در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

افزایش 19 درصدی حجم بارش های استان تهران در سال آبی جاری

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای تهران گفت: حجم بارش‌های استان تهران از ابتدای سال آبی جاری تاکنون به 215 میلی‌متر رسیده است که این میزان در مقایسه با 180 میلی‌متر سال گذشته 19 درصد افزایش یافته است.

خسرو ارتقایی مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای تهران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با بیان‌این‌که حجم آب موجود در مخازن سدهای پنج گانه تحت پوشش این شرکت بیش از 733 میلیون متر مکعب است ،اظهار داشت: این میزان در مقایسه با سال گذشته 95 میلیون متر مکعب بیشتر است اما در مقایسه با حجم نرمال و سال‌های پر آبی 53 میلیون متر مکعب کمتر است.

وی با اشاره به پیش بینی‌ سازمان هواشناسی در خصوص وقوع بارش واحتمال سیلاب، بیان کرد: این شرکت براساس پیش بینی‌هایی که در خصوص آوردهای سدها به صورت روزانه، هفتگی، ماهانه و بلندمدت انجام می‌گردد نسبت به برنامه ریزی جهت آبگیری مخازن سدها و کنترل سیلاب‌های بهاری اقدام می‌کند.

 مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای تهران افزود: در همین راستا خروجی سدها با هماهنگی مراکز مرتبط از جمله مدیریت بحران ،استانداری‌های تهران و البرز و با اعلام قبلی افزایش می‌یابد.

ارتقایی یادآور شد: در حال حاضر حجم موجود در مخزن سد امیرکبیر 167 میلیون متر مکعب است که به منظور کنترل سیلاب، خروجی آب این سد طی روزهای گذشته به تدریج افزایش یافته و امروز به 40 متر مکعب در ثانیه خواهد رسید و این در حالی است که میزان ورودی آب به مخزن این سد حدود 55 متر مکعب در ثانیه است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ ای تهران تصریح کرد: همچنین حجم آب موجود در سد لتیان معادل 68.5 میلیون متر مکعب است و  در حال حاضر دبی ورودی این سد حدود 50 متر مکعب در ثانیه است و به همین میزان نیز از خروجی سد، در رودخانه جاجرود رهاسازی می‌شود.

وی تاکید کرد:حجم کل مخزن سد لتیان 76 میلیون متر مکعب است و هم‌اکنون به منظور مدیریت سیلاب میزان ورودی و رهاسازی در این سد یکسان شده است و تا در صورت تداوم بارش‌ها و سیلاب‌های بعدی امکان کنترل آن‌ها وجود داشته باشد.

ارتقایی در ادامه با بیان این‌که در حال حاضر سدهای طالقان و ماملو هیچ‌گونه سرریزی ندارند، گفت: در زمان کنونی 90 درصد حجم مخزن سد ماملو پرشده است و تمام رهاسازی ها به شکلی برنامه‌ریزی شده و به منظور کنترل سیلاب انجام می‌شود.

وی با اشاره به بارش‌های ثبت‌شده در استان تهران بیان کرد: حجم بارش‌های استان تهران از ابتدای سال آبی جاری تاکنون به 215 میلی‌متر رسیده است که این میزان در مقایسه با 180 میلی‌متر سال گذشته 19 درصد افزایش یافته است، با این حال حجم بارش‌های سال جاری در استان تهران همچنان در مقایسه با دوره بلند مدت 48 ساله 4 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

ارتقایی تاکید کرد: با توجه به شرایط بارشی در فصل بهار و وقوع بارش باران امکان سیلاب‌های مخرب در حوضه‌های آبریز، رودخانه‌ها و مسیل های استان تهران وجود دارد بنابراین گردشگرانی که قصد تفریح در اطراف رودخانه‌ها و مسیل‌های اطراف تهران را دارند باید نسبت به هشدارهایی که از سوی سازمان‌های مربوطه اعلام می‌شود توجه جدی داشته باشند.

انتهای پیام / 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار