در گفتگوی باشگاه خبرنگاران با مدیر روابط عمومی دانشگاه باهنر مطرح شد

تأثیر فرهنگ مشترک ایران و افغانستان در ایجاد الگوی امنیتی

حسین‌خانی گفت: عدم‎امنیت در افغانستان، از نتایج آشفتگی هویت فرهنگی در این کشور است.

بی‎ثباتی افغانستان، ماحصل ازهم‎گسیختگی هویت فرهنگی"حامد حسین‌خانی" مدیر روابط عمومی دانشگاه شهید باهنر کرمان در گفت‌و‌گو با خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، مولفه‌های مشترک در هویت فرهنگی ایران و افغانستان و نقش آن‌ها در ایجاد الگوی امنیتی منطقه را اینگونه عنوان کرد که فرهنگ سرزمینی زیربنای هویتی را ملت‎ها را تشکیل می‌دهد، لذا دلایل بروز و ظهور رفتارهای افراط‎گرایانه از جمله طالبان و داعش در افغانستان را می‌توان نتیجه آشفتگی فرهنگی دانست که در دراز مدت تاثیرات فراوانی را در تشدید ناامنی در این کشور داشته است.

وی با اشاره به غنای فرهنگی و اجتماعی افغانستان اضافه کرد: شهرهای تاریخی- فرهنگی افغانستان نظیر بخارا و هرات، از دیرباز مهد شاعران بزرگ پارسی‌سرا بوده‌اند و آثار آن‌ها در حوزه ادبیات فارسی از شاهکارها جهان به‌شمار می‌آید.

این کارشناس مسائل افغانستان از جمله دلایل افول مولفه‌های فرهنگی در افغانستان را فاصله گرفتن نسل‌های امروز و توده‌های مردمی افغانستان از هویت ملی و عدم شناخت از فرهنگ غنی‌شان عنوان کرد و یادآورشد: فراقت از هویت ملی موجب شد طبقات مردمی به سراب‌های دروغینی دچار شوند و در ادامه آن تعصبات غلط مذهبی و درگیری‌ها، جایگزین نوع‌دوستی و تعاملات فرهنگی در ادبیات کهن سرزمین افغانستان شد.

وی گفت: تعاملات فرهنگی ایران و افغانستان می‌تواند خودآگاهی فرهنگی را به اقشار مختلف این کشور برگردانده و می‌تواند ضمن توجه به پیشینه فرهنگی و زمینه‌های همگرایی، به برقراری امنیت و آرامش کمک شایانی داشته باشد.
 
مدیر روابط عمومی دانشگاه باهنر کرمان پیرامون زمینه‌های لازم جهت برقراری امنیت در افغانستان خاطرنشان‌ کرد: توجه به داشته‌های فرهنگی به‌تنهایی کافی نیست و در راستای تحقق آرامش در افغانستان، عزم ملی برای برقراری استقلال و امنیت کامل بسیار موثر است.

حسین‌خانی با اشاره نقش موثر جمهوری اسلامی ایران در امنیت منطقه اظهار داشت: مبارزه با خشونت و افراطی‌گری از ابتدا در دستور کار دولت و ملت ایران بوده و به‌همین دلیل هم کشور ما با ثبات ترین کشور منطقه است و در کنار این ثبات، تعاملی سازنده، فراگیر و مداوم  در حوزه‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی بین دو کشور ایران و افغانستان توسعه پیدا خواهد کرد.

حسین‌خانی با اشاره به نظرات فرهیختگان افغان درخصوص بازگرداندن امنیت به افغانستان، گفت: چندی قبل که با یکی از شعرای افغان به‌نام محمدکاظم کاظمی هم‌صحبت شدم؛ وی به این نکته اشاره کرد که ما هیچ راه‌حلی غیر از حرکت‌های موثر فرهنگی در راستای برقراری امنیت و آرامش در سرزمین افغانستان نداریم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود پیرامون مصوبه اخیر هیئت دولت درخصوص آموزش رایگان فرزندان اتباع افغان، بیان داشت: این مسئله به‌لحاظ امنیتی برای کشور ما نیز خوب است. زیرا اتباع افغانستانی در ایران آمار بالایی دارند و متاسفانه درصد بالایی از آنان نیز حضور غیرقانونی دارند و این حضور به‌معنای بی‌شناسنامه بودن آنان است.

این کارشناس مسائل افغانستان در بیان دیگر جنبه‌های منفی حضور بدون قانون اتباع افغان در ایران گفت: این حضور طبیعتا آسیب‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی را برای کشور ما به‌عنوان میزبان ایفا می‌کند. چرا که امکان پیگیری و بررسی مسائل آنان فراهم نیست. این اتباع نظیر میهمانان ناخوانده‌ای هستند که ابزار و مولفه‌هایی برای حضورشان در نظر گرفته نشده است و این باعث می‌شود که خود آنان آسیب‌های زیادی ببینند و از حقوق شهروندی خود محروم شوند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه باهنر کرمان با اشاره به این‌که مصوبه‌هایی از این دست می‌تواند سبب بروز انگیزه‌ای در راستای حضور قانونی و مفید این اتباع در ایران شود، گفت: بنابراین بسیاری از آسیب‌ها و ناهنجاری‌ها کاهش یافته و از بین می‌رود و بسیاری از فرهیختگان افغان که خواهان استفاده از ظرفیت‌های آموزشی کشور ما هستند می‌توانند راحت‌تر از این زمینه‌ها استفاده کنند.

وی در پایان با اشاره به سفر محمد محقق معاون دوم ریاست اجرایی کشور افغانستان به دانشگاه باهنر کرمان، تصریح کرد: در این سفر وی بیان داشت که چهره‌های شاخص امروز کابینه افغانستان، وزرای قابل اعتماد و تاثیرگذاری هستند که در دانشگاه‌های سطح بالای ایران تحصیل کرده‌اند که این اقدام موجب ایجاد پشتوانه علمی، پژوهشی و فرهنگی در آنان برای حضور موفق در کشورشان خواهد شد و در نهایت این قضیه می‌تواند به‌ گسترش کیفیت آموزش و تعاملات فرهنگی دو کشور و برقراری امنیت بیشتر در افغانستان منجر شود.

انتهای پیام/  
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار