یادداشتی کوتاه بر یک نمایش؛

«فرار از زندان» فخرفروشی نمی‌کند

عوامل نمایش «فرار از زندان»، برای اجرای بهتر از استعداد و نبوغ خود بهره گرفتند.

حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نمایش « فرار از زندان 2» به کارگردانی عباس عبدالله‌زاده مخاطبانش را با متنی متفاوت از حیث محتوا روبرو می‌کند؛ این نمایش روایت انسان‌هایی است که از نادانی و جهل خودشان در زندان گرفتار شده‌اند. 

نمایشی که متن آن را خود کارگردان نوشته است که مایه‌های کمدی و طنازی خاصی نیز در آن دیده می‌شود و طنزی تلخ را با زیر متنی پر مغز و دیالوگ‌های قوی که بیانگر مضمونی فراتر از آنچه در ظواهر نمایشی است، نشان می‌دهد. 

متن نمایشی در وهله اول ممکن است برای مخاطبان بیگانه باشد؛ چرا که موضوع و شخصیت‌های آن کمی غیر قابل لمس و دور از دسترس تصویر شده‌اند.

کاراکترهای این نمایش نه ایرانی‌اند و نه اروپایی؛ بلکه دو زندانی افغانستانی را به نمایش گذاشته است که از لهجه شیرینی نیز برخوردار هستند و به حق مقداد اسلامی و افشین غیاثی نقش‌هایشان را در حد اعلا به منصه ظهور رسانده‌اند.

میزانسن‌ها از تنوع زیادی برخوردار هستند که باعث می‌شود تماشاگران، حتی برای لحظه‌ای خسته نشوند و چشمانشان در گردش باشد و همینطور به کارگیری بازی در بازی که یکی از شیوه های نمایش ایرانی است، به جذابیت کار اضافه کرده است. 

ضمن اینکه صحنه از دکور خاصی بهره نبرده است اما وسایل صحنه خلاصه می‌شود به یک تخت، بشکه، دو چهارپایه که به توالت فرنگی تبدیل شده‌اند و چند اکسسوار دستی که مجموع همه اینها به همراه چیدمان بازیگران روی صحنه قاب‌های زیبایی را می‌سازد که مخاطب را غافلگیر می‌کند.

نکته شایان توجه که در این نمایش به خوبی دیده می‌شود، خلاقیت داشتن با وجود محدودیت‌هاست؛ به این صورت که با وجود همه مشکلات مالی و کمبود امکانات صحنه‌ای، نمایشی درخور و شایسته را به اجرا در آورده‌اند. 

نمایش «فرار از زندان 2» از هیچ یک از زرق و برق‌های نمایش‌های دیگر برخوردار نیست اما عوامل نمایش با کمترین هزینه بهترین‌هایشان را از استعداد و خلاقیت و نوآوری در کار گذاشته‌اند. 

لازم به ذکر است که نمایش «فرار از زندان 2» از 19 فروردین تا 18 اردیبهشت در سالن گوشه فرهنگسرای نیاوران اجرا می‌شود.



انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار