ردپای سیا در رسوایی اوراق پاناما

عوامل آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا برای مخفی کردن طرح‌های خود از خدمات شرکت حقوقی موساک فونسکا استفاده کرده‌اند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه آلمانی «زود دویچه زایتونگ» روز سه شنبه گزارش داد «ماموران مخفی و خبرچین‌های آنان از خدمات این شرکت استفاده‌های کلانی کرده»  و برای پنهان کردن فعالیت‌های خود شرکت‌های صوری افتتاح کرده‌اند.

این روزنامه نوشت: «واسطه‌های نزدیک به آژانس اطلاعات مرکزی امریکا نیز در میان این افراد وجود دارند.»

این روزنامه آلمانی بیش از 11/5 میلیون سند از شرکت موساک فونسکا به دست آورد و اسناد موسوم به «اوراق پاناما» را در اختیار بیش از 100 گروه رسانه‌ای قرار داد.

به نوشته این روزنامه مستقر در مونیخ، این اسناد همچنین نشان می‌دهد که « مسئولان بلندپایه کنونی و پیشین دستگاه‌های اطلاعاتی سه کشور عربستان سعودی، کلمبیا و رُواندا» در فهرست مشتریان این شرکت هستند.

زود دویچه زایتونگ ادامه داد شیخ کمال ادهم، رئیس پیشین دستگاه اطلاعاتی عربستان سعودی، «یکی از واسطه‌های اصلی آژانس اطلاعات مرکزی امریکا  در دهه 70 میلادی» در خاورمیانه بود.

این افشاگری بزرگ که به تیتر اول روزنامه‌ها بدل شد نشان داد که برخی سران کشورها و افراد ثروتمند برای ثروت اندوزی مخفیانه از شرکت‌های خارجی استفاده می‌کنند.

 سیگموندور دیوید گونلاگسون، نخست وزیر ایسلند در پی افشای این اسناد مجبور به استعفا شد.

شماری از مقام‌های بلندپایه سیاسی از جمله دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس، به موجب این افشاگری به شدت تحت فشار قرار گرفته‌اند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار