مدیر کمیته اجرایی و رفاهی نمایشگاه کتاب تهران:

همدلی، باعث پیشبرد کار نمایشگاه کتاب شد

برگزاری این نمایشگاه نمادی برای همکاری و همدلی خوب نهادهای اجرایی کشور است.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حسین صفری مدیر بخش اجرایی و رفاهی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در نشست خبری این کمیته که امروز در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد، گفت: من به عنوان تنها بازمانده جابه‌جایی نمایشگاه کتاب تهران از صعود به مصلی و سپس شهر آفتاب می‌گویم. دوره جابه‌جایی نمایشگاه از مصلی به شهر آفتاب با همکاری و همدلی تشکل‌های نشر معاونت فرهنگی و نظارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری تهران به خوبی انجام شده و من در این دو حوزه همکاری این نهادها را به خوبی درک کرده‌ام.

وی افزود: به نظر می‌رسد که بیست و نهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، نشان‌دهنده این است که اگر با یکدیگر همدل باشیم می‌توانیم کارهای بزرگی انجام دهیم.

مدیر بخش اجرایی و فرهنگی نمایشگاه کتاب تهران اظهار داشت: تصمیمی که برای جابه‌جایی نمایشگاه کتاب تهران گرفته شد، دیر هنگام بود و در دی ماه گرفته شد. ما شهریور ماه سال گذشته وارد مجموعه شهر آفتاب شدیم و گزارش موارد مجموعه را به استحضار رئیس نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رساندیم.

صفری ادامه داد: در زمانی که جابه‌جایی نمایشگاه بین‌المللی تهران به شهر آفتاب قطعی شد، وارد مذاکراتی با مسئولان شهرداری شدیم و نگران این بودیم که ‌آیا 7 درصد باقی مانده از فاز اول تکمیل می‌شود یا نه. به دنبال این مسئله چک لیستی حاضر شد.

صفری محور نگرانی‌های شورای سیاست‌های نمایشگاه کتاب تهران را ایمنی و امنیت حمل و نقل ترافیک، دسترسی، زیر ساخت‌ها و اطلاع‌رسانی دانست و گفت: همه این موضوعات هم‌ارز یکدیگر و بسیار حائز اهمیت بوده است. ما نیز آن‌ها را بررسی کردیم و برای سامان‌دادن آن‌ها جلسات مختلفی را با ستاد مدیریت بحران شهرداری برگزار کردیم.

وی ادامه داد: بر اساس آنچه در این جلسات مطرح شد، پایگاه ستاد آتش‌نشانی در شهر آفتاب راه افتاد و قرار شد این پایگاه در شهر نمایشگاهی آفتاب به صورت دائمی فعالیت کند.

صفری اظهار داشت: در حوزه حمل و نقل و دسترسی نیز موارد مختلفی را با معاونت حمل و نقل ترافیک تهران، اتوبوسرانی و تاکسیرانی مطرح کردیم و در قالب یک کمیته و با توجه به ظرفیت سنجی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، تصمیماتی گرفتیم که اجرایی شدند.

مدیر کمیته اجرایی و رفاهی کتاب تهران ادامه داد: باید بدانیم که برگزاری بزرگترین نمایشگاه کتاب دنیا در مجموعه‌ای که اولین تجربه خود در برگزاری یک نمایشگاه را پشت سر می‌گذارد، کار بزرگی است و با توجه به این امر جانمایی نمایشگاه کتاب که من آن را پدیده‌ای با مختصات خاص خودش می‌دانم، بسیار سخت بود. البته این امر نهایی شد و ما جانمایی اولیه‌مان را بر اساس چک لیست تدوین شده و اعتراض‌ها و ناراحتی‌هایی که در دوره‌های گذشته پیش آمده بود، تعیین و قطعی کردیم.

وی افزود: ما باید به گونه‌ای سالن‌هایمان را جابه‌جا می‌کردیم که از همه مسیرها به خوبی بهره‌برداری شود و برای اینکه این اعتدال حفظ شود، شاتل‌هایی را در نظر گرفتیم که دور تا دور مجموعه را در بر بگیرند و به مردم خدمات‌رسانی کنند.

صفری تصریح کرد: جانمایی‌های سالن‌های نمایشگاه یکی از گرفتاری‌های ما بود؛ زیرا فاز شهریار باعث می‌شد که ما نتوانیم در محیط باز نمایشگاه آنچنان که باید و شاید فعالیت داشته باشیم. البته با تدابیر درستی که اندیشیده شد این مشکل تا اندازه زیادی برطرف شد.

وی گفت: جالب است بدانید ما تا به حال در بخش امانات نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران 1100 بسته از مردم تحویل گرفتیم که این نشانه استقبال چشمگیر مردم از این نمایشگاه است.

مدیر کمیته اجرایی و رفاهی نمایشگاه کتاب تهران اظهار داشت: درباره زیرساخت‌ها و فعالیت‌های عمرانی شهر آفتاب نیز باید بگویم که ما این تجربه را در سال‌های گذشته هم داشتیم که کارگاه‌های عمرانی همزمان با نمایشگاه کتاب به کار خود ادامه داده‌اند. پس مشکل چندانی در این زمینه نداشتیم.

صفری اظهار داشت: ما پیش‌بینی چهار هزار دستگاه کارتخوان را برای نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران کرده‌ بودیم که تا به امروز 1760 دستگاه در بخش‌های داخلی و بین‌المللی تحویل داده شده و در اصل تا به امروز 2 هزار غرفه دستگاه‌های کارتخوان خود را تحویل گرفتند. در مورد مشکلی هم که برای افتتاح حساب دستگاه‌های کارتخوان ناشران پیش آمد، باید بگویم ما برای سرعت تحویل دستگاه ها تصمیم گرفتیم که افتتاح حساب‌ها را به صورت گروهی انجام دهیم و این افتتاح حساب گروهی با مشکلاتی مواجه شد که از آن جمله می‌توان به این امر اشاره کرد که برخی از رؤسای دانشگاه‌ها به صورت شخصی حسابی را در بانک شهر افتتاح کرده بودند. این در صورتی است که برای گرفتن دستگاه کارتخوان باید حسابی به نام ناشران این دانشگاه ها باز می‌شد. البته اگرچه در مراحل اولیه 650 ناشر با این مشکل مواجه بودند اما هم‌اکنون کار جابه‌جایی 520 مورد از آن‌ها انجام شده است.

وی ادامه داد: نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران هزار و 500 خط تلفن را نیاز داشت که البته آن نیز تا به امروز تأمین شده و در کل زیر‌ساخت‌های لازم برای برخورداری نمایشگاه تهران تا به حال به نیمه راه رسیده است.

صفری در زمینه مقایسه شهر آفتاب و مصلی امام خمینی (ره) گفت: مجموعه مدیریت مصلی امام خمینی (ره) با نگاه فرهنگی خود هر ساله شرایط جدید‌تری را برای ما ایجاد می‌کرد و از دو وجه و مزیت این مجموعه که دسترسی آسان و امکانات رفاهی و بهداشتی آنجا بود نمی‌توان گذشت.

مدیر کمیته اجرایی و رفاهی بیست و نهمین نمایشگاه کتاب تهران ادامه داد: البته این مزیت‌ها به شکل متوسطی در شهر آفتاب هم تأمین شد و موضوع مترو هم حل شد و عمده مشکلات ما را رفع کرد.

صفری اظهار داشت: امروز یکی از نگرانی‌های من آمدن جمعیت زیاد به نمایشگاه کتاب است؛ زیرا دیروز استقبال خوبی از نمایشگاه کتاب شد و به دنبال آن مشکلاتی در حمل و نقل بازدیدکنندگان پیش آمد. البته هم اکنون 250 دستگاه ون، 10 دستگاه اتوبوس و 50 دستگاه شاتل به حمل و نقل نمایشگاه کمک می‌کند و قرار است وضعیت شاتل‌ها به 100 دستگاه برسد.

وی در بخش دیگری از سخنانش به ضعف اطلاع‌رسانی در زمینه جای پارک اتوبوس‌هایی که از شهرستان می‌آیند اشاره کرد و گفت: براساس این ضعف اتوبوس‌های شهرستانی در مکان  پارکینگ‌های اتومبیل‌های شخصی پارک کرده‌اند و مشکلاتی را برای ما ایجاد نمی‌کنند و البته سعی ما در این است که این مشکلات را با تفکیکی که در روزهای آینده انجام خواهیم داد، برطرف کنیم.

صفری در ادامه به تهیه گزارش آسیب‌شناسانه ای در هر روز نمایشگاه اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون شهر آفتاب برای خودروهای شخصی 7 هزار و 500 پارکینگ پیش‌بینی کرده که درصورت افزایش جمعیت، 2 هزار و 500 پارکینگ دیگر به آن‌ها افزوده می‌شود.

وی ادامه داد: اتوبوس‌های شهرستانی‌ هم می‌توانند در ضلع شمالی حرم مطهر استقرار پیدا کنند. البته سه هزار پارکینگ هم به غرفه‌داران اختصاص پیدا کرده و سازمان‌ها و نهادهای اجرایی نیز هزار پارکینگ مختص خود دارند.
 
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسئولان بهره‌برداری شهر آفتاب، مشکلی با یکدیگر ندارند و کار شهر آفتاب به صورت توافقی انجام می‌شود.

صفری خاطرنشان کرد: در خصوص اسکان دانشجویان شهرستانی نیز باید بگویم مجموعه ستاد اسکان نمایشگاه کتاب تا به امروز معرفی‌نامه دو هزار و 800 نفر را که به صورت گروهی وارد نمایشگاه شده‌اند، دریافت کرده و پذیرش آن‌ها را انجام داده است. امشب هم بازدیدی از مجموعه مهمان‌سرا خواهیم داشت که البته دانشجویان شهرستانی فقط 24 ساعت در مهمان‌سرا می‌مانند.


انتهای پیام/ 


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.