امضای 9 توافقنامه همكاری میان عربستان و تركمنستان

رئیس جمهوری تركمنستان و پادشاه عربستان 9 موافقتنامه در عرصه های مختلف از جمله در زمینه امنیتی امضا كردند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ «قربانعلی بردی محمد اف» رئیس جمهوری تركمنستان روز یكشنبه در سفری رسمی و در رأس یك هیأت عالی رتبه وارد ریاض پایتخت عربستان شد و با سلمان بن عبدالعزیز آل سعود دیدار كرد.

رسانه های منطقه گزارش دادند ملك سلمان در این دیدار بر تعمیق روابط میان دو كشور در زمینه های تجاری، سرمایه گذاری، نفت و گاز، كشاورزی و همكاری های مشترك در زمینه مبارزه با تروریسم و افراط گرایی تأكید كرد.

وی همچنین از مواضع تركمنستان در قبال مسائل منطقه ای تشكر و قدردانی كرد. از سوی دیگر رییس جمهوری تركمنستان نیز آمادگی كشورش را برای گسترش همكاری میان دو كشور و تلاش های مشترك برای تحقق صلح و ثبات منطقه ای و بین المللی اعلام كرد.

طرفین در این دیدار، روابط دوجانبه و تحولات منطقه ای و بین المللی را بررسی كردند. در این بین 9 توافقنامه و یاداشت تفاهم مشترك نیز با حضور پادشاه عربستان و رئیس جمهوری تركمنستان امضا شد.

توافقنامه امنیتی میان دو كشور را محمد بن نایف بن عبدالعزیر ولیعهد و معاون نخست وزیر و وزیر كشور عربستان و 'یایلیم بردی اف» وزیر دفاع تركمنستان امضا كردند.

در جریان این دیدار، چند توافقنامه و یاداشت همكاری در زمینه های بازرگانی، سرمایه گذاری در تركمنستان، علمی-آموزشی، سیاسی و هوانوردی نیز میان دو كشور امضا شد.

عربستان و تركمنستان در سال 1992 میلادی روابط دیپلماتیك خود را برقرار كردند و سفارت عربستان در سال 1997در عشق ‏‌آباد و سفارت تركمنستان در سال 2008 در ریاض افتتاح شد.

قربانقلی بردی ‌محمداف رئیس جمهوری تركمنستان در سال 2007 میلادی نخستین سفر خارجی خود را از عربستان سعودی آغاز كرد و در جریان این سفر موافقت نامه هایی درباره همكاری بین ریاض و عشق آباد امضا شد كه در واقع آن سند به عنوان سرآغاز روابط و همكاریهای بین دو كشور به ثبت رسید.

تركمنستان كه در زمره یكی از جمهوری های استقلال یافته از اتحاد جماهیر شوروی محسوب می شود، علاوه بر داشتن منابع نفتی قابل ملاحظه، به لحاظ ذخایر گاز طبیعی نیز در میان پنج كشور برتر جهان قرار دارد.

با وجود آنكه بخش عمده ای از منابع درآمدی تركمنستان از طریق صدور گاز تأمین می شود، با این حال این كشور به سبب فقدان خطوط لوله صادراتی و اختلاف میان كشورهای حاشیه دریای خزر پیرامون وضع قانونی این دریاچه نفتخیز در بهره گیری از ذخایر نفت و گاز خود موفق نبوده است.
تركمنستان پیش تر نیز موافقت نامه هایی در زمینه های مختلف اقتصادی با عربستان امضا كرده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار