وزیر نفت ایران و وزیر بازرگانی، صنعت و انرژی کره جنوبی دقایقی پیش راهبرد بلندمدت همکاری دو کشور در زمینه نفت و گاز را با حضور رؤسای جمهوری دو کشور امضا کردند.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بیژن زنگنه، وزیر نفت و جوهیونگ هوان، وزیر بازرگانی، صنعت و انرژی کره جنوبی ظهر امروز(دوشنبه، ١٣ اردیبهشت ماه) سومین یادداشت تفاهم همکاری میان دو کشور را با حضور دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران و پاک گئون هی، رئیس جمهوری کره جنوبی درباره راهبرد بلندمدت همکاری دو طرف امضا کردند.

کره جنوبی که از مشتریان سنتی نفت خام ایران است پس از لغو تحریمها میزان برداشت نفت خام و میعانات گازی خود را از ١٠٠ هزار بشکه درروز به ٤٠٠ هزار بشکه در روز رسانده است و به گفته وزیر نفت ایران، باب نخست گسترش همکاری بین دو کشور گشوده شده است؛ تامین منابع مالی پروژه ها از دیگر خواسته های ایران برای افزایش بیشتر همکاری با این کشور شرق آسیاست.

گاز؛ محوردیگر گسترش همکاری میان ایران و کره جنوبی در زمینه انرژی است، بگونه ای که پیش از ورود رئیس جمهوری کره جنوبی به تهران، دو یادداشت تفاهم بین شرکت ملی گاز ایران و شرکت ملی صادرات گاز ایران با شرکت گاز کره جنوبی (کوگس) در زمینه مهندسی، اجرا و بهره برداری خطوط لوله گاز نهم و یازدهم سراسری، ال ان جی، مینی ال ان جی، اجرای خط لوله زیردریایی صادرات گاز به عمان با هماهنگی با این کشور امضا شده است.

کره جنوبی بر انتقال فناوری و سرمایه گذاری در صنعت گاز ایران تاکید دارد

رئیس شرکت گاز کره جنوبی در حاشیه امضای تفاهمنامه همکاری با شرکت ملی گاز ایران گفت: علاقه مند به همکاری در پروژه خطوط لوله نهم و یازدهم سراسری هستیم و می توانیم از تجربه ٣٥ ساله خود در این پروژه ها استفاده کنیم.

سیونگ هو لی با بیان این که شرکت گاز کره جنوبی شمال تا جنوب کشور (کره جنوبی) را با یک خط لوله گاز متصل کرده است، افزود: افزون بر تجربه بسیار عالی در کشورمان، در کشورهای مکزیک، اندونزی، موزامبیک، پرو و... نیز خطوط لوله سراسری اجرا کرده ایم.

وی با ابراز تمایل به همکاری با ایران در حوزه خطوط لوله سراسری گاز، اظهار کرد: افزون بر خطوط لوله سراسری، علاقه مند به همکاری در زمینه اجرای خط لوله زیردریایی ایران_ عمان نیز هستیم.

به گفته رئیس شرکت گاز کره جنوبی، با توجه به برگزاری جلسه های کارشناسی و مذاکره با شرکت ملی گاز ایران، همکاری با ایران در قالب سرمایه گذاری و انتقال فناوری انجام می شود.
وی در ادامه از علاقه مندی این شرکت به همکاری در پروژه های پتروشیمی خبرداد و گفت: برنامه ریزی کرده ایم تا در قالب همکاری با یک شرکت تولید کننده محصولات پتروشیمی، گاز ایران را به محصولات پتروشیمی تبدیل کنیم و در نهایت شرکت کوگس از این محصولات استفاده کند.

شرکت کوگس یکی از شرکتهای بزرگ گازی کره جنوبی است که در سال ١٩٨٣ از سوی دولت این کشور تاسیس شد. این شرکت یکی از بزرگترین شرکتهای واردکننده ال ان جی در جهان به شمار می رود.

کره جنوبی در ساخت خطوط لوله صادرات گاز ایران مشارکت می کند

عزیزا... رمضانی مدیر امور بین الملل شرکت ملی گاز ایران در حاشیه امضای تفاهمنامه همکاری با شرکت گاز کره جنوبی (کوگس) به خبرنگار شانا گفت: با توجه به مذاکراتی که طی سه ماه گذشته میان شرکتهای گاز ایران و کره جنوبی انجام شد، زمینه های همکاری مشترک مورد بررسی قرار گرفت و بر اساس این مذاکرات قرارشد که یک یادداشت تفاهم همکاری بین دو شرکت امضا شود.

رمضانی با بیان این که این یادداشت تفاهم در برگیرنده نکات مهمی است که می تواند شرائط همکاری را تسهیل کند، افزود: از جمله موارد همکاری می توان به مهندسی، اجرا و بهره برداری خطوط لوله گاز نهم و یازدهم سراسری و اجرای خط لوله زیردریایی صادرات گاز به عمان اشاره کرد.

وی با بیان این که شرکت گاز کره جنوبی تجربه بالایی در زمینه اجرای خطوط لوله سراسری دارد، ادامه داد: این تفاهمنامه همکاری، حوزه های مینی ال ان جی، ال ان جی، سی ان جی و تحقیق و توسعه را نیز شامل می شود.

به گفته مدیر امور بین الملل شرکت ملی گاز ایران، زمینه مناسبی برای همکاری با شرکت گاز کره جنوبی در حوزه بهینه سازی مصرف انرژی در ایستگاههای تقویت فشار گاز، پالایشگاهها و دیگر تاسیسات شرکت ملی گاز ایران وجود دارد.

وی با بیان این که امضای یادداشت تفاهم مقدمه ای است برای مذاکرات جدی تر بین دو شرکت، تاکید کرد: در قالب این تفاهمنامه پیش بینی شده است که کارگروههای مشترکی تشکیل و با برگزاری جلسه های کارشناسی، زمینه هایی که قابلیت تبدیل به قرارداد و همکاری بیشتر را دارند بررسی شوند.

رمضانی یادآور شد: مدت زمان این تفاهمنامه یک سال است که در صورت رضایت دو طرف قابل تمدید خواهد بود.

انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار