وُکس: نبرد بازپس گیری موصل از داعش، خونبار و طولانی خواهد بود

وبسایت وُکس در گزارشی به دشوار بودن عملیات بازپس گیری موصلِ عراق از دست تروریستهای داعش پرداخت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ وبسایت وُکس در مطلبی نوشت: پس از آنکه نیروهای امنیتی عراق ژوئن سال جاری میلادی (حدود یک ماه پیش) فلوجه را از دست تروریستهای داعش آزاد کردند، هدف بعدی خود را به موصل –دومین شهر بزرگ عراق و بزرگترین قلمرو تروریستهای داعش – معطوف کردند. تاکنون صدها نفر از تروریستهای داعش با پیش بینی حمله ای احتمالی، از عراق به سوریه گریخته اند. داعشی های دیگر هم در حال ساخت مواد منفجره هستند تا از ورود دشمن به قلمرو خود جلوگیری کنند.

دولت عراق امیدوار است تا پایان سال جاری میلادی موصل را از دست تروریستهای داعش آزاد کند. قلمرو داعش در عراق از حدود 40 درصد به کمتر از 10 درصد کاهش یافته است. نیروهای امنیتی عراق با حمایت هوایی ائتلاف بین المللی از جانب نیروهای کرد و شیعه، با این تروریستها مقابله می کنند.

به نوشته وُکس، حالا تحلیلگران بر وقایعی که ممکن است پس از نبرد موصل رخ دهد، متمرکز شده اند. اما در حال حاضر، جامعه بین المللی باید بیش از آنکه راجع به آینده نگران باشد، به امروز عراق بیاندیشد. با وجود اینکه نیروهای امنیتی عراق به اندازه کافی اعضا و سلاح برای آزادسازی موصل دارند، نبود هماهنگی کار آنها را دشوار کرده است. 

کمک شبه نظامیان به دولت عراق برای حذف عناصر داعش

ژوئن 2014 (خرداد 93)، گروه تروریستی داعش بخشهای مختلف ارتش عراق را منحل و بغداد را از سه جهت تهدید کرد. دولت عراق می دانست برای تقویت ارتش خود و بسیج نیروها برای دفاع از بغداد و اربیل، پایتخت کردستان به کمک شبه نظامیان مختلف این کشور احتیاج دارد. آمارها نشان می دهد نیروهای کرد 240 هزار جنگجو و شبه نظامیان شیعه 120 هزار نیرو به ارتش عراق افزودند. این درحالیست که گروه تروریستی داعش کمتر از 10 هزار عنصر در موصل دارد.  نیروهای امنیتی کرد به یک دولت مستقل در اربیل گزارش می دهند که بیم آن وجود دارد از عراق جدا شود. شبه نظامیان شیعه با وجود داشتن روابطی با ایران، به دولت عراق سوگند وفاداری خورده اند.

پس از جنگ عراق، نیروهای امنیتی این کشور با ضعف و فساد مواجه شده اند. گروه تروریستی داعش هم از مدیریت ضعیف نیروهای امنیتی عراق برای نفوذ دوباره به بغداد استفاده کرده است.

بازپس گیری موصل بیش از آنچه انتظار می رود طولانی خواهد بود

نبرد برای بازپس گیری دومین شهر بزرگ عراق از جنبه های مختلف با تکریت و فلوجه متفاوت است.  پیش از آغاز جنگ خیابانی،  نیروهای امنیتی عراق باید تکریت را محاصره کنند که این می تواند باعث ایجاد قحطی شود. در حال حاضر موصل 7 برابر جمعیت 100 هزار نفری فلوجه شهروند غیرنظامی دارد. اگر نیروهای امنیتی عراق بخواهند موصل را محاصره کنند نخست باید امنیت را در مرز سوریه و شهرهایی تأمین کنند که داعش ممکن است از آن طریق تقویت شود.

حالا با وجود چنین مسائلی این پرسش مطرح می شود که آیا نیروهای امنیتی عراق می توانند موصل را محاصره کنند و چه زمانی چنین اتفاقی خواهد افتاد؟ برای انجام این اقدام، دولت عراق باید بتواند سربازان و پلیس این کشور، نیروهای کرد و شیعه، مشاوران و فرماندهان غربی و گروه های مخالف داعش را هدایت کند.
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار