نیوزویک: آیا ما آماده پس گرفتن موصل از داعش هستیم؟

نیوزویک در گزارشی به بررسی میزان آمادگی نیروهای ائتلاف آمریکایی، ارتش عراق و کُردهای پیشمرگه برای آزادسازی شهر موصل پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ نیوزویک در گزارشی به قلم "کِنِث ام پولاک،" کارشناس ارشد موسسه بروکینگز، نوشت: باید تا پیش از اقدام به آزادسازی شهر موصل، شرایط فعلی عراق به دقت مورد بررسی قرار گیرد و با شناخت و آگاهی کامل نسبت به توان نظامی نیروهای ارتش یا ائتلاف آمریکایی، نسبت به پاکسازی موصل از وجود تروریست‌ها وارد عمل شوند.

"کِنِث ام پولاک" همراه با "مایکل نایتس،" مسئول بخش سیاست خاور نزدیک موسسه مطالعاتی واشینگتن، از 9 تا 19 مارس (19 تا 29 اسفند) به عراق سفر کرد. این دو ضمن بازدید از شهرهای بغداد، سلیمانیه و اربیل با نیروهای آمریکایی، انگلیسی، عراقی و کُرد نیز گفتگو کردند.

در گزارش سفر "پولاک" و همراهش آمده است: نیروهای ائتلاف آمریکایی در حال آموزش 6 گردان از ارتش عراق هستند. این گردان‌ها اغلب برای بازپس‌گیری موصل و ضد حمله به تروریست‌های داعش تمرین داده می‌شوند. نیروهای آموزش دیده راهی رمادی و شمال موصل می‌شوند تا به محض دریافت دستور، عملیات آزادسازی موصل آغاز شود.

در همین حال حملات موشکی نیروهای ائتلاف علیه مواضع داعش بیش از گذشته تقویت شده است. طبق آمار اعلام شده هم اکنون 5 هزار سرباز آمریکایی در عراق مستقر هستند؛ اما دولت آمریکا این آمار را 3800 نفر اعلام کرده بود. به ادعای مقامات آمریکایی، این نیروها در امور آموزش و تمرین ارتش عراق به کار گرفته می‌شوند؛ اما شواهدی در دست است که حضور مستقیم آنها را در عملیات نظامی نیز نشان می‌دهد.

حملات بی‌امان نیروهای ارتش و نیروهای ائتلاف به مواضع داعش نشان می‌دهد، تروریست‌ها از مه 2015 (اردیبهشت 94) که شهرهای رمادی و تدمر را در سوریه به اشغال خود درآوردند، دیگر به موفقیت چشمگیری نرسیدند.

این گزارش در پایان نوشت: خسارات زیادی به داعش وارد شده ات و ارتش عراق بیش از هر زمان دیگری توان مقابله با تروریست‌ها را دارد. مشکل باقیمانده در آزادسازی موصل، فقدان برنامه هماهنگ و جامع میان ارتش عراق، نیروهای ائتلاف و پیشمرگه‌های کُرد است. نقشه راه معینی در اختیار این نیروها نیست و باوجود دراختیار داشتن منابع انسانی و تجهیزات کافی، عملیات آزادسازی موصل به تاخیر افتاده است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۵ ۲۳ فروردين ۱۳۹۵
حرفشان را باور نکنید انها در این فکرند که چه جوری جلوی نیروهای عراقی را بگیرند یا چه جوری سلاح به داعشیها برسانند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۸ ۲۳ فروردين ۱۳۹۵
واقعا وگرنه برای آمریکا کاری ندارد . چطور یه هفته ای عراق رو گرفتند ولی توی یه شهر موندن . پدر این سیاست بسوزه که......
آخرین اخبار