فصلنامه «ادبيات معاصر» رونمايی شد

محفل رونمایی از «فصلنامة ادبیات معاصر»، به صاحب‌امتیازی بنیاد اندیشه، روز پنجشنبه 26 حمل 1395 در تالار اجتماعات دانشگاه ابن سینا در کابل با حضور ده ها تن از نویسندگان، شاعران و فرهنگیان کشور برگزار شد.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان،محفل رونمایی از «فصلنامة ادبیات معاصر»، به صاحبامتیازی بنیاد اندیشه، روز پنجشنبه 26 حمل 1395 در تالار اجتماعات دانشگاه ابن سینا در کابل با حضور ده ها تن از نویسندگان، شاعران و فرهنگیان کشور برگزار شد.


اولین سخنران حسین حیدربیگی مدیر مسئول فصلنامة «ادبیات معاصر» بود. او دربارة اوضاع فرهنگی امروز افغانستان و ضرورت نشر فصلنامة ادبیات معاصر صحبت کرد. وی با اشاره به پیشینة فعالیتهای بنیاد اندیشه اظهار داشت: این فصلنامه تلاش دارد تا جوابگوی ضرورتهای فرهنگی، ادبی و هنری جامعة امروز ما باشد و طرح این فصلنامه نیز از سوی فرهنگیان داخل و خارج از کشور با استقبال خوبی روبهرو شده است. وی همچنین گفت: جامعة افغانستان در دوره پساطالبان بیشتر مصروف منافع مادی به بهانههای فعالیتهای فرهنگی شد و این امر ضعف و بیهویتی فرهنگی را به وجود آورد. وی هرچند در ادامة افزود که کار فرهنگی بدون پشتوانة مالی امکان پذیر نیست. محدودنگری در بخش فرهنگی بر اساس قومیت، مذهب و روابط دوستانه از ضعف فرهنگی دیگری بود که حیدربیگی به آن اشاره داشت. وی همچنین گفت که فصلنامة ادبیات معاصر با درنظر داشت این ضعفها آغاز به کار کرده است و از آثار فرهنگیان داخل و خارج از کشور استقبال می کند.


در ادامة برنامه، داکتر محمدامین احمدی رئیس دانشگاه ابن سینا و یکی از مؤسسان بنیاد اندیشه به سخنرانی پرداخت. وی فرهنگ و هنر را به منزلة خانه وجود انسان عنوان کرد و اظهار داشت: حس زیباییشناسی انسان منشأ هنر است و ارضای آن یکی از نیازهای اساسی انسان میباشد. به باور وی، فرهنگ و ادبیات نشانگر عواطف و احساسات انسان است و احساسات تعالی یافته خود را به صورت فرهنگ و هنر بروز میدهند. داکتر احمدی همچنین گفت: انسان در طول تاریخ با درد و رنج آمیخته بوده است و فرهنگ و هنر در واقع انعکاس دهنده این درد و رنج آدمی میباشد. بر اساس دیدگاه وی، تفاوت اساسی دنیای جدید و گذشته در این است که انسان امروزی دستآوردهای خود را مورد تأمل و بررسی قرار میدهد و از جمله این دستاوردها که موضوع شناخت قرار میگیرد، دستآوردهای فرهنگی و هنری میباشد. او آغاز به کار این فصلنامه را گامی ارزنده در زمینة تحول فرهنگی جامعه عنوان کرد. در این بخش از برنامه آقای محمود جعفری سردبیر فصلنامه ادبیات معاصر، و مرتضی برلاس شعر خواندند.


در ادامة برنامه سیده مژگان مصطفوی معین امور نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ به ایراد سخنرانی پرداخت. وی رونمایی از فصلنامة ادبیات معاصر را به دست اندرکاران و علاقهمندان این مجله ادبی تبریک گفت. مصطفوی همچنین ادامه داد که در طول 14 سال گذشته بیش از 1000 رسانة چاپی و تصویری در وزارت اطلاعات و فرهنگ به ثبت رسیده است که نشان از افزایش فعالیتهای فرهنگی و ادبی در کشور است. او از افزایش فعالیتهای جوانان در امور فرهنگی ابراز خرسندی نمود و یادآور شد که نسل گذشته بیشتر درگیر جنگ بوده است. وی از رسانههای داخلی تقاضا کرد تا تولیدات بیشتری داشته باشند تا با آنچه که او تهاجم فرهنگی میخواند، مقابله شود.


شهرزاد اکبر متنی را دربارة پدر مرحومش استاد اسماعیل اکبر به خوانش گرفت که در فصلنامه به چاپ رسیده است. آقای تهماسبی خراسانی و حکیم علیپور شعر خواندند.
در قسمتهای پایانی برنامه، حسین فخری داستاننویس پیشکسوت کشور به ایراد سخن پرداخت و تولد فصلنامة ادبیات معاصر را تبریک گفت. وی همچنین پیشنهاداتی را جهت پیشبرد موفقانهتر مجله ارائه نمود. از جمله پیشنهادات این بود که مجله به آنچه که او صراط المستقیم عنوان کرد، به پیش برود تا در بخش فرهنگ و هنر به جایگاه واقعی خود دست یابد. وی پیشنهاد داد که مجله باید از اندیشههای محدود کننده بپرهیزد، در گزینش آثار چاپی برای مجله دقت نماید و فرصت بیشتری برای جوانان فراهم شود تا آنان بتوانند استعدادهای خود را از این طریق بروز دهند. وی همچنین از همگان تقاضا نمود تا از این مجله در جهت بهبود کیفیت روزافزون آن حمایت کنند.


سپس آقایان رشید محمدی دبیر اجرایی فصلنامه، حسین فخری و داکتر محمدیونس طغیان ساکایی، از اعضای هیئت تحریریه به روی صحنه آمده و طی مراسمی از فصلنامة ادبیات معاصر، رسما رونمایی کردند.


برنامه رونمایی با اجرای موسیقی توسط داود هدایت به پایان رسید.


قابل یادآوری است که در این برنامه بسیاری از فرهنگیان، شاعران، داستان نویسان، هنرمندان و مستندسازان حضور داشتند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار