شهرکرد؛

شناسایی 33 هزار و 723 فرد مبتلا به فشار خون بالا در چهارمحال و بختیاری

تاکنون، 33 هزار و 723 فرد مبتلا به فشار خون بالا، شامل 9 هزار و 885 نفر مرد و 23 هزار و 847 نفر زن، در استان چهارمحال و بختیاری شناسایی شده است.

شناسایی 33 هزار و 723 فرد مبتلا به فشار خون بالا در چهارمحال و بختیاری
به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگارن جوان از شهرکرد؛ رئیس مرکز بهداشت و معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی چهارمحال و بختیاری گفت: تا کنون 33 هزار و 723 فرد مبتلا به فشار خون بالا در این استان شناسایی شده است.

دکتر عبدالمجید فدایی، با بیان اینکه بیشترین آمار شناسایی شده مبتلایان به فشار خون بالا در استان، مربوط به افراد بالای 30 سال است، افزود: 9 هزار و 885 نفر از این تعداد را مردان و 23 هزار و 847 نفر را زنان تشکیل می دهند.

وی یادآور شد: توجه بیشتر زنان به سلامت و مراجعه آنان به مراکز درمانی برای معاینات فشار خون، یکی از دلایل عمده بالا بودن آمار زنان استان در مبتلایان شناسایی شده به فشار خون بالاست.

فدایی، با اشاره به اجرای طرح غربالگری دیابت و فشار خون، از 6 ماهه دوم سال گذشته در مراکز بهداشتی و درمانی شهرها و روستاهای استان، گفت: در این طرح، ضمن معاینه رایگان افراد، برای مبتلایان به این بیماری ها، پرونده تشکیل می شود.

رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری، با اشاره به آمار بالای مبتلایان به فشار خون در استان، اضافه کرد: فشار خون بالا و بیماری های قلبی و عروقی یکی از شایع ترین علل مرگ و میر، و باعث بروز بیماری های کلیوی و سکته های قلبی و مغزی است که باید نسبت به پیشگیری و درمان آن، اقدام به موقع صورت گیرد.

وی، با بیان اینکه بیماری فشار خون دارای دو نوع اولیه و ثانویه است، گفت: فشار خون اولیه علت خاصی ندارد و با تغییر سبک زندگی قابل کنترل است، اما فشار خون ثانویه که در سنین پایین مشاهده می‌شود، با کشف علت، قابل درمان می باشد.

فدایی، سبک نادرست زندگی، تغذیه نادرست، فعالیت بدنی کم و استعمال مواد دخانی را از جمله عوامل بروز فشار خون بالا برشمرد و یادآور شد: با تغییر سبک زندگی، تغذیه مناسب و سالم، کم کردن میزان مصرف نمک، اهمیت دادن به فعالیت بدنی و ورزش روزانه، اندازه گیری منظم فشار خون و مصرف صحیح دارو توسط مبتلایان، می توان در پیشگیری، کنترل و درمان فشار خون و نهایتاً حفظ سلامت افراد و جامعه گام برداشت.

گفتنی است: روز 17 می میلادی (برابر با 28 اردیبهشت)، روز جهانی فشار خون بالا نامگذاری شده است. 

انتهای پیام/ ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار