باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

انبارهای خالی در انتظار سیل و زلزله/دستور رئیس جمهور دوای درد می‌شود؟

مشکل پرداخت بودجه هلال احمر هنوز برطرف نشده و گرچه شب گذشته رئیس جمهور به سازمان مدیریت و برنامه ریزی مأموریت داد تا به تأمین نیازهای هلال احمر بپردازد اما هم اکنون انبارهای خالی امداد و نجات در انتظار سیل و زلزله به سر می برند.

انبارهای خالی امداد و نجات در انتظار سیل و زلزله/دستور رئیس جمهور دوای درد می‌شود؟به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛سال 94 گذشت و دوماه هم از 95 سپری شد اما هنوز بودجه 700 میلیاردی هلال احمر که مصوب سال 94 بود پرداخت نشده تا انبارهای سازمان امداد و نجات یکی پس از دیگری در پی هر حادثه خالی تر از گذشته شود.

در این زمینه مدتهاست که رسانه ها می نویسند و نسبت به آن هشدار می دهند اما گوش شنوایی پرداخت نشد و برای برخی مسئولان موضوع امداد رسانی در حوادث از اهمیت چندانی برخوردار نیست.

سیل و زلزله که می‌آید، حادثه دیدگان منتظر هستند تا امدادگرانی که لباس‌های سرخ و سفید هلال احمر بر تن دارند، به یاری آنها بشتابند و آنها را اسکان و غذا دهند، چادر ها بر پا شود و آسیب دیدگان اسکان اضطراری یابند و اینها تکالیف و وظایفی است که بر دوش هلال احمر قرار گرفته است.

به علت وظایف حاکمیتی که بر دوش جمعیت هلال احمر قرار گرفته و در قانون مدیریت بحران نیز وظایفی نظیر نجات و امداد را برای سازمان امداد و نجات در نظر گرفته‌اند، هر ساله در بودجه مصوب کشور، مبلغی نیز برای هزینه‌های جمعیت هلال احمر در نظر گرفته می‌شود.

سازمان امداد و نجات علاوه بر تأمین وسایل امدادی مانند بالگرد جهت دسترسی به نقاط صعب العبور و تسریع در توزیع اقلام امدادی و خودروهای امدادی که هزینه زیادی خواهد داشت، اقلامی مانند نان، کنسرو، پتو، چراغ والور، چادر، موکت، برنج، روغن، حبوبات، قند و شکر، آب معدنی، فانوس، کلمن آب، ماسک تنفسی، ظروف غذا و نایلون‌های پوششی میان حادثه دیدگان توزیع می‌کند.

از آنجا که حادثه خبر نمی‌کند و هر لحظه ممکن است که یک حادثه در نقطه‌ای از کشور رخ دهد، لازم است که انبارهای این سازمان در شهرهای مختلف همیشه پر از اقلام امدادی باشد تا در اسرع وقت این اقلام میان حادثه دیدگان توزیع شود.

مسلما سازمانی با این وسعت فعالیت که همه مردم در هنگام حوادث مختلف از آن انتظار حضور سریع در صحنه و امدادرسانی و توزیع اقلام را دارند، نیاز به بودجه‌ای دارد که بتواند در کشوری که سالانه 32 حادثه طبیعی در آن رخ می‌دهد، تمام و کمال خدمت رسانی کند.

البته این نکته را هم نباید فراموش کنیم که با توجه به وظایف ذاتی هلال احمر و صلیب سرخ، جمعیت هلال احمر کشورمان باید برای کمک رسانی به دیگر کشورها در حوادث بزرگ نیز آماده باشد و انبارهای خود را به روز و پر نگه دارد.

*تخصیص 42 درصد بودجه 93 و 16 درصد بودجه 94

با وجود همه نیازهای هلال احمر به پول برای پر کردن انبار‌های خود جهت مقابله با حوادث و امدادرسانی‌های به موقع به مردم، در سال 93 تنها 42 درصد بودجه مصوب این جمعیت محقق شده است.

بودجه‌ای که در سال 93 محقق شده است، 8 درصد کمتر از بودجه نصف سال است، به این معنی که حداقل 6 ماه سال را جمعیت هلال احمر بدون بودجه سپری کرده است.

علی اکبر پرواز، مدیرکل دفتر برنامه و بودجه هلال احمر بودجه مصوب سال 93 را 1691 میلیارد تومان اعلام کرد گفت: بودجه منابع هزینه‌ای 885 میلیارد تومان و بودجه تملک دارایی 803 میلیارد تومان در نظر گرفته گرفته شده بود.

پرواز در خصوص منابع وصول شده گفت: از منابع هزینه‌ای 524 میلیارد تومان و از محل تملک دارایی‌ها 203 میلیارد تومان وصول شده است که در مجموع مبلغ 727 میلیارد تومان می‌شود.

به گفته مدیرکل دفتر برنامه و بودجه هلال احمر از بودجه سال 93 تنها 42 درصد محقق شده است و از بودجه سال 94 نیز تا پایان 6 ماه نخست، 16 درصد تخصیص یافته است.

پرواز ادامه داد: از محل 912 میلیارد تومان منابع اختصاصی و عمومی تا پایان شهریور 224 میلیارد وصول شده است که با توجه به منابع دیگر این عدد در مجموع به 260 میلیارد می‌رسد.

به گفته وی، بودجه مصوب سال 94، 1612 میلیارد تومان بوده که تا پایان شهریور تنها 16 درصد وصول شده است.

در این میان عدم تخصیص بودجه مشکلات زیادی را برای جمعیت هلال احمر ایجاد کرده و مسئولان هلال احمر برای آنکه در جریان امدادرسانی به مردم خللی وارد نشود، با سختی بودجه تخصیص یافته را بین دستگاه‌های زیرمجموعه تقسیم می‌کنند.

به گفته مسئولان هلال احمر، حتی تخصیص 60 درصدی بودجه نیز می‌تواند مشکلات این جمعیت را برطرف کند اما متأسفانه تخصیص‌ها حتی به نصف بودجه مصوب نیز نمی‌رسد.

*بودجه هلال احمر باید از ردیف اصلی باشد

محسن ضیایی رئیس جمعیت هلال احمر نیز در گفت‌وگویی در رابطه با اعتبارات این سازمان و عدم تخصیص بودجه مناسب در سال جاری به هلال احمر، اظهارداشت: بودجه هلال احمر در سال حدود 1600 میلیارد تومان است و آنچه تحت عنوان بودجه توسط دولت در اختیار هلال احمر قرار می‌گیرد شامل دو بخش بوده که یکی ناشی از منابع عمومی و دیگر مربوط به درآمد اختصاصی است.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته از 1600 میلیارد تومان در مجموع 38 درصد آن به جمعیت هلال احمر اختصاص داده شده است، گفت: البته بخشی از آن اعتبارات خارج از اعتبارات امداد و نجات و مربوط به گردش مالی هلال احمر و حقوق پرسنل است.

رئیس جمعیت هلال احمر با بیان اینکه سال گذشته از اعتبارات 700 میلیاردی سازمان امداد و نجات که مربوط به عملیات‌ها، تجهیز، خرید بالگرد و گسترش پایگاه‌ها و آمبولانس است تحویل سازمان امداد و نجات نشد، گفت: البته دولت سعی کرد این اعتبار را پرداخت کند ولی جنس این اعتبارات که دولت به سازمان اختصاص می‌دهد از اعتبارات تنخواه دولت است و ردیف مشخصی نداشته لذا اگر دولت وضعیت مناسبی نداشته باشد می‌تواند آن را پرداخت نکند.

ضیایی ادامه داد: دولت در اواخر سال گذشته 15 درصد از این اعتبارات را قرار شد به ما اختصاص دهد و هیأت دولت نیز این موضوع را تصویب کرد ولی عملاً در خزانه کشور این 15 درصد به ما اختصاص نیافت و دریافتی در این زمینه نداشتیم.

وی افزود: در سال گذشته با وجود شرایطی که برای وضعیت دولت پیش‌بینی می‌کردیم مصوبه‌ای از شورای عالی هلال احمر گرفتیم تا بخشی از بودجه اضطراری جمعیت را برای آمادگی‌ها مصرف کنیم تا بتوانیم اقدامات مؤثری در حوزه آمادگی با بلایا داشته باشیم.

رئیس جمعیت هلال احمر بیان داشت: قول‌هایی از جانب دولت امسال به ما داده شده که امیدواریم محقق شود طی روزهای گذشته هیأت دولت برای سازمان مدیریت و برنامه‌‌ریزی مصوبه‌ای داشته که انبارهای هلال احمر تجهیز شود لذا معاون اول رئیس جمهور، معاون مدیریت و برنامه‌ریزی نیز  در این زمینه اهتمام داشته و امیدواریم بودجه‌‌ی امسال به طور کامل پرداخت شود.

ضیایی ادامه داد: مجلس بودجه 700 میلیاردی هلال احمر را در سال 94 امسال به 500 میلیارد تومان کاهش داد. هرچند این بودجه کاهش یافت ولی امیدوار بودیم که حداقل همه آن به طور کامل تخصیص داده شود ولی متأسفانه هفته پیش پیشنهادی در مجلس مطرح شد که 100 میلیارد بودجه امداد و نجات به یک نهاد دیگر اختصاص داده شود و این مسئله مورد بررسی توسط دوستان در هلال احمر قرار گرفت.

ضیایی گفت: البته پس از این موضوع برخی از دوستان در مجلس گفتند که ما اصلاً مطلع نبودیم که این بودجه از اعتبار امداد و نجات کشور برداشته می‌شود و گمان می‌کردند که این 100 میلیارد در واقع از همان بودجه‌ای بوده که دولت از تنخواه خود به هلال احمر اختصاص می‌دهد.

وی افزود: همزمان با این مسئله، هلال احمر درگیر مسائل سیل در کشور بود و این موضوع سبب شد که رایزنی‌هایی با رئیس مجلس داشته باشیم. در آن جلسه نمایندگان گفتند اگر ما دقت می‌کردیم که این بودجه از اعتبارات هلال احمر است به طریق دیگری برای هوانیروز تدبیر می‌کردیم ولی به هر حال این موضوع از تصویب آن گذشته بود و ما در مجموع در سال 95 با 400 میلیارد بودجه کار خود را آغاز کردیم البته امیدواریم این بودجه به طور کامل تخصیص داده شود.

رئیس جمعیت هلال احمر با تاکید بر اینکه بودجه هلال احمر باید از ردیف اصلی باشد، افزود: از آنجایی که هلال احمر سازمانی بوده که قبل از وقوع حوادث باید آمادگی داشته باشد و دائماً در حال هزینه‌کرد است نیاز به ردیف بودجه اصلی داشته تا دچار مشکلات در زمینه امدادرسانی نشویم.

ضیایی گفت: علیرغم همه مشکلات و نداشتن بودجه در سال گذشته از طریق اقتصاد مقاومتی و صرفه‌جویی برنامه‌ها را انجام دادیم و امیدواریم امسال با وضعیت بهتری روبرو شویم. در همین زمینه به مناسبت هفته هلال احمر گزارشی را به دولت ارائه خواهیم کرد.

* 17 میلیون تومان  برای یک ساعت پرواز بالگردها

ناصر چرخساز، رئیس سازمان امداد و نجات کشور با بیان اینکه از بودجه 700 میلیاردی امداد و نجات کشور هنوز ریالی پرداخت نشده است، گفت: هزینه هر ساعت پرواز بالگردهای ما 17 میلیون تومان است و هزینه نگهداری بالگردها بدون احتساب هزینه خرید تجهیزات و اورهال، سالانه 30 میلیارد تومان است.

به گفته وی، در حالی هزینه هر ساعت پرواز بالگردهای امدادی 17 میلیون تومان آب می‌خورد که در عملیات‌های مختلف ممکن است در یک روز ساعت‌ها پرواز انجام شود.

از هزینه توزیع چادر و پرواز و نگهداری بالگردها که بگذریم، هزینه عملیاتی مانند امدادرسانی به در برف ماندگان نیز هزینه سرسام آوری دارد. چرخ ساز در این زمینه به یک مورد از امدادرسانی در برف و کولاک اشاره گرد و گفت: در امدادرسانی به حادثه دیدگان محور همدان ساوه طی یک روز یک میلیارد تومان پتو و اقلام خوراکی میان در برف ماندگان توزیع شد.

وی قیمت هر تخته پتو را 25 هزار تومان عنوان کرد و گفت: در این عملیات 30 هزار پتو میان حادثه دیدگان توزیع شده که در مجموع 750 میلیون تومان هزینه در برداشت.

چرخ ساز به هزینه‌های دیگر این سازمان نیز اشاره کرد و گفت: هزینه امداد ساحلی در یک استان مازندران امسال 2 میلیارد تومان برای ما تمام شد و امدادرسانی در اربعین نیز 5 میلیارد تومان اعتبار هزینه شد که اینها بجز هزینه‌های جاری عملیات‌ها مانند استهلاک خودرو، سوخت، حقوق امدادگران و خدایی نکرده هزینه آسیب به امدادگران است.

رئیس سازمان امداد و نجات در پاسخ به این سوال که با توجه به هزینه‌های سرسام آور امدادسانی آیا در تأمین بودجه دچار مشکل نشده‌اید گفت: با توجه به اینکه انبارهای ما باید همیشه پر باشد تا در زمان بروز حوادث به سرعت بتوانیم امدادرسانی کنیم، فعلا از ذخیره‌های خود در حال مصرف هستیم ضمن اینکه با دستور رئیس جمعیت هلال احمر 40 میلیارد تومان از محل صندوق احتیاط در اختیار ما قرار گرفته است.

بودجه امداد و نجات و امدادرسانی به هموطنان در زمان بروز حادثه ارتباط مستقیمی با جان انسان دارد. حضور امدادرسانان در یک محور برفی برای نجات جان در برف ماندگان بدون همراه داشتن اقلام امدادی مانند پتو بی فایده است و یا امدادرسانی در یک زلزله را فرض کنید که در آن میان بازماندگان جهت اسکان چادر و پتو و اقلام زیستی توزیع نشود.

عدم توزیع هرکدام از اقلام امدادی در زمان بروز حادثه می‌تواند به مرگ حادثه دیدگان بیانجامد. البته در کنار اینها باید تجهیزات امدادرسانان و خودروها و بالگردها را نیز مدنظر قرار داد چرا که امدادرسانی سریع در کشوری با جغرافیای ایران تنها با بالگردی امکان پذیر است که هزینه یک ساعت پرواز آن 17 میلیون تومان است.

*دستوری برای تأمین نیازهای هلال احمر

شب گذشته رئیس جمعیت هلال احمر در جلسه هیأت دولت حاضر شد و گزارشی از فعالیت های این جمعیت به اعضای دولت ارائه کرد.

بعد از ارائه گزارش او، رئیس جمهور تقویت و تجهیز جمعیت و تأمین امکانات مورد نیاز و موجودی انبارهای آن را یک ضرورت مهم و از جمله وظایف دولت دانست و به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مأموریت داد نسبت به تأمین نیازمندی‌های جمعیت هلال احمر اقدام نماید.

رییس‌جمهور با بیان اینکه کشور ما ظرفیت‌های فراوانی دارد که در صورت برنامه‌ریزی و هماهنگی می‌تواند از خدمات‌رسانی جمعیت هلال احمر پشتیبانی کند، تصریح کرد: توان بالا و ناوگان بزرگ هلیکوپتری کشور و ظرفیت نیروهای مسلح در شرایط صلح، پشتوانه مهمی بویژه در حوادث غیرمترقبه برای خدمات هلال احمر بوده است و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز می‌بایست با هماهنگی و ارتباطات بیشتر برای توسعه این پشتیبانی‌ها اقدام کند.

روحانی همچنین ضمن تأکید بر توجه هرچه بیشتر سازمان هلال احمر به جوانان و جذب آنان در جمعیت، خاطرنشان کرد: آموزش بهداشت و خدمات امدادی، سازماندهی و کسب مهارت‌های اجتماعی جمعیت هلال احمر می‌تواند به ارتقای توانمندی‌های جوانان و افزایش نشاط روحی و قابلیت‌های مشارکت آنان در جامعه منجر شود.

با توجه به دستور رئیس جمهور برای تأمین نیازهای هلال احمر امید است که بودجه این جمعیت تخصیص داده شود تا انبارهای خالی امداد و نجات پر شود و برای حوادث احتمالی آماده شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار