سینما در هفته‌ای که گذشت؛

توزیع فیلم‌های ایرانی در بازار فیلم کن/ تقدیر از رسانه‌های برتر جشنواره جهانی فجر

چند فیلم ایرانی ساخت سال ۹۴، در جشنواره کن حضور دارند.

به گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در هفته گذشته در عرصه سینما اتفاقاتی افتاد که برخی از آن‌ها را در ادامه این گزارش می‌خوانید:


**معرفی آثار راه‌یافته به جشنواره فیلم سبز 

فیلم‌های راه‌یافته به بخش بین‌المللی جشنواره فیلم «سبز» در بخش‌های داستانی کوتاه،  مستند کوتاه، مستند بلند، انیمیشن، معرفی شدند.

پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم سبز ۲۴ تا ۳۱ اردیبهشت ماه در تهران و همزمان در سراسر کشور برگزار می شود.


**مجوزهای جدید شورای پروانه ساخت 

شورای صدور پروانه ساخت با ساخت سه فیلمنامه موافقت کرد.

فیلمنامه‌های «نهنگ عنبر ۲ (سلکشن رویا)» به تهیه کنندگی، کارگردانی و نویسندگی سامان مقدم در ژانر کمدی اجتماعی، «زرد» به تهیه کنندگی ابراهیم مجیدی و به کارگردانی و نویسندگی مصطفی تقی‌زاده در ژانر ملودرام اجتماعی و «دایان» به تهیه کنندگی سید امیر سیدزاده و به کارگردانی و نویسندگی بهروز نورانی پور در ژانر اجتماعی موافقت شورای ساخت سازمان سینمایی را دریافت کردند.

** بازدید تابش از نمایشگاه کتاب

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی با حضور در غرفه انتشارات این بنیاد در بیست و نهمین نمایشگاه کتاب تهران تازه‌های نشر فارابی را رونمایی کرد.

در این مراسم علیرضا تابش اعلام کرد که توجه به کتاب و ادبیات سینمایی را از رویکردهای پژوهشی و انتشاراتی بنیاد در سال جدید است و تفاهم نامه‌ای که پاییز سال گذشته با انتشارات علمی فرهنگی امضا شد، اکنون به ثمر رسیده و در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران شاهد عرضه ۶ کتاب جدید سینمایی هستیم که این روند همکاری با انتشارات علمی فرهنگی و سایر ناشران و مراکز فرهنگی در زمینه تولید و نشر کتب سینمایی تداوم خواهد یافت.

انتشارات بنیاد سینمایی فارابی با ۴۴ عنوان کتاب و ۱۲ عنوان فصلنامه در این دوره از نمایشگاه حضور دارد و در سالن شماره ۱، راهروی ۲، غرفه شماره ۳۰ نمایشگاه بین‌المللی کتاب واقع شده است. 

بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با شعار «فردا برای خواندن دیر است ...» از ۱۵ تا ۲۵ اردیبهشت‌ماه در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب برگزار می‌شود.


تغییر نام «فروشنده» فرهادی به «مشتری»!

دلیل تغییر نام فیلم «فروشنده» ساخته اصغر فرهادی به «مشتری» اکران فیلمی دیگر با همین نام اعلام شد.

نسخه نهایی فیلم «فروشنده» روز پنجشنبه ۱۶ اردیبهشت ماه آماده شد. در روزهای اخیر، مراحل صداگذاری و ميكس این فیلم در استودیو مون توسط محمدرضا دلپاک و رضا نریمی‌زاده در حال انجام  است و نسخه نهایي آن در تاریخ شانزدهم اردیبهشت ماه آماده شد.

هفتمین فیلم اصغر فرهادی، روز بیستم ماه می برای اولین بار در جشنواره کن به نمایش درمی‌آید.


** توزیع بین المللی 4 فیلم در جشنواره کن

توزیع بین المللی فیلم های «بادیگارد»، «فهرست مقدس»، «هیهات» و «ایستاده در غبار» از جشنواره فیلم کن آغاز می شود.

طبق گزارش‌ها مذاکرات در خصوص حضور بین المللی این فیلم ها از مدتی پیش آغاز شده و دیدار و مذاکرات نهایی با شرکت های پخش منطقه ای و همچنین توزیع کنندگان ملی برخی کشورها در شهر کن صورت می گیرد.

بازار فیلم کن به عنوان نهاد مبادله آثار سینمایی همزمان با جشنواره فیلم کن از روز سه شنبه ۲۱ اردیبهشت افتتاح می شود و به مدت ۱۱ روز در شهر کن کشور فرانسه ادامه خواهد داشت.


**امضای فیلمنامه کوروش در نمایشگاه کتاب

نشر تریتا در این دوره از نمایشگاه ضمن عرضه فیلمنامه «کوروش کبیر» اثر مسعود جعفری جوزانی، اقدام به برگزاری جشن امضای این کتاب توسط هنرمندان و چهره های برجسته عرصه هنر و ادب کرده است.

در این راستا مسعود جعفری جوزانی کارگردان و مولف کتاب، به همراه سحر جعفری جوزانی بازیگر سینما و تلویزیون، روزهای دوشنبه بیستم اردیبهشت و پنجشنبه بیست و سوم اردیبهشت به نمایشگاه کتاب رفتند و ضمن حضور در جمع دوستداران هنر و ادبیات، کتاب «کوروش کبیر» را برای علاقه مندان امضا کردند.

فیلمنامه «کوروش کبیر» که قرار است طبق آن فیلمی سینمایی با همین عنوان پیرامون زندگی این شخصیت تاریخی ساخته شود، اواخر اسفند سال گذشته منتشر و از آن رونمایی شد.


**عرضه فیلم «هاری» در بازار کن

فیلم سینمایی «هاری» به کارگردانی امیراحمد انصاری به‌عنوان یکی از نمایندگان ایران در بازار فیلم کن ۲۰۱۶ عرضه می‌شود.

«هاری» به کارگردانی امیراحمد انصاری و تهیه کنندگی مشترک مهدی مددکار و علی شاه حاتمی محصول سال است.

۱۳۹۳ بازار فیلم کن به عنوان مرکز مبادله آثار سینمایی به مدت ۱۱ روز در شهر کن کشور فرانسه برگزار می‌شود. این جشنواره از ۱۱ تا ۲۲ ماه می برگزار می‌شود.


**تقدیر از 4 سینماگر در جشن عکاسان

جواد نوروز بیگی، فاطمه معتمدآریا، تهمینه میلانی و بهرام رادان در دومین جشن عکسان سینمای ایران تقدیر شدند.

عکاسان سینمای ایران در نظر دارند تا در هر دوره برگزاری جشن از سینماگرانی که نگاه و توجه ویژه‌ای به مقوله‌ عکس فیلم دارند، قدردانی شود. بر همین اساس جواد نوروز بیگی، فاطمه معتمدآریا، تهمینه میلانی و بهرام رادان از جمله چهره هایی هستند که در دومین جشن عکاسان سینما از آنها قدردانی شدند.

دومین جشن عکاسان سینمای ایران به دبیری علی نیک رفتار ۲۳ اردیبهشت‌ماه، ساعت ۱۹، در باغ موزه قصر برگزار شد.


**«فصل فراموشی فریبا» در آمریکا

فیلم سینمایی «فصل فراموشی فریبا» به کارگردانی و تهیه کنندگی عباس رافعی در پنجاه و ششمین حضور بین المللی خود در بخش مسابقه جشنواره «سانفورد» آمریکا پذیرفته شد.

«فصل فراموشی فریبا» در فروردین امسال دو جایزه معتبر بهترین فیلم و بهترین بازیگر زن را از جشنواره کویینز نیویورک و جایزه بهترین فیلم سینمایی را از جشنواره فیلم های مستقل برلین آلمان دریافت کرد و در جشنواره بین المللی تیبرون آمریکا جایزه بهترین بازیگر زن و نامزد جایزه بهترین کارگردانی شد. 


** تقدیر از رسانه‌های برتر جشنواره بین الملل فجر

مراسم تجلیل از رسانه‌های برتر و داوطلبان حاضر در سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر عصر یکشنبه ۱۹ اردیبهشت ماه در خانه سینما برگزار شد.

در این مراسم که با حضور حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی، رضا میرکریمی دبیر جشنواره، علیرضا شجاع نوری دبیر نشست‌های تحلیل فیلم، امیر اسفندیاری معاون امور بین‌الملل و کیوان کثیریان مدیر ارتباطات و اطلاع‌رسانی برگزار شد، برنامه سینما، سینمای ایران، فیلم کوتاه از شبکه مستند، تی جی آر از شبکه رای ایتالیا، برنامه خبری شبکه المنار، سایت سینمایی آی سینما، خبرگزاری مهر، گروه سینمای خبرگزاری ایسنا، خبرگزاری فارس جواد طالبی، روزنامه اعتماد، گروه فرهنگی روزنامه شرق، روزنامه سینما، روزنامه صبا، اخبار رادیو، روزنامه ایران دیلی و بخش فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان تقدیر شدند.



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار