اصفهان؛

تولید ضد زنگ نانویی مقاوم به خوردگی

محقق دانشگاه صنعتی اصفهان موفق به تولید آزمایشگاهی ضدزنگ نانویی مقاوم به خوردگی شد.

تولید ضد زنگ نانویی مقاوم به خوردگیبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، طاهره سادات علاءالدینی، مجری طرح، مطالعاتی با اشاره به نحوه‌ عملکرد ضد خوردگی پوشش‌های آلی، گفت: رنگ‌های آلی با ایجاد یک ‌لایه‌ سطحی بر روی سطح فلز، بین سطح فلز و محیط خورنده فاصله ایجاد کرده و به این صورت فلز را از خوردگی محافظت می‌کنند.

 به گفته وی، این نوع رنگ‌ها در برابر گونه‌های خورنده‌ای مانند اکسیژن، رطوبت و تا حدی یون‌ها نفوذپذیر هستند.

وی با تاکید بر این که حضور ذرات میکرونی تا حدودی توانسته است این مشکل را رفع کند، خاطر نشان کرد: در این راستا طرح پژوهشی را با هدف جایگزینی میکرو ذرات آهن در پوشش آلی پایه آلکیدی با نانو ذرات آهن سنتز شده و بررسی میزان تغییرات عملکرداین پوشش اجرایی کردیم.

علاءالدینی در خصوص نحوه‌ اثرگذاری نانو ذرات آهن بر عملکرد ضدخوردگی این پوشش پایه آلکیدی افزود: ذرات در اندازه‌ نانومتری در مقایسه با ذرات میکرونی توانایی بیشتری در پر کردن خلل و فرج ریز موجود در پوشش دارنداز این‌رو، حضور این نانوذرات سد نفوذناپذیر در برابر عوامل خورنده ایجاد می‌کنند. همچنین این نانوذرات قادر به تقویت ساختار مکانیکی پلیمر نیز هستند و نسبت سطح به حجم بالای نانوذرات موجب می‌شود مقادیر به‌مراتب کمتری از نانوذرات در مقایسه با میکروذرات مورد نیاز باشد.

مجری طرح با تاکید بر این که در این تحقیقات با مشارکت بخش خصوصی موفق به تولید آزمایشگاهی ضدزنگ نانویی مقاوم به خوردگی شدیم، تصریح کرد: در صورت تجاری سازی و تولید انبوه ضدزنگ سنتز شده، هزینه تمام شده محصول در مقایسه با ضد زنگ‌های آلکیدی پایین‌تر خواهد بود.

این طرح در قالب پایان‌نامه‌ کارشناسی ارشد طاهره سادات علاءالدینی و با راهنمایی دکتر حسن حدادزاده و دکتر فاطمه داور از دانشگاه صنعتی اصفهان انجام‌شده است. این پایان‌نامه که با همکاری یک شرکت خصوصی اجراشده، تحت عنوان پایان‌نامه‌ مورد نیاز صنعت به تأیید داوران ستاد ویژه‌ توسعه‌ فناوری نانو نیز رسیده است

انتهای پیام/گ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.