ساری،

ساز ناموزون خانه های گردشگر پذیر در مازندران

خانه مسافرهای استیجاری امن یا ناامن ،هتلداران ناراضی اما ویلا داران غیرمجاز راضی بود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، اقامت نوروزی مسافران با خانه مسافرهای امن یا ناامن ، شناسایی شده یا نشده گذشت ،خانه مسافرهایی که قیمت بالای اجاره آنها، کمر برخی مسافران را در نوروز خم کرده بود ، یک شب اقامت در این خانه ها یک میلیون تومان برای مسافران آب خورد.

بیشترین خانه مسافرها در غرب استان بود در کلاردشت ، رامسر ، چالوس ، نوشهر و سلمانشهر، جایی که بیشترین گردشگران نوروزی را داشت و کمترین نظارت را.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری مجری طرح ملی خانه مسافر مازندران با بیان اینکه هفت هزار و 120 خانه مسافر برای اقامت مسافران نوروزی استان ساماندهی شد گفت:هر یک از این خانه ها ظرفیت و امکان پذیرش هشت نفر را دارد.

هوشنگ مرادی خانه های مسافر مازندران ظرفیت پذیرش 60 هزار مسافر را دارد و تا پایان سفر نوروزی همه این ظرفیت ها تکمیل می شودافزود : 700 تن از افراد تابلو بدست که ویلا و سوئیت اجاره می دادند، در 130 مرکز اطلاع رسانی و رزور مکان اقامت ساماندهی شدند.

وی گفت: خانه مسافر به خانه های اجاره ای گفته می شود که تحت نظر سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است.

اما سر و سامان گرفتن خانه مسافرها در مازندران یعنی رکود بازار هتلداران ،متل ها و واحدهای پذیرایی دراستان .

نایب رییس جامعه هتلداران مازندران امروز در نشست گفتگو دولت با بخش خصوصی با بیان اینکه وجود خانه های استیجاری فرصت جذب واشغال تخت های هتل را از هتلداران گرفت گفت: چند خانواده برای اینکه در کنار هم باشند به خانه های استیجاری روی می آورند وحاضر به پرداخت هزینه های گزافی می شوند و اگر روند ادامه پیدا کند، سرمایه گذاران هتل ها ومتل ها ورشکست می شوند.

محمود نادری افزود: این خانه های استیجاری پروانه فعالیت ندارند در نتیجه مجبور به پرداخت مالیات آب گاز برق وتلفن به صورت تجاری نیستند و گردشگری سودآوری را بدون پرداخت هزینه ای به جیب می زنند.

او می گوید : آنها بدون اين كه مدارك معتبر شناسايی از مسافران بخواهند، در ازای دريافت چند هزار تومان بيشتر، خانه ای را در اختيار متقاضيان قرار می دهند. مشتريانی كه شايد هرگز هويت واقعی شان برای صاحب ويلامشخص نمی شود.

مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران نیز گفت: استانها ی مازندران وخراسان رضوی به دلیل حجم بالای مسافر شاهد این پدیده نه چندان خوشایند است .

بزرگ نیا افزود: اقبال مردم برای رفتن خانه های در غالب شرعی وقانونی مالک ومستاجر استفاده کنند وجود دارد ونمی شود کتمان کرد.

وی با بیان اینکه در 25 ماه گذشته جلسات متعددی با فرمانداران ومسولان امنیتی 22 شهرستان صورت گرفت گفت: در شهرستان های بابلسر رامسر ونوشهر قدم های خوبی برداشته شده است.

وی به شناسایی 90هزار خانه مسافر و مراجعه بیش از 4هزار نفر اشاره کرد و گفت: در استان قرار است با شناسایی وشیب ملایم مدیریت این خانه ها را به جامعه هتلداران سپرده شود.

وی از واگذاری ومدیریت این خانه مسافرها در آینده نزدیک خبرداد وگفت :قرار است چهارشنبه این هفته در تهران این مشکل مورد بررسی قرار گیرد.

معاون گردشگری اداره‌ کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت: هدف از ساماندهی خانه های مسافر در واقع جلوگیری از وضعیت آشفته مراکز اقامتی غیر رسمی بود که در جای خود هم امنیت گردشگران را تضمین می کند و هم منافع دراز مدت استان از جمله هتلداران تامین خواهد شد.

مهران حسنی با بیان اینکه مسافران در انتخاب محل اقامت خود باید به امنیت آن توجه داشته و از مراجعه به افرادی که با تابلو در کنار خیابان‌ها هستند خودداری کنند گفت: لباس متحدالشکل، کاور آبی آسمانی و کلاهایی با آرم سازمان میراث فرهنگی از نشانه های افرادی است که در طرح ساماندهی خانه مسافر قرار دارند و گردشگران با مراجعه به کیوسک‌های مراکز اطلاع ‌رسانی و رزروراسیون خانه‌ مسافر می توانند محل اقامت خود را انتخاب کنند.

وی به منطقی سازی نرخ واحد های اقامتی اشاره کرد افزود: نرخ این واحدها بر اساس نرخ تورم بانک مرکزی سازمان میراث فرهنگی امسال 12 درصد افزایش یافت.

وی گفت : هزینه هر شب اقامت برای هر فرد در خانه های مسافر مازندران هم اکنون 350 هزار ریال است .

ربیع فلاح استاندار مازندران نیزگفت: جامعه هتلداران ،اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی وگردشگری یکماه فرصت دارند برنامه مدون درجهت حمایت از سرمایه گذاران بخش خصوصی گردشگری وخانه مسافر ارائه دهند .

تابستان در راه است و با فرا رسيدن فصل گرما هر ساله 20 میلیون مسافر برای فرار از شلوغی پايتخت بار سفر بربسته و راهی شهرهای شمالی كشور می شوند.

شايد نخستين نشانه های رسيدن به شهرهای شمال ، مشاهده افرادی است كه در ورودی شهرها مسافران را به اجاره ويلا و خانه های اجاره ای ترغيب می كنند واگر روند ساماندهی به کندی پیش رود چیزی جز گسترش بی بند و باری و ترویج خانه های گران در میان مسافران و حیات خلوت عده ای نخواهد بود .

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار