"سیازگه" ثروتی ناشناخته در قلب كویر

چندسالی است مسابقات شترسواری در سیازگه، تفریح بهاره كویریان این منطقه شده است.

سیازگه ثروتی ناشناخته در قلب كویربه گزارش  گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، مهمان نوازترین جاذبه منطقه چهارفصل كاشان، بهار كه می شود زیبنده تر از هر فصل بر تخت بزرگی می نشیند تا بداهه ترین نت های آهنگ هستی را بی هیچ جیره و مواجب و چشمداشتی به روح تشنه شیفتگان هدیه كند.

كویر یكی از زیباترین جاذبه های طبیعی جهان هستی، كشور ما و شهر و منطقه ما را نیز بی نصیب نگذاشته تا جایی كه تمام بستر شمالی ترین نقطه این منطقه را با سخاوت تمام در آغوش گرفته است.

در میان كویرهای ایران برخی چون كویر مصر و مرنجاب نام و آوازه ای حتی جهانی یافته اند، اما در بخش كویرات شهرستان آران و بیدگل در جوار سكونتگاه شهری مردمانی از جنس تلاش و قناعت نیز پهنه گسترده كویری بكری به نام 'سیازگه' نهفته كه تاكنون از چشم گردشگران و كویر دوستان داخلی و خارجی دورمانده است.

سیازگه پهنه ای گسترده در دامن ریگزارهای شمال ابوزیدآباد است، جاده ای كویری را كه به سمت شمال دنبال كنید در حصار تپه ماهورها به مساحتی هموار و بكر بر می خورید كه در تلاقی با ناهمواری ریگزار، بسیار جذاب می نماید، چندسالی است مسابقات شترسواری در سیازگه، تفریح بهاره كویریان این منطقه شده است.

رمل های ماسه ای و تپه های شنی با خاك نرم پودرمانند جلوه زیبایی به این پهنه طبیعت داده و آسمان صاف و بی غل و غش شب كه دامنی انبوه از ستارگان را در برابر چشم تماشاگران آسمان می گستراند، از قابلیت های بی بدیل این منطقه است.

سیازگه تا شهر ابوزیدآباد در 35 كیلومتری كاشان و آران و بیدگل كمتر از 10 كیلومتر فاصله دارد و این مساله یكی از نكات مثبت در زمینه رونق گردشگری سیازگه است.

توجه به این پتانسیل گردشگری در كنار دیگر جاذبه های بخش كویرات آران و بیدگل از جمله بیابان پشت ریگ، ارتفاعات كوههای یخاب، قلعه تاریخی كرشاهی و مزرعه بیشه زمانی كه به مدیریت بالا و اراده ای قوی آراسته شود، می تواند در رونق منطقه گامی بسیار بلند و اساسی باشد.
بیابان پشت ریگ نیز در مجاورت سیازگه قسمتی از بیابان بزرگ واقع در شمال شرقی كاشان و شمال ابوزیدآباد واقع در استان اصفهان است، این بیابان از شرق با محدوده پارك ملی كویر از شمال به دریاچه نمك قم (آران و بیدگل) از غرب به بیابان مرنجاب و بیابان بندریگ و از جنوب به ابوزیدآباد و روستاهای حاشیه آن در یك نوار مرزی شرقی غربی محدود می شود.

این بیابان در نواحی غربی و مجاورت مرنجاب پوشیده از تپه های ماسه ای تثبیت شده و در نواحی مركزی خاكهای قلیایی با پوشش گیاهی اندك می باشد.

ریگ در گویش مردمان محلی به معنای مكانهای پوشیده از شن و رمل است و پشت ریگ به معنای مكانی در پشت تپه های شنی می باشد، پوشش گیاهی در مناطق شنی درختان تاق و بوته های اسكنبیل و نسی و در مناطق استپی تاق، درمنه، جگن، رشمه، شور الوان، شور بیابانی و اشنان است.

به دلیل بكربودن طبیعت، حیات وحش این منطقه از امنیت خوبی برخوردار بوده و پوشش جانوری منطقه شامل شاهین، عقاب، خرگوش، روباه شنی، گربه شنی، شغال، گرگ، جرد، هوبره، انواع آگاما و مار و پامسواكی است.

پوشش گیاهی و جانوری سیازگه و بیابان پشت ریگ می تواند حتی در گردشگری علمی مورد توجه و مقصد قرار گیرد.

شهر ابوزیدآباد مركز بخش كویرات شهرستان آران و بیدگل همچنین دارای جاذبه های تاریخی همچون كاروانسرای شاه عباسی، خانه های تاریخی و مجموعه باستانی خواجه است.

مردمان این منطقه گویشی كهن به نام راجی یا راژی دارند كه به همین دلیل ابوزیدآباد را پایتخت گویش های كهن می نامند كه پرونده ثبت این نام در حال حاضر در سازمان میراث فرهنگی در دست بررسی است.

 منبع:ایرنا

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار