مدیرکل دفتر آموزش‌های کاردانش وزارت آموزش و پرورش از به روز رسانی رشته های شاخه کاردانش متناسب با نیاز دستگاه های اجرایی خبر داد.

مصطفی آذرکیش مدیرکل دفتر آموزش‌های کاردانش وزارت آموزش و پرورش در ‌گفت‌گو با خبرنگار   حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان  در رابطه با حذف یا عدم حذف برخی رشته‌ها از شاخه کاردانش اظهار داشت: اخباری مبتنی بر حذف رشته‌ای خاص از این شاخه نداریم؛ درواقع همیشه با توجه به نیاز بازار کار، رشته‌های مهارتی به روزآوری می شوند و درخصوص رشته نقاشی هم نقطه نظرات کارشناسی مطرح شده و تصمیم نهایی بعد از تصویب شورای عالی آموزش و پرورش اعلام می شود.

وی با اشاره به تغییر عناوین برخی رشته‌ها نیز ادامه داد: پیرو به روز رسانی رشته‌ها، برخی از رشته‌ها مثل تعمیر تلویزیون‌های سیاه و سفید که دیگر امروزه مفهومی ندارند را از مجموعه خارج و رشته‌هایی که امروزه کاربرد بیشتری را دارند، اضافه کرده ایم.

آذرکیش با بیان اینکه رشته دیپلم بورس، آخرین رشته‌ای است که وارد مجموعه رشته‌ها شده است، عنوان کرد: از آنجاکه اتصال در بازار کار از اولویت هنرستان‌ها و.. است، به روز رسانی رشته‌ها متناسب با نیاز دستگاه های اجرایی صورت می گیرد.

وی افزود: در واقع در شاخه کاردانش تاکنون 8 مجموعه تولید و در اختیار استان‌ها قرار گرفته که هر مجموعه نسبت به مجموعه قبل از خود نیازهای بیشتری را از دوش بازار برداشته است؛ به عنوان مثال رشته‌های طلا و جواهرسازی در آخرین مجموعه یا همان مجموعه هشتم فعال هستند.

مدیرکل دفتر آموزش‌های کاردانش وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که دوره‌ زمانی به روز رسانی رشته‌ها به چه شکل است، توضیح داد: با به روز شدن مشاغل، امکان به روزآوری رشته‌های شاخه کاردانش و هنرستان‌ها در هر دوره زمانی وجود دارد.

وی بیان کرد: عمده تمرکز ما بر عملیاتی کردن شعار امسال و فعالیت هرچه بیشتر رشته‌هایی است که در راستای تحقق این شعار باشد تا در آینده مصداق عینی اقصاد مقاومتی در راستای اقدام و عمل در حوزه آموزش‌های مهارتی را نیز شاهد باشیم. در این راستا سیاستگذاری لازم را انجام می دهیم تا بتوانیم به اقتصاد خانواده‌ها و جامعه کمک کنیم.

آذرکیش اظهار داشت: در شاخه کاردانش تعداد رشته‌ها مهم نیست و مهمترین مورد وجود و فعالیت رشته‌های متناسب با نیاز کار است. درواقع متناسب سازی آموزش‌های مهارتی با نیاز بازار کار را به طور جد پیگیری می کنیم، چراکه کاردانش تنها شاخه‌ای است که کانون آموزش مشاوره‌ای محسوب و گواهینامه دیپلم دانش آموزان از سوی آموزش و پرورش و گواهینامه مهارت از سوی دستگاه‌ها ارائه می شود.

آذرکیش بیان کرد: ارائه گواهینامه مهارت بر اساس آیین نامه همکاری هیئت وزیران مبنی بر مشارکت در آموزش متوسطه آموزش و پرورش، در سال 79 مصوب شده است.

مدیرکل دفتر آموزش‌های کاردانش وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه 400 هزار هنرجو در پایه دوم و سوم متوسطه زیر نظر آنها قرار دارند و 79 هزار نفر آنها در بیرون از مراکز آموزش می بینند، گفت: حضور این تعداد هنرجو در داخل و خارج مراکز آموزشی، نشان از انعطاف( در محتوا، آموزش،‌ اجرا و.. ) در شاخه کاردانش دارد که به صورت همزمان حضور دارد.

وی در پایان بیان کرد: درواقع با انعطاف پذیری بیشتر این شاخه، کمک‌های مردم و اطلاع رسانی بیشتر از آموزش‌های مهارتی باعث می شود که آینده خوبی را برای توسعه پایدار و توسعه آموزش‌های مهارتی داشته باشیم.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.