آبادان؛

رودخانه بهمنشیر و فرصتهای اشتغالزایی در بخش گردشگری

رودخانه بهمن شیر دارای توانایی های با ارزش برای گردشگری و اشتغالزایی است.


به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ؛کارون پس از رسیدن به خرمشهر به دو شاخه تقسیم می شود، شاخه نخست به اروندرود در مرز ایران و عراق می رود و شاخه دوم آن در انسوی جزیره ابادان و موازی با اروندد رود ادامه می یابد و رودخانه بهمن شیر را تشکیل می دهد. سپس به خلیج فارس می ریزد، بهمنشیر حدود ۹۰ کیلومتر طول، ۶۰۰ متر عرض و عمق حدود چهار متری است.

با توجه به اقلیم شهرستان آبادان و موقعیت جغرافیایی و امکان بهره برداری سازنده از استعدادهای آن در طول سال، بهمنشیر یکی از نقاط جغرافیایی بکر ایران به شمار می رود که توجه اساسی و زیربنایی به آن نشده است.

البته مدتی است که مسئولان شهرستان آبادان و استان خوزستان با اجرا کردن طرح گردشگری- فرهنگی و ورزشی در محدوده جزیره «شادمانی» گام هایی در این خصوص برداشته اند، اما کافی نیست و می بایست طرح های دیگری خارج از محدوه جزیره مذکور به اجرا درآید تا سازمان ها و نهادهای حقیقی و حقوقی خصوصی نیز با تزریق سرمایه مالی خود در این جاذبه به توسعه اقتصادی، گردشگری و ورزشی مضاعف در کنار طرح یاد شده کمک کرده و به اشتغالزایی در آبادان و معرفی بیشتر شهرستان کمک کنند.

قرار گرفتن ساکنان روستاهای واقع در دو سوی رودخانه ی بهمنشیر، فرصت مناسبی است که می توان با اجرای طرح های اشتغالزا، اشتغال بسیاری در بخش ماهیگیری فراهم شده و مسئولان شیلات و محیط زیست شهرستان آبادان و استان خوزستان می توانند با اجرای طرح تولید و انتقال انواع لاروهای ماهی های بومی آب های گرم منطقه و تعیین مقررات ماهیگیری برای روستائیان و برخی اهالی کم درآمد شهر که از این طریق امرار معاش می کنند، به اقتصاد خانوار آنها کمک کنند.

تحقق این مهم، از مهاجرت روستائیان به شهر و بروز برخی معضلات اقتصادی و اجتماعی ناخوشایند، همچون افزایش بیکاری و کمبود مسکن و افزایش بهای آن و در بعضی مواقع کنش و واکنش های پدید آمده از تقابل فرهنگ و اخلاق و آداب و رسوم روستائیان مهاجر با فرهنگ و اخلاق و آداب و رسوم شهرنشینان و قوانین شهرنشینی در برخوردهای نامتعارف و ناگهانی و ناخواسته در رفتارهای اجتماعی جلوگیری می کند.

اجرای درست این طرح، با وضع قوانین زیست محیطی به حفظ گونه های ماهی های بومی در حال انقراض نیز کمک می کند.

با نوسازی و توسعه صنعت لنج سازی موجود در برخی قسمت های رودخانه بهمنشیر و ایجاد مراکز قایقرانی و راه اندازی قایق های پیشرفته در این زمینه، می توان در این شهرستان اشتغالزایی دائمی و فصلی به وجود آورد.

در خصوص استعدادهای ورزشی رودخانه بهمنشیر نیز می توان به راه اندازی استخرهای ساحلی در حاشیه بهمنشیر که منجر به برطرف شدن کمبود استخرهای شهر و جلوگیری از غرق شدن افراد در فصول تابستان را در پی خواهد داشت، اشاره کرد.

تأسیس این نوع استخرها می تواند در ایام تابستان گردشگران درون شهری و برون شهری را جذب کند و ایجاد دریاچه قایقرانی با احداث زیرساخت های آن در اطراف رودخانه ی بهمنشیر و انتقال آب آن به دریاچه (در آن سوی جاده ی چوئبده قفاص، در مسیر جاده ی آبادان- ماهشهر) از طریق سرمایه گزاری بخش خصوصی و همچنین ایجاد سکوهای ماهیگیری و برگزاری مسابقات ماهیگیری در دو سطح داخلی و بین المللی از طرح هایی است که می توان با اجرای درست و کارشناسی، استعدادها و ظرفیت های بالقوه بهمنشیر را بالفعل کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.