اهواز؛

صفتی كه انسان را بهشتی می‌كند

آيه «و با مردم [به زبان] خوش سخن بگویید» (بقره، ۸۳) يكی از دستورات زيبای قرآن كريم است كه بر حسن معاشرت و حسن اخلاق با مردم نيز دلالت دارد و عمل به آن برای انسان عبادت محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، قرآن كریم سرشار از درس‌ها و نكات اخلاقی است كه به ما انسان‌ها به عنوان موجودات اجتماعی می‌دهد تا ارتباطات و جامعه سالم‌تری داشته باشیم.

یكی از دستورات و تأكیدات زیبای قرآن كریم پیرامون خوب سخن گفتن بایكدیگر است. در بخشی از آیه مباركه ۸۳ سوره بقره می‌خوانیم: «وَقُولُواْ لِلنَّاسِ حُسْنًا»: و با مردم [به زبان] خوش سخن بگویید. امام محمد باقر(ع) در توضیح این آیه فرمودند: به مردم بهترین سخنى كه دوست می‌دارید به شما بگویند، بگویید.

این آیه بنا به نظر آیت‌الله جوادی آملی فرمان فراگیر حسن خلق است؛ چرا كه آیه نفرموده است با مؤمنان یا مسلمانان خوب سخن بگویید؛ بلكه این دستور فراگیرتر از آن است و نشان از اهمیت اخلاق است.

به اعتقاد ایشان، مسئله اخلاق در جامعه در حد عبادت مؤثر است. خدای سبحان این را به عنوان یك تعهّد از بنی‌اسرائیل دریافت كرده است و به ایشان فرمود: من از شما تعهّد گرفتم كه خوش اخلاق باشید، همان‌طوری كه از شما تعهّد گرفتم كه نماز بخوانید. این چنین نیست كه مسئله اخلاق یك امر جزئی و فرعی باشد.

از این آیه كه دستور خوب سخن گفتن با دیگران را می‌دهد، حسن رفتار و حسن معاشرت با مردم نیز استفاده شده است. در اهمیت حسن رفتار با مردم به روایتی از پیامبر گرامی اسلام(ص) بسنده می كنیم كه فرمودند: «اكثر ما یدخل الناس الجنه، تقوی الله و حسن الخلق»: بیشترین چیزى كه مردم را وارد بهشت مى كند تقوا و حسن خلق است.

اين نكته كه اخلاق و حسن معاشرت در جامعه به اندازه عبادت مهم و مؤثر در سرنوشت افراد در اين دنيا و جهان آخرت است از كلامی نورانی‌ از سيدالشهدا(ع) نيز استفاده می‌شود، كه فرمودند: «خوش‌ اخلاقی عبادت» است.

انتهای پیام/و

برچسب ها: خوزستان ، صفتبهشت ، خلق ، عبادت ، نیک ، آیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.