اردوغان: دین من سنی و شیعه نیست؛ اسلام است

رئیس جمهور ترکیه از رویارویی جهان اسلام با فتنه های مذهبی و تبعیض نژادی سخن گفت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان پایگاه خبری الجزیره در خبری فوری گزارش داد رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در افتتاحیه نشست سازمان همکاری اسلامی گفت جهان اسلام از گروه های تروریستی رنج می برد.

وی گفت: ما با مشکلات زیادی از جمله فتنه مذهبی و تبعیض نژادی روبرو هستیم. اردوغان تصریح کرد: دین من سنی و شیعه نیست؛ دین من اسلام است. وی همچنین خواستار یکپارچگی جهان اسلام شد. رئیس جمهور ترکیه گفت: پیامبر در خطبه وداع خود خون مسلمان را بر مسلمان حرام کرد. وی تصریح کرد: تروریسم یکی از بزرگترین مشکل های جهان اسلام است.

اردوغان حزب کارگران کردستان را نیز گروهی تروریستی معرفی کرد.

شبکه تلویزیونی المیادین لحظاتی پیش در خبر فوری گزارش داد: رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در سخنرانی خود در سیزدهمین اجلاس سران کشورهای عضو این سازمان در استانبول ترکیه گفت: باید نهاد یا موسسه ای را برای مبارزه با تروریسم تاسیس کنیم. من خواهان بازنگری در ساختار شورای امنیت در سایه نقشه قومیتی و دینی در جهان هستم. مسلمانان در شورای امنیت حضور ندارد و این مسئله عادلانه نیست. بازنده جنگ ها مسلمانان هستند و امروز شاهد کاهش شمار مسلمانان و افزایش دشمنان اسلام هستیم.

رجب طیب اردوغان در ادامه گفت: مشکل خشونت و تروریسم بزرگترین مشکلی است جهان اسلام از آن رنج می برد. ما در این اجلاس خواستار وحدت جهان اسلام و تقویت همکاری و برادری بین کشورهای مسلمان هستیم. ما باید از خصومت ها و اختلافات دور کنیم و به دوستی، صلح و برادری توجه کنیم و خصومت را کنار بگذاریم. ما کشورهای اسلامی هر چه هم مشکل بین خود داشته باشیم نمی توانیم بار مسئولیت کسانی را که کشته می شوند تحمل کنیم. 

اردوغان افزود: سازمان همکاری اسلامی باید از ملت های اسلامی که برای رسیدن به آزادی مبارزه می کنند، حمایت کند. مسئله فلسطین باید با پایان اشغالگری و تاسیس کشور مستقل فلسطین حل و فصل شود. من یک نفر از یک میلیارد و هفتصد میلیون مسلمان در جهان هستم و هر عنوانی به جز مسلمان مسئله ای ثانویه است. ما با مشکلات زیادی روبرو هستیم که در راس آنها فتنه مذهبی و تبعیض نژادی قرار دارد. دین من سنی یا شیعه نیست، بلکه اسلام است.

وی خاطر نشان کرد: نگاه جهان اسلام به اجلاس استانبول و تصمیمات مهم در آن است. جهان اسلام در اوضاع حساسی قرار دارد. ما نباید اجازه دهیم جنایت ها در قدس ادامه پیدا کند و باید مسجد الاقصی را حفظ کنیم. ظلم ها در فلسطین همچنان ادامه دارد و مسجد الاقصی در اشغال اسرائیل قرار دارد. 

زمانی که به مسجد الاقصی تعرض شد نیم قرن از عمر تشکیل سازمان همکاری گذشته بود؛ اما متاسفانه نه قدس و نه فلسطین آزاد نشدند. 
اردوغان گفت: تجربه افغانستان در عراق، سوریه و لیبی به علت حضور گروه تروریستی داعش در حال تکرار شدن است. در گذشته افغانستان تخریب و صدها مسلمان در این کشور به علت فعالیت القاعده کشته شدند. ما باید با یکدیگر درباره دلایل ادامه کشتارها و غرق شدن مهاجران در دریا هم فکری کنیم. بسیاری از آوارگانی که در دریای اژه و دریای مدیترانه غرق می شوند مسلمان هستند، این مسئله چقدر برای ما شرم آور است. باید از اقلیت های مسلمان در بالکان حمایت کنیم. شبه جزیره کریمه هم در اشغال قرار دارد. ما باید از ترک های قبرس در نبرد آنان برای رسیدن به آزادی حمایت کنیم. اگر کشورهای مسلمان از آنها حمایت نکنند، چه کسی از آنها حمایت خواهد کرد.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۲۲:۲۷ ۲۱ مهر ۱۳۹۹
اردوغان آدم هزار چهره است در جلوی دوربین به نخست وزیر اسرائیل می توپد ولی در پای هواپیما عذرخواهی می‌کند هیچ موقع عثمانی ها با ایران خوب نبودند و همیشه از پشت به ایران خنجر زدند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۸ ۲۱ مهر ۱۳۹۸
سلام برادران بانظرهایتان اختلاف بین مسلمانان وجود نیاورید ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۵ ۱۹ خرداد ۱۳۹۷
درود بررهبرم سلام برهمه مسلمین که به فکر مسلمانان زجرکشیده هستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۵ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵
در پاسخ به ناشناس! ادب را رعایت کن بچه ننه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۶ ۲۶ فروردين ۱۳۹۵
خردوغان زر اومده قرمه سبزی
داعش و النصره زاده آمیزش ترکیه و عربستان هستند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۸ ۲۶ فروردين ۱۳۹۵
دقیقا درست گفته ولی اسلام وهابی و اسلام آمریکایی
آخرین اخبار