استفاده از ظرفیت های حوزه دامپروری در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی

استاندار خراسان رضوی گفت: این استان با دارا بودن تعداد قابل توجهی دام سبک و سنگین، سهم عمده ای در تولید و تامین گوشت قرمز کشور دارد که باید از این ظرفیت به نحو شایسته ای استفاده شود.

استفاده از ظرفیت های حوزه دامپروری استان در راستای تحقق اقتصاد مقاومتیبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، علی رضا رشیدیان در حاشیه بازدید از مرکز اصلاح نژاد دام شمال شرق کشور (عباس آباد) افزود: نقش این مراکز در سلامت دام و تغذیه ی سالم آن ها و ارائه ی خدمات مشاوره ای به روستائیان و عشایر تعیین کننده است.

وی افزود: با توجه به بیماری های مشترک بین دام و انسان، جلوگیری از انتقال آن و تولید دام سالم از جمله مواردی است که همواره باید به آن توجه شود.
رشیدیان به نامگذاری سال از سوی مقام معظم رهبری به عنوان اقتصاد مقاومتی،اقدام و عمل اشاره و تاکید کرد: مخاطب سیاست های اقتصاد مقاومتی صرفا حوزه ی اشتغال و صنعت نیست بلکه از تمام توانمندی ها در حوزه های مختلف از جمله دامپروری برای تحقق این سیاست ها استفاده شود.

وی با اشاره به این که فعالیت این مرکز در سال ۱۳۳۹ با تمرکز عملیات اصلاح نژادی بر روی گوسفندان بلوچی در ایستگاه دامپروری طرق آغاز شد؛ خاطر نشان کرد: نژاد بلوچی، به دلیل تولید پشم سفید با قابلیت ظرافت بالا، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. پشم این گوسفند، از بهترین نوع پشم گوسفندان ایرانی محسوب شده و ظرافت آن، دلیل اصلی استفاده در تولید قالی های مرغوب ایرانی است.
استاندار خراسان رضوی افزود: گوسفند بلوچی، «از یک طرف به دلیل برخورداری از مقاومت محیطی بالا در شرایط گرم و خشک» و «از طرف دیگر وسعت پراکنش و جمعیت آن»، از مهم ترین نژادهای سطح کشور محسوب می شود و به دلیل برخورداری از صفاتی مثل؛ قدرت راهپیمایی مناسب و مقاومت در برابر کم آبی، قابلیت زندگی در مناطق کویری و نیمه کویری را داشته و در عین حال تولید مناسبی نیز دارد.
رشیدیان که نخستین استانداری است که از زمان تاسیس این مرکز تا کنون از فعالیت های آن بازدید کرده است؛ در ادامه از بخش های مختلف این مجموعه شامل آزمایشگاه مرکز مواد ژنتیکی، تولید و انجماد اسپرم گاو دیدن کرد.
از سال ۱۳۷۷ تا کنون، تعداد بسیار زیادی از بهترین بره های نر و قوچ های اصلاح شده برای استفاده در گله های بومی بین دامداران متقاضی توزیع شده است.
اهداف و و ظایف کلی این ایستگاه، پرورش و اصلاح نژاد گوسفندان نژاد بلوچی، به منظور افزایش تولید،تولید نژادهای جدید نظیر؛ «ایران بلک» و «آرمان» که با نژادهای پرتولید رقابت کرده و در عین حال سازگاری لازم را با شرایط اقلیمی منطقه دارد، فروش و عرضه بهترین بره های نرِ اصلاح شده، به عنوان قوچ های ترویجی، بین دامداران استان و همچنین سایر استان های متقاضی، آمادگی برای برگزاری دوره های آموزشی کوتاه مدت ( آموزش تلقیح مصنوعی گوسفندان، پشم چینی ماشینی و تشخیص آبستنی)
با تلاش های انجام شده، افزایش تولید به میزان قابل ملاحظه ای در تولید گوشت، شیر و پشم در نژادهای جدیدِ اصلاح شده، حاصل شده است.

این ایستگاه در کیلومتر پنج جاده سرخس به مشهد قرار دارد. ایستگاه قره گل سرخس ، فعالیت های فنی، علمی و اصلاح نژادی خود را با خرید میش و قوچ از گله های گوسفند نژاد قره گل منطقه سرخس در سال ۱۳۴۷ به طور رسمی آغاز کرد.

مقاومت زیاد این نژاد به شرایط سخت محیطی مثل کم آبی و شوری آب»، «توان تولیدی آن در شرایط فقر مراتع» و «قدرت راهپیمایی زیاد»، موجب توجه به این نژاد خاص شده است. ولی شهرت جهانی نژاد قره گل، به دلیل زیبایی و منحصر به فرد بودن پشم بره آن است. میزان زایش در این نژاد، حدود ۹۰ درصد و سرعت رشد بره های نژاد قره گل در حد مطلوبی است. مجموع عوامل گفته شده، دلیل اصلی توسعه پرورش نژاد قره گل در منطقه است.

در این ایستگاه تحقیقاتی، با به کار گیری اصول علمی و فنی و شناسایی دقیق ظرفیت های نژاد قره گل، نتایج چشمگیری برای افزایش سرعت رشد، بهبود راندمان غذایی، خالص سازی نژاد، حفظ و ذخیره منبع ژنتیکی و بهبود کیفیت پوست بره به دست آمده است.

برای توسعه و گسترش نژاد و تزریق صفات ژنتیکی مطلوب در سطح منطقه، این ایستگاه هر سال تعدادی از قوچ های اصلاح شدة تولیدی را در سطح گله های منطقه توزیع می کند.

فعالیت های مرکز اصلاح نژاد دام شمال شرق کشور (عباس آباد) در فائو به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/س


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار