گفت‎و‌گوی اختصاصی وابسته فرهنگی افغانستان در تهران با باشگاه خبرنگاران؛

مولفه‎های بیرونی، عامل اصلی جنگ‎و‎صلح افغانستان/ صلح با حکمتیار بی‎تاثیر است

محمد افسر رهبین گفت: طالبان در مسئله صلح تصمیم‎گیرنده نیست، زیرا جنگ و صلح افغانستان عواملی بیرونی دارد.

مولفه‎های بیرونی، عامل اصلی جنگ‎و‎صلح افغانستان/ صلح با حکمتیار بی‎تاثیر استبه‎گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، "محمدافسر رهبین" وابسته فرهنگی سفارت کبری جمهوری اسلامی افغانستان در تهران در حاشیه سمینار علمی- تخصصی «تاریخ و فرهنگ مشترک در حوزه تمدنی اکو» در گفت‎وگویی اختصاصی پیرامون روند جدید صلح در افغانستان پس از تغییر سرکرده طالبان اظهار داشت: خود طالبان در این موضوع تصمیم گیرنده نیست و انتخاب راه صلح و جنگ عوامل بیرونی دارد کما این‌که مقوله صلح از آغاز هم مورد انتقاد مجامع داخلی افغانستان بوده است.

وی با اشاره به اینکه تا مهیا نشدن اسباب و زمینه‎های صلح نمی‎توان اظهارنظر قطعی کرد، ادامه داد: به باور بنده چراغ سبزی از سوی طالبان پیرامون این موضوع دیده نمی‎شود و در آینده نیز باید تشخیص داد که طالبان به‎عنوان یک عامل جنگ‎طلب به شرایط صلح گردن می‏‎نهند یا روال سابق را در پیش خواهند گرفت.

رهبین درخصوص همگرائی گروه‎های داخلی افغانستان گفت: نباید مسئله اختلاف را مطرح کرد زیرا دولت و ملت افغانستان همگی در یک طرف قرار دارند.

وی با بیان این‏که امروز بخش‎هایی از مجاهدین دیروز با تغییر رویکرد و ذهنیت در راستای منافع افغانستان در بدنه دولت قرار دارند، تاکید کرد: امروزه بیش از 60 الی 70 درصد این افراد در نهادهای مختلف افغانستان و در وزارتخانه‎ها و مجلس این کشور حضور دارند.
وابسته فرهنگی افغانستان در تهران با اشاره به مسئله صلح حکمتیار با دولت کابل و تاثیر این موضوع در آینده مذاکرات، تصریح کرد: از نظر پیوستن به دولت به تعبیر صلح حزب اسلامی معتقد نیستم بلکه فقط موضوع صلح با رهبر آنان مطرح است و در ادامه باید گفت که این موضوع تاثیر چندانی در مذاکرات صلح نخواهد داشت.

وی در بخش دیگری با بیان اهمیت‎ توافقنامه بندرآزاد چابهار در توسعه تجارت افغانستان خاطرنشان کرد: تمامی سازمانهای تجاری افغانستان از وزارتخانه ها گرفته تا نهادهای تجاری خصوصی به تفاهمنامه چابهار امیدوارند.

وی در ادامه گفت: پاکستان در گذشته با بهره‎گیری سیاسی از بندر کراچی مشکلاتی را برای افغانستان به‎وجود آورده بود، لذا بهترین راه برای توسعه تجارت کشور و پیوستن هند به آسیای میانه بندر چابهار است و باید تاکید داشت که تفاهمنامه چابهار تاثیرات مثبتی بر تجارت، اقتصاد و حتی سیاست افغانستان داشته و خواهد داشت.

رهبین در قسمت دیگری از اظهارات خود با بیان اهمیت مسئله فرهنگ در تقویت روابط دوجانبه کشورش با جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: از فرهنگ می‎توان به‎عنوان عاملی مهم و اثرگذار در بهبود روابط دوجانبه و هم‎سویی‎های سیاسی دو کشور یاد کرد.
وی در پایان با اشاره به اشتراکات فراوان فرهنگی از قبیل زبان فارسی بین  ایران و افغانستان افزود: روابط فرهنگی زمینه‎ساز گسترده شدن مناسبات سیاسی و اجتماعی بین دو کشور خواهد بود.

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار