فیلم 100 می‌تواند ضرب‌المثلی تصویری برای تاثیرگذاری اخلاقی باشد

ابراهیم اصغری، گفت: محور ضرب‌المثل‌های ادبی ما عموماً اخلاق است؛ فیلم‌سازان آثار 100 ثانیه‌ای می‌توانند این قالب را مانند یك ضرب‌المثل تصویری برای تأثیرگذاری اخلاقی به كار بگیرند.

به گزارش حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری؛ ابراهیم اصغری، تهیه‌كننده سینما گفت: به نظر من فیلم‌هایی كه در زمان كوتاهی مثلا 100 ثانیه ساخته می‌شود، جدای از اینكه بهتر است با تكنیك‌های نوین سینمای روز ساخته شوند، باید از جنبه نوع نگاه به مضامین هم خلاقانه باشند. 

وی ادامه داد: به عبارت دیگر، سازندگان چنین آثاری، جدای از فرم و ساختار خوب سینمایی باید در انتخاب مضامین و نوع نگاه و پرداخت به آن‌ها شیوه‌ای هنرمندانه را در پیش بگیرند. این عنصر نوع نگرش به سوژه یا مضمون اگر خوب و خلاقانه انتخاب شود می‌توان در همان زمان كوتاه تماشاگر اثر را تحت تاثیر قرار داد.

این تهیه‌كننده اظهار كرد: این موضوع به خصوص اگر قصد ما ساختن آثاری با مضامین اخلاقی باشد، بسیار اهمیت پیدا می‌كند. طرح مضامین اخلاقی با نگرش‌های نو و خلاقانه در قاب سینما بسیار می‌تواند مطلوب و موردپسند جامعه ایرانی باشد. به‌ویژه با توجه به سابقه درخشان ادبی ما كه همواره ضرب‌المثل‌های كوتاه ولی تاثیرگذار در ادبیات ما وجود داشته و در یادها مانده و سینه به سینه توسط مردم به نسل‌های بعدی منتقل شده است، می‌توان در عرصه تصویر و سینما هم آثاری كوتاه و هنرمندانه خلق كرد كه در یادها بماند. 

به گفته اصغری محور ضرب‌المثل‌های ما عموما اخلاق است و از این نظر انتخاب موضوع اخلاق برای فیلم‌های 100 ثانیه‌ای كاملا موجه است و فیلم‌سازان می‌توانند این قالب را مانند یك ضرب المثل تصویری برای تاثیرگذاری اخلاقی به كار بگیرند.

وی با بیان اینكه بر مبنای نظر جامعه‌شناسان و روان‌شناسان اجتماعی، مخاطبان روزگار ما بسیار كم‌حوصله شده‌اند و دوست دارند پیام‌ها در كوتاه‌ترین زمان و بدون شاخ و برگ‌های اضافی به آن ها منتقل شوند، گفت: به دلیل گسترش فضای مجازی و رسانه‌های جهانی توضیح‌ واضحات و تكرار مكررات حوصله مخاطب امروز سینما را سر می‌برد و او را اذیت می‌كند و سینماگران ایرانی باید این موضوع را در خلق اثر مورد توجه قرار دهند.

تهیه‌كننده سینما خاطرنشان كرد: اثر سینمایی با اثر تلویزیونی كه شاخ و برگ‌هایی دارد، بسیار متفاوت است؛ مخاطب تلویزیون كسی است كه در خانه نشسته و ممكن است در حین تماشای یك اثر تلویزیونی به كارهای شخصی‌اش هم رسیدگی كند، ولی در سینما، تماشاگر در یك فضای تاریك نشسته و فقط بر فیلم تمركز دارد، از این نظر حشو و زوائد اثر سینمایی به شدت به چشم می‌آید و مخاطب را آزار می‌دهد. 

وی ادامه داد: در یك اثر سینمایی باید تمام تلاش‌ها صورت گیرد تا زوائد كار كاسته شود؛ از این نظر ورود به عرصه سینمای مینیمال یا كوتاهِ كوتاه می‌تواند بستر این امر را فراهم سازد. 

اصغری در پایان افزود: برخی ممكن است زمان كوتاه را محدودیتی برای فیلم 100 ثانیه‌ای قلمداد كنند، در حالی كه همه امتیاز یك فیلم 100 ثانیه‌ای در همان كوتاه بودن زمانش است. 


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.