روزنامه فرانسوی شلانژ: در پس برنامه اصلاحات اقتصادی عربستان، ترس از ایران نهفته است

یک روزنامه فرانسوی نوشت ترس از ایران یکی از دلایل مهم برنامه اصلاحات اقتصادی عربستان سعودی بوده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه شلانژ فرانسه در گزارشی نوشت: با وجود ناخرسندی دستگاه دولتی عربستان سعودی و توانایی که دستگاه های مذهبی این کشور در ایجاد مانع سر راه اجرای طرح ها و برنامه هایی که برخلاف خواست شان است، "محمد بن سلمان بن عبد ‏العزیز،" جانشین ولیعهد و وزیر ‏دفاع عربستان، ازطرحی بزرگ برای اصلاح ساختار اقتصادی این کشور خبر داد؛ اما کیست که نداند همه این کارها با هدف رقابت با ایران انجام می گیرد. 

از چندین نسل گذشته تاکنون عربستان سعودی برای راضی نگه داشتن مردم این کشور و فرمانبرداری مردم از حاکمان از دلارهای نفتی استفاده کرده است.عربستان سعودی حتی از همین دلارهای نفتی برای خریدن دوستی کشورهای خارجی استفاده کرده است. 

اما از زمانی که ملک سلمان به قدرت رسیده است، فرزند او، محمد بن سلمان، به نوعی سیاست های اقتصادی و نفتی کشور را نیز در اختیار گرفته است. اقدامات ولیعهد عربستان سعودی باعث شده اند تا حدودی اوضاع در خاورمیانه  (غرب آسیا) غیرقابل پیش بینی شود. برخی در ریاض او را به مثابه زمین سوخته ای می دانند که واسوس فکری او درباره ایران دارد باعث شده است به تنش های مذهبی در منطقه دامن بزند و روابط عربستان سعودی با آمریکا را به سطحی پایین تنزل دهد. 

اما همین بی پروایی ولیعهد عربستان سعودی شاید دقیقا همان مطلبی باشد که این کشور در شرایط کنونی به آن نیاز دارد. زیرا قیمت نفت به شدت کاهش یافته است و این فرصتی است برای ریاض است تا از وابستگی خود به نفت بکاهد.
این طرح ولیعهد عربستان سعودی برای به اصطلاح تنوع بخشی به منابع درآمدی سعودی با دو مانع بزرگ مواجه است: یکی بی میلی دستگاه دولتی عربستان سعودی در همراهی کردن این اصلاحات بلند پروازانه و دیگر توانایی بالای خانواده آل سعود و نهادهای مذهبی این کشور در مانع تراشی سر راه اجرای این اصلاحات است. 

اما در ورای همه این اقدامات ترس از ایران نهفته است. عربستانی ها فکر می کنند آمریکا آنها را رها کرده و به ایران روی آورده است. این موضوع هنگامی برای عربستانی ها شکل جدی تری به خود گرفت که "باراک اوباما،" رئیس جمهور آمریکا، در دیدار اخیرش از ریاض به کشورهای عربی منطقه توصیه کرد که با ایران درگیر نشوند. همین امر باعث شد عربستان سعودی به طور جدی تر به فکر اصلاح ساختار اقتصاد خود باشد. زیرا ایران از نظر منابع درآمدی، اقتصادی متنوع دارد و به همین علت می تواند با مشکلات ناشی از کاهش درآمد نفت مقابله کند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار