آبادان؛

شبکیه چشم و بیماری‌های آن

بیماری‌های شبکیه می‌تواند افراد را از بدو تولد تا دوران سالمندی گرفتار کند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان؛شبکیه داخلی‌ترین لایه چشم است و شامل سلول‌های گیرنده نور و سلول های عصبی است.
این لایه بسیار نازک، 75 درصد مساحت کره چشم را می‌پوشاند.شبکیه، لایه حساس به نور را تشکیل می‌دهد و با تبدیل جریان الکترومغناطیسی نور به پیام عصبی و انتقال آن از طریق عصب بینایی به لب پس‌سری، به مغز توانایی دیدن را می‌دهد.

جایی را که عصب بینایی از شبکیه خارج می‌شود نقطه کور می‌گویند.علل بیماری های شبکیهدر سنین کودکی، نوجوانی و جوانی ضربه‌هایی که به چشم اصابت می‌کنند، عمده‌ترین عامل بروز اختلالات شبکیه‌ای چشم هستند.

در سنین میانسالی و همزمان با شیوع دیابت، عوارض چشمی ناشی از آن در افراد افزایش پیدا می‌کند.هر چه زمان ابتلا به بیماری‌ قند طولانی‌تر باشد، احتمال ابتلای فرد به عوارض چشمی آن افزایش می‌یابد. همچنین افزایش نوسانات قند به علت عدم کنترل آن، شانس عوارض چشمی ناشی از دیابت را بالا می‌برد.

به همین دلیل بر ضرورت انجام معاینات سالانه تاکید می‌کنیم.لازم است افراد مبتلا به دیابت توسط چشم‌پزشک تحت نظر باشند و به صورت دوره ای چکاپ شوند.

 لازم است پدر و مادرها، کودکان نارس خود را که در دستگاه نگهداری می‌شوند، حتما برای معاینه چشم نزد متخصص ببرند تا اگر مشکلی وجود داشت، در همان بدو تولد از تشدید آن پیشگیری کرد.

انتهای پیام/
برچسب ها: آبادان ، بیماری ، شبکیه ، چشم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.