پیشگیری و درمان با طب ورزشی در فصل بهار

آب و هوای مطلوب فصل بهار بهترین فرصت است که با ورزش کردن در فضای باز، علاوه بر برخورداری از مزایای ورزش از حضور در طبیعت لذت ببرید و سلامت جسم و روان خود را همزمان اقدام کنید.

ویژه بهار/با یک تیر دو نشان بزنیدبه گزارش خبرنگار سایر حوزه های گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان ورزش منظم، فواید و مزایای بسیاری دارد که کم و بیش همه از آن آگاهیم. ورزش نه تنها عضلات را تقویت می‌کند، بلکه استقامت می‌سازد و خطر ابتلا به بیماری قلبی، دیابت نوع ۲، چاقی و بعضی از انواع سرطان‌ها را نیز کاهش می‌دهد.اگر این کافی نیست،ورزش به شما انرژی داده و استرس را نیز کاهش می‌دهد.شاید بارها و بارها با توجه به فواید ورزش تصمیم به انجام دادن تمرینات منظم گرفته اید اما چون فکر می کنید رسیدن به این همه مزایا مستلزم رفتن به باشگاه های ورزشی است،منصرف شده اید.

نرفتن به باشگاه های ورزشی دلایل گوناگونی از قبیل هماهنگ نبودن با ساعت کاری شما، نداشتن کمک برای نگهداری از فرزند برای بانوان خانه خانه دار،هزینه های بالای باشگاه ها، شلوغ بودن باشگاه ها واینکه اگر در زمان شلوغ به باشگاه بروید، ناچارید برای استفاده از هر وسیله مدتی منتظر بمانید.تمامی این دلیل ها باعث می شود شما از خیر ورزش کردن بگذرید. اما اگر ایده ورزش کردن در یک باشگاه شلوغ شما را جذب نمی‌کند،پیشنهاد می کنم به جای آن به فضای باز بروید.

این‌کار علاوه بر اینکه شما را از مزایای ورزش برخوردار می کند، سلامت روانی شما را نیز تقویت خواهد کرد، چیزی که شاید شما با ورزش در باشگاه به آن دست نخواهید یافت. باتوجه به آمدن فصل بهار و بهترین شرایط آب و هوایی برای حضور در طبیعت و لذت بردن از آن ،بهتر است که ورزش را در دل طبیعت انجام داد.

مزایای ورزش در فضای باز

با توجه به بررسی جامعی که توسط محققین یکی از دانشگاه های استرالیا انجام شده ورزش در فضای باز هم از نظر جسمی و هم روانی بسیار بهتر و مفیدتر از ورزش کردن در سالن های ورزشی است. زیرا طبیعت به بهبود روحیه کمک می‌کند و اعتماد به نفس را افزایش می‌دهد.

-افزایش اعتماد به نفس

تاثیرات تمرین در فضای باز بر حسب سن متفاوت است . طبق این تحقیق افزایش اعتماد به نفس افراد جوان‌تر با ورزش در فضای باز، بیشتر از سایرین بوده است و اعتماد به نفس افراد مسن‌تر، حداقل افزایش را داشت. اما در نهایت ورزش در طبیعت برای همه شرکت کنندگان مفید واقع شده است.

-افزایش چربی سوزی

به هنگام ورزش کردن در طبیعت ، مصرف کالری مورد نیاز بدن به ۳ برابر افزایش پیدا می کند. بدن برای تامین کالری مورد نیاز خود به اجبار چربی های ذخیره شده را می سوزاند و به مصرف می رساند ، از طرفی در موقع چنین فعالیتهای ورزشی ، انسان به شدت عرق می کند و مقداری از چربی های زیر پوست در اثر تعریق شسته و دفع می شوند.

-کاهش ابتلا به بیماری دیابت

در زمان انجام ورزشهای طبیعی ، متابولیسم ( سوخت و ساز ) مواد شناور در خون مانند قند ، کلسترول ،پروتئین ها و اسید اوریك به بهترین وجه صورت می گیرد و در نتیجه سوخت و ساز کامل خون از ابتلا به بیماری قند نیز جلوگیری می کند .

-تقویت عضلات

در موقع پرداختن به ورزشهای طبیعی مقدار خون موجود در عضلات بدن ۲۲ برابر افزایش پیدا می کند و پرخون شدن عضلات باعث می شود که غذای بیشتری به عضلات برسد و عضلات قوی تر بشوند .

-خون رسانی مفید به کل بدن

مویرگهای بدن در شرایط عادی و در موقع استراحت به مقدار ۱۱ % ظرفیت خودشان باز و فعال هستند ولی درحین ورزش های طبیعی مویرگها ۵۱ % فعال می شوند ، چون اکسیژن و غذای مورد نیاز بدن از طریق مویرگها به نقاط مختلف بدن می رسد ، لذا با باز شدن و فعال تر شدن مویرگها ، مواد غذایی و اکسیژن با سرعت بیشتر و کیفیت سودمند تر به مغز و عضلات و احشای داخلی بدن می رسند.

-جذب بیشتر ویتامین (د)

ورزش کردن در فضای باز باعث جذب بیشتر ویتامین (د) می‌شود که ممکن است به بهبود خلق و خو و برطرف کردن افسردگی ها و همچنین رخوت و خستگی های ناشی از کمبود این ویتامین نیز کمک کند.

-تعهد بیشتر ورزش

مطالعات نشان می‌دهد افرادی که در فضای باز ورزش می‌کنند، به احتمال بیشتری به آن متعهد می‌مانند زیرا در هنگام انجام دادن آن، احساس بهتری دارند. حتی افرادی که از ورزش کردن متنفرند، ممکن است متوجه شوند که ورزش سبز لذت بخش است.

برای بهره مندی از مزایای ورزش در طبیعت لازم نیست به مدت طولانی در فضای باز ورزش کنید. حتی ۵ دقیقه ورزش در فضای باز، مزایای سلامت روحی دارد. اما برای بهره مندی از مزایای قلبی عروقی ورزش، باید کمی طولانی‌تر ورزش کنید. از سویی دیگر، اگر شما به دنبال یک محرک روحی هستید، حتی یک پیاده روی ۵ دقیقه ای در اطراف خانه‌تان می‌تواند مفید باشد.

انتخاب های گوناگون برای ورزش در فضای باز

رو‌ش های زیادی برای ورزش کردن در فضای باز وجود دارد. می‌توانید در محل‌تان یک پیاده روی تند انجام دهید یا آهسته بدوید یا یک مسیر پیاده روی خوش منظره پیدا کنید. دوچرخه‌تان را بیرون ببرید و در یک مسیر دوچرخه سواری کنید. در یک روز آفتابی به پارک بروید و از تجهیزات زمین بازی برای انجام بارفیکس مناسب است .همچنین می توانید از یک نیمکت پارک برای انجام دادن بسیاری از حرکاتبهره ببرید.حرکاتی مثل انواع درازو نشست، لانجز که برای عضلات چهارسر ران و همسترینگ مفید است ، حرکت دیپ که مناسب برای عضله سه سر بازو است. تمامی این حرکات را بات کمک نیمکت می توانید انجام دهید.

همچنین با تاب خوردن روی تاب در حالیکه پاهایتان را تا جایی که می‌توانید به جلو فشار می‌دهید، کالری بسوزانید و عضلات چهار سرتان را تقویت کنید.

همچنین می توانید با یک زیرانداز چندین حرکت یوگا را انجام دهید. پیاده روی، اسکیت، تنیس روی میز و بدمینتون را فراموش نکنید. همه‌ی آن‌ها کالری می‌سوزانند و فعالیت‌های مناسب و بسیار مفید در فضای باز هستند.

کلام آخر اینکه تا هوا نه آنقدر گرم شده است که بدلیل احتمال گرمازدگی نتوانید به پارک ها و بوستان ها بروید و نه آنقدر سرد است که از سرماخوردگی هراس داشته باشید و حتی نگران آلودگی هوا باشید ، فرصت را غنیمت بشمارید و در کنار خانواده یا دوستان از طبیعت زیبا،هوای سالم و مزایای ورزش کردن در این محیط ها بهره ببرید.

(طیبه خزاعلی)

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار