سید عباس‌ عراقچی در نمایشگاه کتاب:

این کتاب حاصل تلاش ده ساله من است/ کتابم سرفصل جدیدی در روابط بین الملل است

کتاب «دیپلماسی آب» کمک زیادی به روابط بین‌الملل می‌کند.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست تخصصی «پژوهش در حوزه‌ سیاست خارجی با نگاهی به تازه‌های نشر» با حضور سید عباس عراقچی، محمدرضا باقری، ابراهیم رحیم‌پور و محمد صدر از دیپلمات‌های وزارت خارجه در سالن سرای اهل قلم برگزار شد.

در ابتدای برنامه دامن پاک معاون پژوهشی وزارت خارجه گفت: اداره نشر وزارت خارجه با 850 عنوان کتاب در نمایشگاه امسال حضور دارد و 30 عنوان از کتاب‌های جدید را امروز در نمایشگاه رونمایی می‌کنیم. قرار است کتاب «دیپلماسی عمومی چند جانبه» دکتر ظریف با همکاری دکتر سجادپور به زبان عربی چاپ و توزیع شود 

محمد صدر عنوان کرد: در کتابم به عنوان راوی مطالبی را در مورد سیاست و دیپلماسی در دولت اصلاحات مطرح می‌کنم. خوشحالم که بحث تاریخ شفاهی وزارت امور خارجه مطرح شده است و به تازگی این کار را شروع کرده‌ایم و می‌توانیم تجربه‌های خود را به عنوان دیپلمات برای نسل جدید به نگارش دربیاوربم. محافظه کاری لازمه کار دیپلماسی است و باید دقیق و حساب شده صحبت کنیم.
 
در ادامه مراسم عراقچی اظهار داشت: خیلی برایم جالب است، ما کتابی را رونمایی می‌کنیم که درباره کمبود آب نوشتم اما امروز شاهد باران شدیدی هستیم. آب روشنی است و آن را به فال نیک می‌گیریم. کتاب «دیپلماسی آب» کمک زیادی به روابط بین‌الملل می کند.

برخورد من با موضوع کمبود آب از زمانی شروع شد که برای اولین بار در 10 سال گذشته در اداره حقوق بین‌الملل به بحث آب‌های فرامرزی می‌پرداختند. من ار آن زمان مجموعه اطلاعات و گزارش‌هایی مکتوب را آماده کردم و بعد از آن با بحث‌های متفاوتی با آب مواجه شدم.

وی ادامه داد: در زمان همکاری شهرداری تهران با توکیو درباره بحث هدر رفت آب، مشخص شد شهر توکیو هدررفت آب 20 درصد را به 2 درصد کاهش داده بود. توکیو یکی از شهرهای منظم و نمونه از نظر شهر پاک است. اگر عکس‌های آن زمان را مشاهده کنید، مشابه الان تهران است؛ اما با برنامه‌های خود به شهر توکیوی امروز رسیدند. هدررفت آب تصفیه شده تهران 30 درصد است. همچنین 5 درصد از جمعیت جهان در غرب آسیا است. در حالی که یک درصد این آب‌های شیرین در این منطقه وجود دارد. اما باید توجه کنیم امروز آب به جای اینکه باعث دشمنی شود، عرصه‌ای شده برای شروع همکاری‌ها. حتما باید به دیپلماسی آب در جمهوری اسلامی ایران توجه شود.

باقری دیگر دیپلمات وزارت خارجه عنوان کرد: ما در مقابل جامعه و نسل های آینده مسئول هستیم و برای شناخت آینده نیاز به شناخت حال داریم و بر عکس. اینجاست که علم تاریخ اهمیت خود را بروز می‌دهدباعث افتخار ماست که در وزارت خارجه از سربازی به سرداری رسیده‌ایم.
 
کتاب خود را به تشویق همکارانم در مرکز اسناد وزارت خارجه نوشتم. خواستم مردم و سفیران جدید را با مسائل سیاسی گذشته آشنا کنم و کتاب خود را به یاد شهدای مکه و منا نوشتم و به دوست عزیزم شهید دکتر رکن آبادی تقدیم می‌کنم.




انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار