تقویم روزانه فوتبال

سالروز بزرگترین فاجعه فوتبالی قاره سیاه/ قهرمانی آبی های لندن با رکورد شکنی + عکس

تقویم امروز فوتبال به مهمترین اتفاقات فوتبالی 20 اردیبهشت (9 می) اختصاص دارد.

به گزارش خبرنگار  فوتبال و فوتسال گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان ، در تقویم امروز مهمترین اتفاقات فوتبالی که در چنین روزی رخ داده است را مرور می کنیم.

 
*بزرگترین فاجعه فوتبالی در آفریقا
 
9 می 2001 ، بدترین فاجعه فوتبالی در قاره آفریقا رخ داد و 126 تماشاگر فوتبال در ورزشگاه آکرا در غنا درگذشتند.
 
این فاجعه یکی از چندیدن حوادثی بود که در یک ماه گذشته در آفریقا رخ داده بود از جمله حوادث مشابه در آفریقای جنوبی در 11 آوریل که 43 کشته به جای گذاشت ، 29 آوریل در کنگو با 14 کشته و ساحل عاج در 6 می با 39 کشته.
 
شماشاگران ورزشگاه آکرا در آن شب برای تماشای دربی تیم های هرت آو اوک و آسانتا اوکوتو آمده بودند و بازی تا دقایق آخر یک بر صفر به نفع تیم مهمان در جریان بود اما در دقایق آخر تیم هرت آو اوک 2 گل به ثمر رساند و پیش افتاد. پس از این گلها تماشاگران آسانتا اوکوتو شروع به پرتاب صندلی هایشان به درون زمین کردند. سپس پلیس به سمت تماشاگران گاز اشک آور پرتاب کرد و باعث ایجاد رعب و وحشت در میان تماشاگران شد. تماشاگران به سمت درهای خروجی هجوم آوردند و باعث شد بسیاری زبر دست و پا کشته شوند و چندین نفر نیز بر اثر خفگی جان باختند.

 سالروز بزرگترین فاجعه فوتبالی قاره سیاه/ قهرمانی آبی های لندن با رکورد شکنی
اگرچه شش پلیس به قتل نفس متهم شدند اما بعدا مشخص شد ، قفل بودن درهای ورزشگاه که مانع فرار تماشاگران شد ، بیشترین نقش را در کشته شدن این تماشاگران داشته است.
 
دولت غنا پس  از این اتفاق ، برای فرزندان قربانیان ، بورسیه تحصیلی فراهم کرد و همچنین مجسمه ای یادبود برای آنها را در ورزشگاه ساخت.
 
*قهرمانی چلسی و ثبت چندین رکورد
 
9 می 2010 ، چلسی با یک پیروزی پرگل برابر ویگان برای پنجمین بار قهرمان لیگ برتر شد و چندین رکورد را ثبت رساند.
 
این روز آخرین هفته لیگ برتر بود و چلسی با یک امتیاز اختلاف نسبت به  منچستر یونایتد در صدر جدول بود. در روز آخر چلسی میزبان ویگان بود و منچستر یونایتد برابر استوک سیتی قرار گرفت.
 
آبی پوشان لندنی در این بازی با نتیجه هشت بر صفر ویگان را شکست و قهرمان شد. این مسابقه پرگل ترین پیروزی تاریخ لیگ این تیم بود و همچنینی چلسی در این فصل رکورد بیشترین گل زده در یک فصل را در تاریخ لیگ برتر با 103 گل به ثبت رساند. رکورد قبلی 97 گل منچستر یونایتد در فصل 1999-2000 بود.

سالروز بزرگترین فاجعه فوتبالی قاره سیاه/ قهرمانی آبی های لندن با رکورد شکنی 
چلسی در ادامه در 15 می ، بورنموث را در فینال جام حذفی شکست داد و برای اولین بار دبل کرد.
 
*تولد یوپ هاینکس
 
9 می 1945 ،  جوزف (یوپ ) هاینکس مهاجم و مربی سابق آلمانی در مونشن گلادباخ متولد شد.
 
هاینکس فوتبال حرفه ای خود را از سال 1963 در تیم مونشن گلادباخ آغاز کرد. او به این تیم کمک زیادی کرد تا به بوندس لیگا صعود کند و سپس در سال 1967 این تیم را ترک کرد و به هانوفر رفت. او سه فصل را در هانوفر گذراند و 35 گل به ثمر رساند اما در سال 1970زبه گلادباخ بازگشت و در همان فصل با این تیم قهرمان بودنس لیگا شد.
 
او سپس سه فصل دیگر همراه با این تیم قهرمان بوندس لیگا شد و در سال 1978 بازنشسته شد. او در مجموع 400 مسابقه برای گلادباخ بازی کرد و  292 گل به ثمر رساند و بهترین گلزن تاریخ باشگاه لقب گرفت.

سالروز بزرگترین فاجعه فوتبالی قاره سیاه/ قهرمانی آبی های لندن با رکورد شکنی 
او پس از بازنشستگی بلافاصله به کادرفنی گلادباخ راه یافت و پس از مدتی سرمربی این تیم شد.
 
او در دوران مربیگری اش هدایت تیم های زیادی را به دست گرفت و با تیم های رئال مادرید و بارین مونیخ موفق به فتح لیگ قهرمانان اروپا شد.
 
هاینکس در سال 2013 پس از فتح سه گانه با بایرن مونیخ اعلام بازنشستگی کرد.
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.