توحیدی در نشست خبری جشنواره فیلم سبز:

برای حضور دی‌کاپریو در جشنواره تلاش می‌کنیم

نشست خبری پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم سبز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی سبز در فرهنگسرای صبا با حضور فرهاد توحیدی دبیر جشنواره و وحید توحید‌پور مدیر اجرایی آن و جمعی از اهالی رسانه برگزار شد.

در ابتدا فرهاد توحیدی گفت: پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی سبز از بیست و چهارم به مدت 6 روز در تهران و مراکز استان‌ها آغاز به کار می‌کند و فیلم‌هایی که از ایران و خارج به دبیرخانه رسیده و در بخش‌های مختلف انتخاب شده‌اند، نمایش داده خواهند شد. این جشنواره تاریخچه‌ای نزدیک به دو دهه دارد که متأسفانه از سال 84 به بعد تعطیل شد و یک دهه است که جای خالی آن حس می‌شود. خوشبختانه از سال 92 با حمایت سازمان محیط‌زیست و معصومه ابتکار احیا و در اسفند 92 احکام دبیری جشنواره صادر و پنجمین دوره آن عملا رونمایی شد. بیش از یک سال است که دبیرخانه آغاز به کار کرده که علاوه بر دریافت و نمایش این آثار در ایام جشنواره تصمیم گرفتیم، بخش هنرهای تجسمی به دبیرخانه برسد.

وی افزود: در دهه اخیر افکار عمومی متوجه مسائل زیست محیطی شده و سازمان‌های مردم‌نهاد بسیاری مسائل حوزه‌های زیست محیطی را دنبال می‌کنند تا فرهنگ آگاهی‌رسانی در این زمینه ترویج پیدا کند. مسئله محیط زیست به عنوان مسئله‌ای جهانی در مرکز توجه قرار گرفته و حدود سه دهه است که اولین هشدارها راجع به لایه ازن داده شد و توجه‌ها را به سمت خود کشاند.

وی ادامه داد: در ایران به خصوص در دهه اخیر مسائل و مشکلات محیط‌زیست به خصوص در حوزه آب موضوع اصلی است که مردم را بیش از پیش متوجه این مسئله کرده. از طرفی مسائلی چون خشک شدن دریاچه‌ها مخصوصا ارومیه، مشکلات‌ آب‌های زیرزمینی، آلودگی هوا، ریزگردها، قطع درختان و ... به اهمیت آن افزوده است. البته با همه کم و کاستی‌ها باعث تقدیر است که نگاه ویژه‌ای در این  زمینه صورت گرفته و رسانه سینما و هنرهای تجسمی به عنوان بازوهای قوی می‌توانند در جهت آگاهی‌بخشی نقش ویژه‌ای دارند و هدف ما ترویج مسائل و مشکلات محیط زیست با ابزار بیان هنری است.

این نویسنده عنوان کرد: امیدوارم ما بتوانیم با برگزاری جشنواره بین‌ مسئولان و مردم ارتباط برقرار کنیم تا حساسیت به وجود آوریم. از عوام‌گرایی پرهیز شود و نگاه دراز مدتی به این مسئله هم در حوزه جشنواره و هم فیلم‌های انتخاب‌شده خواهیم داشت.

توحیدی خاطرنشان کرد: حدود 1500 فیلم از ایران و 41 کشور به دبیرخانه ارائه شده که آلمان، آمریکا، فرانسه و ایتالیا بیشترین تعداد فیلم‌ها را ارسال کرده‌اند. برخی از این فیلم‌ها مانند «زمین و قدرت» اولین نمایش خود را در جشنواره ما دارند که باعث خوشحالی است. مستندهای درخشانی را نیز انتخاب کردیم که امیدواریم در کنار یکدیگر در طیفی قرار بگیرند که مسائل زیست محیطی را پوشش دهند.

توحیدی عنوان کرد: مشاوران عالی جشنواره دکتر جواهری‌پور، اسماعیل کهرم، هومان لیاقتی، فرهاد برهرام، طاها بهبهانی و محسن هاشمی هستند و مدیران بخش‌های مختلف جعفر سامی‌مقدم، مهدی قربان‌پور، بهنام آقایی، امیر عابدی، مزدک میررمضانی، شهرام کفش‌گری، مهدی توحیدپور، مرتضی رنجبران و ابراهیم حقیقی خواهند بود.

وی بیان کرد: سفیران محیط ‌زیست ما فاطمه معتمدآریا، شبنم قلی‌خانی و رضا کیانیان معرفی شدند و گروه «پالت» نیز سفیر محیط زیست ما هستند که در اختتامیه از حضور این دوستان بهره‌مند می‌شویم. هیئت انتخاب نیز شامل جعفر صانعی‌مقدم، مهرداد زارعیان، وحید نصیریان، مهدی قربان‌پور، فرزاد توحیدی و بهمن کیارستمی است. بخش داوران ملی را نیز مرضیه برومند، آیندا پناهنده، شهاب‌الدین عادل، عزیز‌الله حاجی‌مشهدی، وحید نصیریان و محسن امیریوسفی به عهده دارند.

این نویسنده عنوان کرد: جشنواره فیلم سبز از همان آغاز در صدد بود تا به تشکل جشنواره فیلم سبز جهانی بپیوندد که در زمستان سال گذشته این امر محقق شد. با این تفاسیر ایران تنها کشوری در خاورمیانه است که دارای جشنواره فیلم سبز  جهانی خواهد بود و عضو باشگاه جهانی این جشنواره شده است.

توحیدی اظهار داشت: 38  فیلم انیمیشن، 12 مستند بلند، 20 مستند کوتاه، 10 فیلم بلند داستانی، 10 فیلم کوتاه داستانی در جشنواره نمایش داده می‌شود. در بخش تجسمی نیز حدود 400 اثر از بین 1500 اثر ارسال شده، انتخاب شد که در فرهنگستان صبا در معرض دید قرار خواهد گرفت.

داوران بخش تجسمی افشین بختیار، طاها بهبهانی، کامبیز درمبخش، امیر عابدی، ساعد مشکینی و حسن محجونی هستند.

وی افزود: در مراسم اختتامیه از خسرو معصومی تجلیل خواهند شد. او بدون دریافت سفارش از جایی، به طور طبیعی به مسائل زیست‌محیطی توجه می‌کند. البته در این جشنواره از کسانی که در حوزه زیست محیط فعالیت می‌کنند و از دلسوزترین و پرزحمت ترین افراد هستند، قدردانی خواهیم کرد. 

توحیدی در خصوص نگرانی لئوناردو دی کاپریو از خشک شدن دریاچه ارومیه عنوان کرد: این موضوع نشانه توجه و اهمیت به محیط زیست در بخش بین‌الملل است. خشک شدن دریاچه ارومیه می‌تواند تهدید بزرگی برای ایران و کشورهای جهانی باشد. در این راستا سعی کردیم، پیام تصویری و یا مکتوبی را از دی‌کاپریو دریافت کنیم که تا به امروز موفق نشده‌ایم.

توحیدی در مورد ایجاد احزاب سیاسی اجتماعی، در راستای حفاظت از محیط زیست اظهار داشت: امیدوارم در ایران با شکل‌گیری احزاب در راستای حفاظت از محیط زیست قدم‌های مثبتی برداشته شود.

توحیدی در مورد برگزاری هرساله جشنواره بین‌المللی فیلم سبز خاطرنشان کرد: ما تقاضایی مبنی بر دائمی‌شدن دبیرخانه این جشنواره ارائه دادیم و تلاش می‌کنیم به قطعیت برسد اما امیدواریم با تغییر دولت‌ها شاهد تعطیلی آن نباشیم.

وی افزود: اگر به تولیدات سالانه دقت کنید، خواهید فهمید در حوزه مستند و فیلم کوتاه از سرمایه خوبی در جهت پرداخت به موضوع محیط‌زیست بهره‌مند هستیم اما متأسفانه در بخش فیلم سینمایی بلند که می‌تواند به طور مستقیم نگاه دقیق‌تری را به مسائل زیست‌محیطی داشته باشد، تولیدات زیادی نداریم. 

مهدی توحیدپور دبیر اجرایی جشنواره هم گفت: تلاش کردیم با تمام سختی‌ها و بدون پشتیبانی از سازمان و یا ارگانی برگزاری این جشنواره از سر گرفته شود که خوشبختانه تا به امروز موفقیت‌آمیز بوده است.

وی افزود: جشنواره فیلم سبز در 31 استان همزمان با تهران فعالیت می‌کند و از روز 25 اردیبهشت از ساعت 9 صبح تا 11 شب شروع به کار خواهیم کرد. سالن‌های فلسطین (کاخ اصلی جشنواره)، سینمای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و فرهنگستان صبا در برگزاری این جشنواره ما را یاری خواهند کرد.

وی ادامه داد: هدف کارگاه‌های ما آموزش جلوگیری از بحران محیط زیست در زمینه‌های مختلف است. در بخش هنرهای تجسمی خارج از بخش مسابقه، میزبان آثار حوزه‌های تجسمی از کشور برزیل و مکزیک خواهیم بود که در فرهنگستان صبا برگزار می‌شود.

وی افزود: ما از ده نفر از برجسته‌ترین فیلمسازان جهان در بخش محیط‌زیست دعوت کردیم که از بیست و چهارم وارد ایران می‌شوند و در برگزاری کارگاه‌ها، داوری و ارائه تجارب فیلم‌سازی در اختیار ما خواهند بود.

وی اظهار داشت: حضور افراد در جشنواره جهانی فیلم سبز به صورت کاملا رایگان خواهد بود و در خصوص عدم حضور گروه موسیقی خورشید سیاه بگویم که تا به امروز درخواستی مبنی بر همکاری با جشنواره از آن‌ها به ما داده نشده است.

در پایان مراسم پوستر جشنواره که توسط سارا نفر طراحی شده بود، به یاد علی وزینی با حضور اهالی رسانه، عکاسان و فرهاد توحیدی، امیر عابدی و مهدی توحید‌پور رونمایی شد.



انتهای پیام/ 


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.