبر داد.

شهرام احمدی افزود: اردک سرحنایی، اردک سرسبز، اردک نوک پهن، زرده پر تالابی، حواصیل ارغوانی، فلامینگو، درنای خاکستری، بوتیمار کوچک و بزرگ، کفچه نوک، آبچلیک، پاشلک، و کشیم ها از جمله این گونه هاست.

وی، حضور گونه های غاز پیشانی سفید کوچک و عقاب دریایی دم سفید در این تالاب را هم حائز اهمیت است و اظهار داشت: گونه غاز پیشانی سفید کوچک در سطح جهانی، کاهش تعداد چشمگیری داشته، به نحوی که در زمره پرندگان در خطر انقراض قرار گرفته است.

احمدی، با اشاره به حضور چشمگیرتر برخی از این گونه ها، نسبت به سال گذشته، اضافه کرد: چون غالب این گونه ها از جمله درنای خاکستری، فلامینگو، کفچه نوک، پاشلک و آبچلیک، هنوز در تالاب حضور دارند، احتمال لانه گزینی و زادآوری آنان در این تالاب بسیار زیاد است.

وی، اجرای برنامه های احیاء و حفاظت ویژه تالاب های استان را عامل مهمی در حضور این گونه ها دانست.

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: براساس سرشماری صورت گرفته توسط کارشناسان و یگان حفاظت محیط زیست، هم اکنون بیش از 80 هزار پرنده در تالاب های استان که عمدتاً در شهرستان بروجن قرار گرفته، حضور دارند و بیشتر این پرندگان درحال لانه گزینی و زاد آوری هستند.

تالاب بین المللی گندمان با 980 هکتار وسعت و 2 هزار و 219 متر ارتفاع از سطح دریا، در نزدیکی تالاب بین المللی چغاخور و فاصله 60 کیلومتری شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد.

این تالاب از 10 تالاب برتر پرنده نگری ایران و مهمترین زیستگاه های جانوری کشور برای اسکان دائم پرندگان بومی و تخمگذاری پرندگان مهاجر به شمار می رود که در دفتر بین المللی تحقیقات پرندگان آبزی «لندن ـ 1352» به ثبت رسیده است.

منابع تأمین کننده آب تالاب گندمان، علاوه بر باران و برف، چشمه های حاشیه تالاب (همچون گل کوچک، گل بزرگ، مرادان و نصیرآباد) و رودخانه آقبلاغ است.

تالاب گندمان در واقع به عنوان یکی از آبگیرهای حوزه آبریز آق بلاغ شناخته می شود که با فاصله‌ای نه‌چندان دور از تالاب چغاخور قرار گرفته است. به طوری که بخشی از خروجی تالاب چغاخور به این تالاب سرآزیر می‌شود.

پوشش گیاهی این تالاب را گونه های حاشیه ای و نم پسند نظیر درخت بید، مرغ، جگن، زنبق، لویی، آلاله آبی، هزار نی، بارهنگ آبی، نخل مرداب و عدسک آبی
تشکیل می دهد.

پرندگانی مانند لک لک، حواصیل، بالکان، مرغابی سانان، سلیم و یلوه هم در تالاب گندمان دیده می شوند.

این تالاب همچنین دارای ماهی گورخری، سفید کولی، ماهی پوزه دار و سیاه ماهی است.

تالاب گندمان،
نام خود را از شهر تاریخی گندمان که در ضلع شمال شرقی آن واقع شده، گرفته است.

انتهای پیام/ ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار