ادعای وال استریت ژورنال: انتقادات ایران در خصوص تبادلات بانکی بی اساس است/ خواسته های ایران فراتر از برجام

نشریه وال استریت ژورنال مدعی شد خواسته های اخیر ایران در چارچوب توافقنامه هسته ای قرار ندارد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، نشریه وال استریت ژورنال در گزارشی نوشت: "ولی الله سیف،" رئیس بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران هفته گذشته هشدار داد انجام ندادن اقدامات بیشتری در خصوص وارد کردن بانک های ایران به تبادلات مالی جهانی، می تواند توافق هسته ای ایران و غرب را به خطر بیاندازد. سیف در سخنرانی خود در شورای روابط خارجی سنای آمریکا، در روز جمعه گفت این وظیفه آمریکا و متحدانش است تا به بانک ها اطمینان دهند تجارت در ایران امن است. 

او درباره تلاش ایران برای تغییر وضع محیط کسب و کاری که شرکت ها چندان علاقه مند به سرمایه گذاری در آن نیستند، به مورد خاصی اشاره نکرد و با این اقدام تفاوت نگاه ایران به توافق هسته ای با سایر کشورهای جهان را مشخص کرد.

این نشریه در ادامه نوشت: "سیف" در ادامه گفت از زمان اجرای توافق هسته ای هیچ اقدامی برای بازگرداندن ایران به اقتصاد جهان صورت نگرفته است. وی گفت: در صورتی که شرکای ما تلاش های جدی را انجام ندهند، از نظر من آن ها به تعهداتشان عمل نکرده اند.

"آدام زوبین،" یکی از مسئولان خزانه داری آمریکا، روز چهارشنبه اظهار کرد واشینگتن مانعی برای تجارت های صورت گرفته با ایران نخواهد شد. 

سیف در ادامه صحبت هایش گفت: پیاده سازی توافق باید به صورتی انجام شود که فعالیت های بانکی و اقتصادی ایران تسهیل شود.

این نشریه در ادامه مدعی شد: ایران انتظار دارد مزایایی فراتر از آن چه در توافق هسته ای وعده داده شده از دولت اوباما دریافت کند. از جمله دسترسی به نظام مالی آمریکا و قابلیت انجام تبادلات مالی دلاری در بانک های آمریکایی. مسئولان آمریکایی اظهار کرده اند هیچ یک از این دو درخواست محقق نخواهد شد.

سیف در ادامه گفت: اگر بر اساس تفکر شرکای ما، این رفتار ایران است که باعث شده بانک ها با ما تبادلات تجاری انجام ندهند، آن ها از این موضوع قبل از امضای توافق خبردار بوده اند... ما تغییر نکرده ایم.

وال استریت ژورنال در پایان این مطلب مدعی شد: این موضوع که ایران تغییر نکرده است خود پایه بسیاری از مشکلات موجود است؛ اما به نظر می رسد سیف این موضوع را این گونه نمی بیند. می توان گفت ایران به دلیل مواجه نشدن با انتقادهای وارد و ادامه سیاست های قدیمی خود، بانک های خارجی را از سرمایه گذاری در اقتصاد خود دور می کند. با این حال تنها کشوری که می تواند این مشکلات را حل کند، خود ایران است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار