شیراز؛

رتبه سوم فارس در بیماری هموفیلی

استان فارس از نظر مبتلایان به اختلالات انعقادی در رتبه سوم کشور قرار دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ رئیس اداره بیماریهای خاص دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: شهرهای شیراز با 386 مورد، مرودشت 67 و کازرون با42 مورد دارای بیشترین آمار بیماری هموفیلی هستند.
حدادی به علائم اولیه این بیماری اشاره و اظهارکرد: خون ریزی های طولانی پس از خراش های کوچک، کوفتگی و خون مردگی های پی در پی در  ضربات سبک در آغاز خردسالی، خون ریزی های خود به خودی به ویژه در مفصل ها و بافت های نرم و خون ریزی های شدید به دنبال ضربات شدید و اعمال جراحی از جمله علائم بیماری هموفیلی است.
به گفته وی معمولا تشخیص بیماری هموفیلی بر اساس گرفتن یک شرح حال کامل، معاینات بالینی و آزمایش های خونی متعدد به وسیله پزشک صورت می گیرد.
رئیس اداره بیماریهای خاص دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه بیماری هموفیلی به دو نوع آ و بی تقسیم می شود گفت: تعداد 708 بیمار با اختلالات انعقادی زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی شیراز هستند؛ که از این تعداد 359 نفر هموفیلی  آ و 48 نفر هموفیلی بی هستند.
حدادی هدف از درمان بیماری هموفیلی را در درجه اول پیشگیری از عوارض بیماری دانست که معمولا در مفاصل و مغز ایجاد می شود و در خصوص این بیماری  توصیه کرد: بیماران از تزریق عضلانی پرهیز کنند و بعد از تزریق وریدی به مدت 5 دقیقه محل تزریق را  فشار دهند.  
وی همچنین توصیه کرد: در کودکان بیمار، از اسباب بازی هایی با گوشه های گرد و برای کودکانی که روی زانو راه می روند از پد ابری استفاده شود.
رئیس اداره بیماریهای خاص دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اعلام اینکه بخش هموفیلی بیمارستان شهیددستغیب شیراز  تنها مرکز برای پوشش بیماران هموفیلی دانشگاه علوم پزشکی شیراز است اضافه کرد: فاکتورهای انعقادی مورد استفاده بیماران با اختلالات انعقادی،  به صورت رایگان در اختیار آنها  قرار می گیرد.
استان های تهران و خراسان رضوی از نظر داشتن مبتلایان به اختلالات انعقادی رتبه های اول و دوم کشور را دارا هستند.
انتهای پیام/ن
برچسب ها: سوم ، فارس ، بیماری ، هموفیلی ، شیراز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار