دبیر کل جمعیت هلال احمر گفت:فدراسیون بین المللی صلیب سرخ، جمهوری اسلامی ایران را در باب واکنش سریع به سوانح بین المللی پذیرفته است.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی اصغر احمدی دبیر کل جمعیت هلال احمر در نشست خبری که امروز (دوشنبه) به مناسبت هفته هلال احمر برگزار شد، اظهار داشت : فدراسیون بین المللی صلیب سرخ با معیارها و استانداردهای سختی که دارد، تاکنون تنها کشور ژاپن را در آسیا به عنوان نیروی واکنش سریع انتخاب کرده بود که از این پس جمهوری اسلامی ایران را نیز در باب واکنش سریع بین المللی در سوانح پذیرفته است.
 
وی در خصوص طرح سلامت یار که به طور رسمی با آغاز هفته هلال احمر آغاز به کار می کند، گفت :طرح سلامت یار برای پر کردن خلاء بیماران نیازمند به دریافت خدمات بوده و هیچ هزینه ای در این خصوص اخذ نخواهیم کرد.

احمدی با بیان این‌که محیط بیمارستان محل استقرار حادثه‌دیدگان‌ است، افزود: داوطلبان آماده شده جمعیت هلال احمر فقط در جهت پرکردن خلا برخی از بیمارانی که همراهی نداشته و درگیر کهولت سن و یا در حالت وخیمی به سر می‌برند آماده ارائه خدمت هستند.

وی تاکید کرد: ما نه می‌خواهیم کادر بیمارستان شویم ،نه استخدام و جایگزین پرستار و نه پرونده و اسرار بیمار را چک کنیم چرا که جمعیت هلال هرگز رقیب بازار نبوده بلکه مردمی و در کنار مردم است.

دبیر کل جمعیت هلال احمر ادامه داد: 1500 نفر آموزش دیده و در بیمارستان‌های نمونه انتخابی 12 استان به شکل آموزشی شروع به کار کردند که در هفته هلال احمر شاهد آغاز رسمی کار این افراد خواهیم بود.

*آغاز فعالیت خانه‌های هلال در هفته جمعیت صلیب سرخ

احمدی با اشاره به آموزش همگانی و شعار جمعیت هلال که برای هر خانواده یک امدادگر را در دستور کار خود داشتند، گفت: در جهت دستیابی به این هدف مقدس بازنگری‌هایی درخصوص به حداکثر رساندن درجه اهمیت هر خانواده یک امدادگر انجام شده و طرح خانه‌های هلال با آغاز هفته هلال احمر شروع به کار خواهد کرد.

دبیر کل جمعیت هلال احمر با بیان این‌که روستاهای کشور در شرایط زلزله، سیل و طوفان نسبت به شهرها از حساسیت و خطرپذیری بیشتری برخوردارند،بیان کرد: با اجرای طرح خانه‌های هلال در بستر روستاها قرار بر این شده تا در زمان طلایی، خود روستاها بدون نیاز به ساختمان‌سازی و یا حضور کارمندی  شروع به کار امداد و نجات کنند.
 
احمدی تصریح کرد: با اجرای خانه‌های هلال در روستاها؛ نجات‌گری، کانون جوانان و داوطلبان را ساماندهی و راه‌اندازی خواهیم کرد.

وی با بیان این‌که بحث خانه‌های هلال آغاز این خانه‌ها محسوب می‌شود، گفت: حدود 28 هزار روستا در کشور وجود دارد که همه‌گیر کردن همه این مناطق به این طرح حداقل یک برنامه 5 ساله مدوام را می‌طلبد و این طور نخواهد بود که در طول این هفته تمامی خانه‌های هلال را به یک باره راه‌اندازی کنیم.

*از آغاز به کار نیروی واکنش‌ سریع تا کاهش ساعات طلایی و خسارات

دبیر کل جمعیت هلال احمر در خصوص نیروی واکنش سریع جمعیت هلال افزود: نیروی واکنش سریع آغاز یک مدلی از آمادگی بیشتر در جمعیت هلال احمر برای کاهش ساعات طلایی و حضور هر چه سریع‌تر افراد در صحنه سوانح است.

احمدی ادامه داد: در رابطه با احیای واکنش سریع؛ در افکار عمومی و در نگاه اول دولت مردان همیشه به هلال احمر از زاویه امداد و نجات می‌نگرند و تحقق این امر مستلزم آمادگی بیشتر نیروها در شرایط بحرانی و حضور سریع‌تر آن‌ها در بستر حادثه‌دیدگان است.

وی تاکید کرد: برای این‌که در اولین زمان ممکن در کنار حادثه دیده حضور داشته باشیم نیازمند نیروی واکنش سریعی هستیم که در سه رده مرکزی، استان و شهرستان به طور شبانه روزی شروع به کار خواهند کرد.

دبیر کل جمعیت هلال احمر افزود: در رده مرکزی یک تیمی با استقرار شبانه روزی و دارای گرایش‌های 80 درصدی قدرت، ارزیابی، ساماندهی و مدیریتی حضور خواهد داشت تا با آمادگی کامل در کوتاه‌ترین زمان ممکن و بلافاصله در حادثه حضور داشته باشند.

احمدی در خصوص نیروی واکنش سریع سوانح در رده استانی و شهرستانی گفت: تیم قدرتی حاضر در مرکز،  با بهره‌گیری از نیروی مرکزی استان با آمادگی کامل در صحنه حادثه حضور خواهد داشت و اگر اتفاقی در شهرستان رخ دهد تیم قدرتی مرکز و استان به نیروهای واکنش سریع آماده شهرستان اعزام شده و در آنجا ایفای نقش خواهد کرد.

 وی تاکید کرد: نیروهای واکنش سریع از این به بعد هر شب در کشور آماده بوده و اگر حادثه‌ای رخ دهد ابتدا خود ورود پیدا کرده و بعد از آن سایر نیروهای بدنه هلال احمر، نیروی داوطلب و امدادگر وارد خواهند شد تا میزان خسارات و تلفات را کاهش دهیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.