دبکا فایل: چراغ سبز روسیه و آمریکا برای بازگشت بلندی‌های جولان به سوریه/ تقلای دیپلماتیک نتانیاهو

پایگاه صهیونیستی دبکا فایل، توافق مقامات آمریکایی و روس را برای بازگرداندن بلندی‌های اشغالی جولان به سوریه ضربه‌ای دیپلماتیک بر نتانیاهو تلقی کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان وب‌سایت صهیونیستی «دبکا» در مطلبی نوشت: بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی —21 آوریل (2 اردیبهشت) به مسکو سفر می‌کند. دیداری که به نظر می‌رسد بار دیگر مناقشه 10 ساله مسکو و تل‌آویو را درباره آینده بلندی‌های جولان تازه کند.

باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا و ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه اواخر هفته گذشته طی اظهاراتی از بازگشت بلندی‌های جولان به سوریه حمایت کردند. به دنبال آن جان کری --وزیر امور خارجه آمریکاو سرگی لاوروفوزیر خارجه روسیه به این بند پیشنهادی در کنفرانس ژنو چراغ سبز نشان دادند. این اظهارات به شدت مقامات سیاسی و فرماندهان نظامی رژیم صهیونیستی را حیرت‌زده کرد و نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی وادار به واکنش شد. وی چندی پیش در جدیدترین اظهارنظر خود مدعی حق حاکمیت بر بلندی‌های جولان سوریه شد.

در حالی که این رژیم خود را برای یک نبرد دیپلماتیک درباره آینده بیت‌المقدس، یهودا و شومرون (مناطق کرانه باختری رود اردن) آماده می‌کرد، توافق دو مقام آمریکایی و روس برای بازگرداندن بلندی‌های اشغالی جولان به سوریه، ضربه‌ای دیپلماتیک بر نتانیاهو تلقی می‌شود. این توافق بخشی از همکاری‌های دیپلماتیک دو قدرت در مورد سوریه و تحمیل آن بر کشورهای همسایه مانند ترکیه، عربستان، اردن و رژیم صهیونیستی است. توافق مسکو واشینگتن که با مخالفت سرسختانه ترکیه مواجه شده است، نوعی اعطای استقلال به کردهای سوریه نیز محسوب می‌شود.

در ادامه این مطلب آمده است: همانند دیگر توافق‌های دیپلماتیک مسکو واشینگتن درباره سوریه، مسئله بلندی‌های جولان یک فرایند تدریجی است که در درازمدت به عقب‌نشینی رژیم صهیونیستی از بلندی‌های جولان سوریه منتهی می‌شود. اوباما پیش‌تر درخواست نتانیاهو مبنی بر به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر جولان اشغالی را رد کرده بود؛ چون به اعتقاد محافل سیاسی پذیرش این درخواست، چالش بزرگی بین واشینگتن و معارضان سوری که آمریکا آن‌ها را میانه‌رو می‌نامد، ایجاد خواهد کرد و از قدرت آمریکا در رویارویی با دمشق خواهد کاست.

با این حال، مسکو همانند واشینگتن نیست و لابی صهیونیست در برابر روسیه به منافع خود دست نمی‌یابد. هرچند پوتین گاه‌به‌گاه امتیازاتی استراتژیک به تل‌آویو داده است، در مسائل دیپلماتیک و نظامی طرف سوریه و ایران را نگه داشته و توجه اندکی به موضع اسرائیل نشان داده است.

این مطلب می‌افزاید: درمیان این تحولات، سه بازیگر بزرگ منطقه بشار اسد -- رئیس‌جمهور سوریه --، آیت‌الله خامنه ایرهبر انقلاب اسلامی ایران -- و سید حسن نصرالله --رهبر حزب‌الله لبنان -- بیشترین منفعت را از توافق مسکو واشینگتن به دست می‌آورند.

در سال 1967 (1346 شمسی) رژیم صهیونیستی در جنگ شش روزه با ارتش سوریه، بر بلندی‌های جولان سوریه تسلط یافت. 14 سال بعد، در دوره نخست‌وزیر «مناخیم بگین»، رژیم صهیونیستی بلندی‌های اشغالی جولان سوریه را بخشی از قلمرو تحت حاکمیت خود معرفی کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۳ ۲۹ فروردين ۱۳۹۵
روسیه به دنبال منافع خودشه و بس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۴ ۲۹ فروردين ۱۳۹۵
احتمالا امریکا این بند از توافق را برای کلاه گذاشتن بر سر کشور روسیه آورده است تا روسیه سایر بندها را قبول و انرااجرا کند (مانند توافق هسته ای ایران) وقتی نوبت این بند فرا می رسد از زیر بار ان شانه خالی میکند و برای ان دبه جدیدی درمی اورد و ان را به مسایل دیگری ربط میدهد و دوباره امتیاز گیری می کند واقعا که همانند شیطان رفتار می کند و به اخلاقیات کار ندارد
آخرین اخبار