در آستانه سفر رئیس جمهور كره جنوبی؛

مروری بر 20 سال روابط ایران و كره جنوبی

جمهوری كره جنوبی یكی از كشورهای آسیای شرقی محسوب می شود و پایتخت آن شهر «سئول» است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، سفر«پارك گئون هی» رئیس جمهور كره جنوبی به كشورمان در پرتو توافق صورت گرفته میان ایران و قدرت های بزرگ جهانی و در فضای پسابرجام، بستری مناسب را برای ارتقای سطح مناسبات سیاسی و اقتصادی مهیا ساخته است تا در صحنه همكاری و مشاركت میان دو كشور گام‌های موثر و سازنده ای برداشته شود.

جمهوری كره جنوبی یكی از كشورهای آسیای شرقی محسوب می شود كه در نیمه جنوبی شبه‌جزیره كره قرار دارد و پایتخت آن شهر «سئول» است. این كشور چهارمین اقتصاد برتر قاره آسیا و سیزدهمین اقتصاد دنیا شناخته می‌شود و از رشد اقتصادی قابل قبولی برخوردار است.

در میان كشورهای شرق آسیا، شاید بتوان كره جنوبی را از جهات اقتصادی منحصر به فرد و حتی پیشتاز به شمار آورد؛ این كشور با جمعیتی بیش از 50 میلیون تن و سرزمینی بسیار كوچك، مدت كوتاهی پس از جنگ كره، اصلاحات خود را آغاز كرد. این راه با سرعت و جدیت بسیاری پیگیری شد به طوری كه پس از دو دهه رشد شتابان، كره به عنوان الگویی جهت دستیابی به توسعه برای دیگر كشورها قرار گرفت و محصولات صنعتی آن از كیفیت مناسب برای حضور در بازارهای بین المللی و رقابت با كشورهای صنعتی برخوردار شدند.

«پارك گئون هی» رئیس جمهوری كره جنوبی یكشنبه (12 اردیبهشت) سفر سه روزه خود را به تهران آغاز می كند، در این سفر هیاتی اقتصادی با حضور 210 شركت ارشد دولتی و خصوصی، وی را همراهی می كنند. سندها و موافقتنامه های مهمی قرار است كه در حضور رئیسان جمهور ایران و كره جنوبی به امضا برسد كه از جمله آن می توان به «معاهده همكاری متقابل در امور كیفری»، «معاهده استرداد مجرمین»، «موافقتنامه حمل و نقل دریایی»، «توافقنامه همكاری و كمك های اداری دوجانبه در امور گمركی»،«یادداشت تفاهم همكاری در امور زیربنایی»، «یادداشت تفاهم در زمینه منابع آب» و «یادداشت تفاهم همكاری در زمینه توسعه انرژی الكتریكی و صنایع جدید انرژی» اشاره كرد و همچنین از «یادداشت تفاهم همكاری در زمینه نفت و گاز طبیعی»، «یادداشت تفاهم همكاری در زمینه بهداشت و پزشكی»، «یادداشت تفاهم مبادلات فرهنگی 2017 و تاسیس مركز فرهنگی كره در تهران و مركز فرهنگی ایران در سئول» و «چارچوب توافق همكاری» نام برد.

در این گزارش و در آستانه سفر «پارك گئون هی» رئیس جمهوری كره جنوبی به ایران به بررسی روابط دو كشور از بازه زمانی ابتدای سال 1375 خورشیدی تا كنون پرداخته شده است.

 16 آبان 1375

 «یحیی آل اسحاق» وزیر بازرگانی ایران در دیدار «پارك جیون» وزیر تجارت و صنعت كره جنوبی با اشاره به روند روبه افزایش حجم مبادلات اقتصادی دو كشور اظهار امیدواری كرد و گفت: حجم مبادلات فعلی بیش از پیش افزایش یابد. «پارك جیون» وزیر تجارت و صنعت كره جنوبی نیز در سخنانی با اشاره به خرید كشتی توسط ایران از كره گفت: گسترش صادرات كالاهای غیرنفتی ایران به ان كشور و همكاری بیشتر در زمینه خودرو و سرمایه گذاری مشترك از موارد مورد علاقه ان كشور است.

 20 بهمن 1375

«سید جواد انگجی» سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در كره جنوبی، با «كیم یانك سام» رئیس جمهوری این كشور دیدار و استوارنامه خود را تسلیم وی كرد. در این دیدار، گسترش روابط دو جانبه در تمامی زمینه های سیاسی،اقتصادی و فرهنگی و نیز مسائل شبه جزیره كره مورد بحث وتبادل نظر قرار گرفت.

پنجم آبان 1378

«هان داك سو» وزیر تجارت كره جنوبی برای گفت وگو با مقام های ایرانی در زمینه گسترش روابط اقتصادی دوجانبه وارد تهران شد. سخنگوی وزارت امورخارجه و تجارت كره جنوبی گفت: وزیر تجارت كره جنوبی در هفتمین نشست كمیسیون مشترك همكاری های اقتصادی و فنی جمهوری اسلامی ایران و كره جنوبی نیز شركت می كند.

 13 بهمن 1379

«شین كوك هوان» وزیر صنعت، بازرگانی و انرژی كره جنوبی در صدر یك هیات بلندپایه راهی ایران شد.

 15 بهمن 1379

«اسحاق جهانگیری» وزیر صنایع و معادن در دیدار «شین كوك هوان» وزیر بازرگانی، صنعت و انرژی كره جنوبی اعلام كرد: شركت های كره ای در ایران مشاركت خوبی در اجرای پتروشیمی، ساخت نیروگاه، فولاد، نفت و گاز و خودروسازی داشته اند كه حجم آن بالغ بر پنج میلیارد دلار است.

 16بهمن 1379

 «شین كوك هوان» وزیر بازرگانی، صنعت و انرژی كره جنوبی با «سید محمد خاتمی» رئیس جمهوری دیدار و پیام كتبی رئیس جمهور كشورش را تقدیم وی كرد. در این دیدار رئیس جمهور روابط تهران - سئول را دوستانه و همراه با احترام متقابل دانست و اظهار داشت: سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در جهت ایجاد روابط مناسب با همه كشورهای جهان است و در این میان ارتباط با كشورهای شرق از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

 31 اردیبهشت 1380

 «علی عبدالعلی زاده» وزیر مسكن و شهرسازی ایران برای انجام یك دیدار رسمی از كره جنوبی وارد سئول شد. وزیر مسكن و شهرسازی در این سفر علاوه بر امضای یك یادداشت تفاهم همكاری با وزیركره ای، در نشستی با رئیسان شركت های بزرگ فعال در امور ساختمان سازی در كره جنوبی شركت خواهد كرد.

16 خرداد 1380

«لی سونك چون» سفیر تازه كره جنوبی در تهران با «هاشمی رفسنجانی» رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام دیدار و گفت وگو كرد. سفیر كره جنوبی در این دیدار با ارایه گزارشی از برگزاری هشتمین دور اجلاس مشترك دو كشور، نتایج این اجلاس را برای توسعه روابط اقتصادی و سیاسی و همچنین گسترش روابط همه جانبه مثبت ارزیابی كرد.

29 خرداد 1380

گروه دوستی ایران در مجلس كره جنوبی برای تبادل نظر در زمینه تقویت همكاری های دوجانبه، راهی تهران شد. «پارك چونك اونك» رئیس گروه دوستی پارلمانی كره جنوبی - ایران، ریاست این هیات شش نفره را بر عهده دارد. این هیات كره ای برای نخستین بار پس از شروع دوره جدید مجلس های دو كشور به ایران سفر می كند.

 30 خرداد 1380

«پارك چونك اونك» رئیس گروه دوستی پارلمانی كره جنوبی و ایران كه در تهران به سر می برد با «سید حسین هاشمی» رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و كره جنوبی و عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت وگو كرد. در این دیدار حسین هاشمی با اشاره به سطح بالای مبادلات اقتصادی میان دو كشور به برشمردن ظرفیت ها و امكانات دو طرف پرداخت و اظهار امیدواری كرد كه باتلاش بیشترگروه های دوستی ، سطح روابط دوجانبه بیش از پیش گسترش یابد.

 19 مرداد 1380

«هان سونك سو» وزیر امور خارجه كره جنوبی در آغاز سفر 10 روزه خود به كشورهای خاورمیانه و واتیكان وارد تهران شد و مورد استقبال قرار گرفت. وزیر امور خارجه كره جنوبی نخستین رئیس دیپلماسی این كشور است كه در 25 سال گذشته از ایران دیدن می كند.

 20 مرداد 1380

آیت الله «هاشمی رفسنجانی» رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار «هان سونك سو» وزیر امورخارجه كره جنوبی و هیات همراه، گفت: «توجه و گسترش روابط همه جانبه با كشورهای آسیایی و شرق دور جایگاه ویژه ای در استراتژی و سیاست خارجی ایران دارد.» رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام سفر مسئولان عالی رتبه ایران و كره جنوبی به تهران و سئول و انجام گفت وگوهای مستمر را موجب تقویت روند همكاری ها دانست و اظهار امیدواری كرد با ارتقای سطح مناسبات دوجانبه به خصوص در زمینه اقتصادی، كره جنوبی به شریك خوب تجاری ایران تبدیل شود.

«هان سونك سو» وزیرامورخارجه كره جنوبی با «سیدمحمد خاتمی» رئیس جمهوری دیدار كرد. رئیس جمهور در این دیدار بر ضرورت گسترش روابط جمهوری اسلامی ایران وكره جنوبی تاكید و ابراز امیدواری كرد، مناسبات تهران - سئول در آینده گسترده و عمیق تر شود.

دوم شهریور 1380

نخستین نشست مدیران كل امور كنسولی وزارتخانه های امورخارجه ایران و كره جنوبی، با امضای متن توافقی برای تسهیل اعطای روادید به اتباع دو كشور پایان یافت. بر اساس این توافقنامه كه در سئول به امضا رسید، تهران تسهیلات بیشتری جهت صدور روادید بلندمدت برای بازرگانان و صاحبان صنایع كره جنوبی فراهم می كند و در مقابل، سئول نیز همكاری نزدیكتری در زمینه وضعیت اقامتی اتباع ایران در كره جنوبی، همچنین ایجاد تسهیلات برای صدور روادید خواهد داشت.

10 آذر 1380

جمعی از بزرگان كلیساهای كشور كره جنوبی به منظور بازدید از جمهوری اسلامی ایران و دیدار با دبیركل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به تهران سفر كردند. این گروه 18 نفره كه اكثر آنان را بانوان كشیش تشكیل می دهد در تلاش هستند تا در زمینه گسترش حركت های مذهبی با جمهوری اسلامی ایران همكاری داشته باشند.

 23 آذر 1380

نخستین میزگرد سیاسی ایران و كره جنوبی با حضور اساتید، كارشناسان و مقام های سیاسی دو كشور در موسسه مطالعات سیاست خارجی و امنیت كره جنوبی برگزار شد. در این میزگرد، در سه زمینه تحولات بین المللی به ویژه پس از رویداد 11سپتامبر، تحولات منطقه ای در شرق و غرب آسیا و كم و كیف توسعه روابط ایران و كره جنوبی بحث و تبادل نظر شد.

 29 آذر 1380

«محسن امین زاده» معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امورخارجه ایران، در جریان دیدارش از سئول ابعاد همكاری های دو جانبه در زمینه های مختلف را با «چه سونك هون» قائم مقام وزیر امور خارجه كره جنوبی مورد بحث و تبادل نظر قرارداد. در این دیدار برنامه دیدار نخست وزیر كره جنوبی از ایران و سفر «سید محمد خاتمی» رئیس جمهوری اسلامی ایران به سئول مورد تفاهم قرار گرفت و همچنین موافقتنامه همكاری های فرهنگی ایران و كره جنوبی به امضا رسید.

«محسن امین زاده» معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امورخارجه ایران ، در دیدار با «لی هان سوپ» رئیس مجلس ملی كره جنوبی، روابط دو جانبه را مورد بحث و گفت وگو قرار داد. در این دیدار همچنین امین زاده خواستار حمایت مجلس كره جنوبی از سرمایه گذاری بیشتر شركت های كره جنوبی در طرح های جاری در ایران و انتقال فناوری های مربوطه شد.

21 فروردین 1381

 «بیژن زنگنه» وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران در صدر هیاتی اقتصادی برای دیداری سه روزه وارد كره جنوبی شد.

21 فروردین 1381

«بیژن نامدار زنگنه» وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران در سئول با «لیم اینتایك» وزیر ساختمان و ترابری كره جنوبی درمورد گسترش همكاری های دو كشور گفت وگو كرد. منابع مطلع گفتند: «اینتایك» در این دیدار با قدردانی از تامین نیازهای انرژی كره جنوبی توسط ایران بر منافع مشترك دو كشور در اجرای طرح های مختلف ساختمانی تاكید كرد.

 نهم تیر 1381

 هیاتی از اعضای گروه دوستی پارلمانی ایران و كره جنوبی در مجلس شورای اسلامی به سرپرستی «سید حسین هاشمی» برای انجام دیداری رسمی تهران را به مقصد سئول ترك كرد.

 12 تیر 1381

 گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران كه در كره جنوبی به سر می برد، با «لی هان دونك» نخست وزیر این كشور ملاقات كرد و گسترش روابط دو كشور را مورد بحث قرار داد.

13 تیر 1381

 هیاتی از گروه دوستی پارلمانی ایران و كره جنوبی در مجلس شورای اسلامی كه در سئول به سر می برد، با «چه سونك هونك» وزیر امور خارجه و تجارت كره جنوبی ملاقات كرد. در این ملاقات، سونك هونك با اشاره به دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران و دولت «محمد خاتمی» رئیس جمهوری در سال های اخیر در زمینه های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی ابراز امیدواری كرد كه روابط دوجانبه در آستانه چهلمین سالگرد برقراری روابط تهران - سئول، بیش از پیش توسعه یابد.

 25 آذر 1381

هیات پارلمانی ایران به ریاست «مجید انصاری» رئیس كمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در پایان دیداری پنج روزه از كره جنوبی این كشور را ترك كرد. انصاری در طول اقامت خود در سئول دیدارهایی با مقام های بلندپایه كره از جمله «پارك كوان یونك» رئیس پارلمان و «چانك سیون وو» وزیر برنامه ریزی و بودجه كره جنوبی داشت.

14 اردیبهشت 1382

 «علاء الدین میرمحمدصادقی» رئیس كمیته مشترك همكاری های اقتصادی ایران و كره جنوبی در دیدار با هیات كره ای كه به سرپرستی وزیر بازرگانی، صنعت و انرژی كره به تهران سفر كرده اند در ششمین اجلاس دو كشور خواستار تلاش مشترك برای گسترش سطح روابط میان تهران - سئول شد.

نهم اسفند 1382

«محمد رضا عارف» معاون اول رئیس جمهوری در دیدار با «دونك دونك سونك» وزیر ساختمان و حمل و نقل كره جنوبی گسترش روابط با كشورهای آسیایی ازجمله كره جنوبی را از اولویت های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران دانست و ابراز امیدواری كرد دو كشور روابط خود را تنها براساس منافع متقابل و بدون تاثیر پذیری از عوامل دیگر سامان دهند.

11 خرداد 1383

 «احمد خرم» وزیر راه و ترابری در دیدار با «كانك دونك سوك» وزیر ساختمان و حمل و نقل كره جنوبی در سئول از مسئولان این كشور خواست فرصت سرمایه گذاری در تمام بخش های حمل و نقل و زیرساخت های آن را در ایران از دست ندهند. وی با تشریح پروژه های ساخت خطوط راه آهن سریع السیر، فرودگاه ها و بزرگراه ها و سایر طرح های موجود كشور، خواستار مشاركت شركت های كره ای در مناقصه متروی فرودگاه امام خمینی شد.

12 خرداد 1383

 «سید كمال خرازی» وزیر امور خارجه ایران ضمن تشریح اهداف سفر خود به كره جنوبی گفت: دیدار از سئول به دعوت وزیر امور خارجه كره جنوبی انجام گرفته است. وی با بیان این كه این سفر نشان دهنده توسعه روابط دو كشور می باشد، افزود: در ملاقات با رئیس جمهوری، وزیر خارجه، وزیر صنایع و انرژی و تجارت كره گفت وگوهای خوبی صورت گرفته است و طرفین موقعیت را برای تعمیق مناسبات مهیا می دانند.

 13 اسفند1383

«محسن امین زاده» معاون وزیر امور خارجه ایران در امور آسیا و اقیانوسیه با «لی هائه چان» نخست وزیر و «بان كی مون»وزیر امور خارجه كره جنوبی در سئول، پایتخت این كشور، دیدار و گفت وگو كرد. امین زاده در جریان دیدارش با نخست وزیر كره جنوبی روابط دو كشور را مهم توصیف كرد و گفت: ما ضمن تاكید بر گسترش روابط دوجانبه، فكر می كنیم كه روابط اقتصادی دو كشور باید از وضعیت مبادلات تجاری صرف به سمت مشاركت فعال، سرمایه گذاری و تولید مشترك تحول یابد.

دوم خرداد 1384

 «حمید رضا برادران شركاء» معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی ایران در دیدار با «بان كی مون» وزیر امورخارجه و تجارت كره جنوبی، توسعه همكاری های همه جانبه سیاسی و اقتصادی دو كشور را مورد تاكید قرار داد.

چهارم آبان 1384

«لی كیوهیونك» معاون وزیرامورخارجه و تجارت كره جنوبی در دیدار با سیدحسین هاشمی رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران - كره جنوبی گفت: سئول از استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای توسط اعضای پیمان ان پی تی ـ NPT ـ حمایت می كند. «سید حسین هاشمی» دراین دیدار ضمن ابراز خرسندی از روند روبه رشد مناسبات دوكشور، ابراز امیدواری كرد در آینده شاهد تعمیق هرچه بیشتر مناسبات، اقتصادی وپارلمانی باشیم.

 20 دی 1384

«مهدی صفری» معاون آسیا، اقیانوسیه و كشورهای مشترك المنافع وزارت امورخارجه ایران برای گفت وگو با مقام های كره جنوبی وارد سئول پایتخت این كشور شد. معاون وزیرخارجه ایران قرار است در طول این سفر دو روزه در سئول با وزیرامورخارجه، همتای كره ای خود و برخی مقام های دیگر این كشور درباره مناسبات دوجانبه و مسایل منطقه ای و بین المللی گفت وگو می كند.

 21 دی 1384

«بان كی مون» وزیرامور خارجه و تجارت كره جنوبی در دیدار «مهدی صفری» معاون آسیا، اقیانوسیه و كشورهای مشترك المنافع وزارت خارجه ایران با وی، بر حق ایران برای استفاده صلح آمیز از فناوری هسته ای تاكید كرد. وزیرخارجه كره جنوبی در این دیدار كه در سئول انجام شد، ضمن پشتیبانی از گفت وگوهای ایران با سه كشور اروپایی، گفت: ایران باید بتواند از فناوری صلح آمیز هسته ای درچارچوب قوانین آژانس بین المللی انرژی اتمی استفاده كند.

14تیر1385

«علیرضا طهماسبی» وزیر صنایع و معادن ایران كه برای شركت در دهمین اجلاس كمیسیون مشترك همكاری ایران و كره جنوبی در سئول به سر می برد در دیدار با «هان میونك سوك» نخست وزیر كره جنوبی در سئول خواستار گسترش مناسبات تهران – سئول در تمام زمینه ها شد. وی در این دیدار با اشاره به تشكیل این كمیسیون و تاثیر آن بر تقویت روابط دو كشور، گفت كه مناسبات ایران و كره جنوبی پس از پیروزی انقلاب اسلامی شتاب چشمگیری داشته است.

 14 خرداد 1386

 «سونك مین سون» وزیر امورخارجه كره جنوبی در حاشیه ششمین مجمع گفت و گوهای همكاری آسیا كه در شهر سئول برگزار شده است، در دیدار «مهدی مصطفوی» قایم مقام وزیر خارجه ایران بر ضرورت حل مساله هسته ای ایران از راه مذاكره و گفت وگوهای دیپلماتیك تاكید كرد.

24 آبان 1387

«منوچهر متكی» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران كه به منظور دیداری رسمی با «هان سون جو» نخست وزیر كره جنوبی در سئول حضور یافته بود با اشاره به حجم روابط دو كشور، گفت: باید برای نهادینه كردن ابعاد مختلف روابط كه یك ضرورت جدی است تلاش كنیم و مقدمه این كار پیوستگی های بیشتر روابط است.

 24 دی 1387

یادداشت تفاهم همكاری گردشگری میان جمهوری اسلامی ایران و كره جنوبی به امضای معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری ایران و «یو این چول» وزیر فرهنگ، ورزش و توریسم كره جنوبی رسید. براساس این یادداشت تفاهم، طرفین توافق كردند روابط خود را در زمینه گردشگری گسترش دهند. تبادل گردشگر میان ایران و كره جنوبی ازجمله محورهایی است كه در این یادداشت تفاهم همكاری مورد تاكید قرار گرفته است. یادداشت تفاهم همكاری گردشگری میان ایران وكره جنوبی پنج سال اعتبار دارد.

25 مهر 1388

«منوچهر متكی» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در دیدار با «لی یانك جون» معاون وزیر امورخارجه كره جنوبی، آمادگی تهران را برای میانجیگری جهت حل بحران شبه جزیره كره و كاهش اختلافات میان كره شمالی و جنوبی اعلام كرد.

21 اسفند 1388

«علی اكبر اشعری» مشاور فرهنگی رئیس جمهوری و رئیس سازمان اسناد و كتابخانه ملی جمهوری اسلامی، در صدر هیاتی در كره جنوبی در تفاهم نامه ای با «چون مین مو» رئیس كتابخانه ملی كره جنوبی، بر به اشتراك گذاشتن اطلاعات و تجارت در زمینه های علوم كتابداری و اطلاع رسانی، مبادله تجربیات برای كارمندان و كارشناسان، مبادله مواد كتابخانه ای و برگزاری نمایشگاه های دوجانبه تاكید كردند.

پنجم مهر 1390

«لی یونگ هون» رئیس دستگاه قضایی كره جنوبی در صدر یك هیات عالی رتبه قضایی عازم تهران شد و با «مرتضی بختیاری» وزیر دادگستری كشورمان دیدار و گفت و گو كرد.

هفتم مهر 1390

«لی یانگ هون» رئیس دستگاه قضایی كره جنوبی كه به ایران سفر كرده است در نخستین برنامه خود با آیت الله «آملی لاریجانی» دیدار و گفت وگو كرد كه در این دیدار بر تقویت همكاری های حقوقی و قضایی دو كشور با تكیه بر نقاط اشتراك موجود از جمله استفاده از فناوری های نوین تاكید شد.

9 تیر 1390

حجت الاسلام «غلامحسین محسنی اژه ای» دادستان كل كشور برای شركت در چهارمین اجلاس جهانی دادستان های كل وارد سئول پایتخت كره جنوبی شد.

چهارم آبان 1390

سازمان نقشه برداری ایران و موسسه اطلاعات جغرافیایی كره جنوبی برای گسترش همكاری های فنی و نرم افزاری یادداشت تفاهم امضا كردند. این یادداشت تفام میان «محمود ایلخان» رئیس سازمان نقشه برداری ایران و «لیم» رئیس موسسه اطلاعات جغرافیایی كره جنوبی در سئول امضا شد.

ششم آبان 1390

«علی نیكزاد» وزیر راه و شهرسازی ایران برای شركت در كنفرانس وزرای مسكن و شهرسازی آسیا - اقیانوسیه وارد سئول پایتخت كره جنوبی شد.

چهارم اردیبهشت 1391

«سیدحسن موسوی» رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری كشور در دیدار با «كیم یانگ» رئیس موزه ملی كره جنوبی در كاخ‌ موزه گلستان گفت: تقویت همكاری‌های موزه‌ای، تعمیق روابط دو كشور را به دنبال دارد.

22 اردیبهشت 1392

«سانگ وونگ یوپ» سفیر كره جنوبی در تهران با «ایرج ندیمی» رئیس گروه دوستی پارلمان جمهوری اسلامی ایران و كره جنوبی دیدار كرد.

11 آبان 1392

«كاظم جلالی» رئیس مركز پژوهش های مجلس شورای اسلامی كه به همراه هیاتی پژوهشی برای شركت در چهارمین اجلاس بین‌المللی مراكز پژوهش پارلمانی به كره جنوبی سفر كرده است با «هیون ووك» همتای كره‌ای خود دیدار و گفت‌وگو كرد.

26 آبان 1392

«سیدمحمدحسن ابوترابی فرد» نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی در دیدار «لی جو یانگ» رئیس مجمع نمایندگان مجالس آسیایی در تهران برای محیط زیست و توسعه، به میزبانی كشورمان از كنفرانس مجالس آسیایی در زمینه محیط زیست در سال آینده اشاره كرد.

28 آبان 1392

«علی لاریجانی» رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار «هونگ جون» رئیس كمیته امور بین‌الملل، تجارت و امور اتحاد ملی كره جنوبی در تهران از روند رو به رشد مناسبات میان دو كشور ابراز خرسندی كرد.

یكم بهمن 1392

 هیات كمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در سفر به كره جنوبی باخانم « پارك یونگ سان » رئیس كمیسیون قضایی و قانونگذاری مجلس ملی این كشور، «این چانگ كانگ» معاون وزیر دادگستری و« لی بوكسیل» قائم مقام وزیر برابری جنسیتی كره دیدار و گفت وگو كردند.

 ششم بهمن 1392
«علی لاریجانی» رئیس مجلس شورای اسلامی دقایقی پیش با «هانگ چانگ هی هه» رئیس مجلس ملی كره جنوبی در تهران دیدار و گفت و گو كرد. در این دیدار دو طرف در مورد گسترش روابط دو كشور به ویژه در زمینه پارلمانی گفت وگو كردند.

 پنجم اردیبهشت 1393

«گانگ چانگ» رئیس مجلس كره جنوبی در دیدار با هیات كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، آمادگی سئول را برای برداشتن گام های بزرگ به منظور ارتقای روابط با ایران اعلام كرد.

6 خرداد 1393

«ابراهیم رحیم پور» معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امورخارجه در دیدار با «یونگ بیونگ سه» وزیر امورخارجه كره جنوبی گفت: نقطه عطف مذاكرات ایران با گروه 1+5 این است كه طرف غربی حق غنی سازی ایران را به رسمیت شناخت .

 21 خرداد 1394

 «گانگ چانگ هه» رئیس مجلس كره جنوبی كه میزبان «ابوذر ندیمی» رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران - كره جنوبی و هیات همراه بود، در سخنانی حل پرونده هسته ای ایران و كشورهای 1 +5 را در ایجاد شرایط و بستر مناسب برای توسعه مناسبات بین المللی تاثیرگذار دانست.

26 مهر 1394

به دنبال توافق هسته ای ایران و 1+5، تهران با 52 كشور از جمله آلمان، فرانسه، چین و كره جنوبی توافقنامه سرمایه گذاری مشترك امضاء كرده است .

 26 آبان 1394

«وون سون پارك» شهردار شهر سئول در دیدار با مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی در حاشیه اجلاس سازمان -خبرگزاری های آسیا و اقیانوس آرام (اوآنا)، نقش «ایرنا» را در توسعه روابط دوجانبه و گسترش مناسبت پایتخت‌‎های ایران و كره جنوبی با اهمیت دانست.

19 بهمن 1394

«آرش كردی» مدیرعامل شركت سهامی مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق (توانیر) در دیدار نمایندگان شركت «كپكو» كره جنوبی با اشاره به درخواست كره ای ها برای ایجاد فعالیت مشترك با شركت های ایرانی فعال در حوزه برق، خاطرنشان كرد: زمینه همكاری دو كشور در مقوله های كاهش تلفات انرژی و هوشمندسازی شبكه های برق فراهم می شود.

 26 بهمن 1394

«چانگ چین یوب» وزیر بهداشت و رفاه اجتماعی كره جنوبی در دیدار «حسن طاهریان» سفیر جمهوری اسلامی ایران در كره جنوبی، توافق اتمی شش قدرت برتر دنیا با ایران و برداشته شدن تحریم های بین المللی علیه تهران، فرصت مغتنمی برای حضور و مشاركت كره جنوبی در سرمایه گذاری و انجام امور اقتصادی و تجاری در ایران دانست.

 10 اسفند 1394

 «اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس جمهوری، در دیدار «هیونگ هوآن جو» وزیر تجارت، صنعت و انرژی كره جنوبی اظهار داشت: ایران و كره جنوبی همواره از روابط خوبی در دوران های مختلف برخوردار بوده اند اما در دوران تحریم های ظالمانه علیه ملت ایران، سطح روابط اقتصادی میان تهران و سئول با كاهش مواجه شد كه امیدوارم با لغو تحریم ها و در شرایط جدید بتوانیم این كاهش روابط را جبران كنیم.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.