کانال های سلامتی تو زرد از آب درآمدند!

تلگرام و سایر نرم افزارهای ارتباطی دنیای مجازی علاوه بر نزدیک شدن ارتباطات، می تواند پزشک خانه ها شود که چندان آواز خوشی از آن به گوش نمی رسد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛شاید جمله های " با استفاده از این ماسک های صورت 10 سال جوانتر می شوید" یا "رفع دائمی موهای زائد در کمتر از یک ساعت" و جملاتی از این دست زیاد به گوشتان خورده باشد.

امروزه کانال های زیادی در فضای مجازی برای انتشار خبرهای این چنینی به وجود آمده که اکثر افراد در چند کانال آن عضو هستند و در این میان عده ای دستورها و تجویزهای این کانال ها را مو به مو اجرا می کنند.

اما اینکه چند درصد از این توصیه های پزشکی حقیقت دارند و در صورت بروز مشکل از مصرف این محصولات و اجرای این دستورالعمل ها چه کسی باید غرامت دهد، موضوعی است که هیچ کس تا با آن درگیر نشود برای لحظه ای هم به آن فکر نمی کند.

ایرج حریرچی سخنگوی وزیر بهداشت در خصوص میزان صحت پیام هایی که با مضامین سلامت در فضای مجازی منتشر می شود، می گوید: اطلاعات بسیاری روزانه در فضای مجازی با مضامین سلامت جابجا می شود که بخش عمده ای از آنها غیر کارشناسی و نادرست است که گاهی هزینه های زیادی را برای مردم به دنبال دارد.

بخور، نخور های دنیای مجازی!
پیام فرح بخش کارشناس تغذیه درپاسخ به اینکه میزان صحت پیام های تغذیه ای که در دنیای مجازی به عنوان راه علاج بیماری منتشر می شود، عنوان کرد: قریب به 90 درصد پیام های تغذیه ای منتشر شده در فضای مجازی صحت ندارند بنابراین مردم باید برای درمان بیماری خود به جای اجرای تجویز های بی اساس دنیای مجازی به پزشک متخصص مرتبط مراجعه کنند .

سواد سلامت خود را بالا ببریم
سخنگوی وزیر بهداشت با بیان اینکه بالا بردن سطح سواد سلامت مردم تا حد زیادی در ارتقاء سطح سلامت مردم  موثر است، گفت: برای ارتقاء سطح سلامت مردم نیاز به خود مراقبتی با مشارکت و توانمند سازی آنها برای پیشگیری از بروز بیماری و درمان آن در مراحل اولیه دارد.
وی افزود: خود مراقبتی باید زیر نظر کارشناس و پزشک به صورت علمی صورت گیرد که متاسفانه سطح سواد سلامت در ایران بسیار پایین است .

خشت اول گر نهد معمار کج!
حریرچی در خصوص دلایل پایین بودن سطح سواد سلامت در جامعه عنوان کرد: پایین بودن سطح سواد جامعه بخشی به دلیل کمبود آگاهی و بخشی ناشی از داشتن اطلاعات نادرست در این زمینه است.

وی ادامه داد: مردم باید اطلاعات خود را از مراکز رسمی ، دانشگاهی و علمی  تهیه  کنند که در این زمینه وزارت بهداشت  حدود 500 هزار سفیر سلامت آموزش داد تا از خود و خانواده مراقبت کنند.

آب رفته به جوی بر نمی گردد
پیام فرح بخش ضمن تاکید بر توجه بیشتر به آنچه در فضای مجازی در حوزه سلامت منتشر می شود، عنوان کرد: اجرای برخی از پیام های سلامت منتشر شده در فضای مجازی عوارض غیر قابل جبرانی برای افرادی دارد که به راحتی به این پیام ها اعتماد می کنند و اغلب باید هزینه هنگفتی برای درمان عوارض ناشی از آن متقبل شوند.

وی تاکید کرد: گاهی با وجود صرف هزینه های کلان هم باز نمی توانند سلامتی را باز پس گیرند.

دستتان به هیچ جا بند نیست!
حریرچی گفت: اگر پیام های منتشر شده در فضای مجازی موجب عوارض و بیماری برای افراد شود از آنجایی که اغلب منبع نامعلومی دارند ، امکان در خواست غرامت برای زیان دیده وجود ندارد چرا که انتشار این اخبار بدون پشتوانه کار چندان دشواری نیست.

بنابراین به راحتی به اخباری که در فضاهای مجازی می‌بینید به ویژه بخش مرتبط با سلامت خود،  اعتماد نکنید چرا که مراجعه به مراکز معتبر علمی و پزشکی در این موضوع در اولویت قرار دارد.

گزارش از میترا پوررمضان

 انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۷ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵
دلیل گرایش مردم به پیامهای سلامت دنیای مجازی وگرایش به سمت آنها چیست؟
آیا غیر از این است که از پزشکان تاجر متخصص ناامید شده اند
آخرین اخبار