قرارداد ۱٫۲ میلیون دالری واردات اینترنت افغانستان از ایران

«یاسین صمیم» روز شنبه در گفت وگو با خبرگزاری دولتی ایران ایرنا در کابل افزود که قرار بوده است توافق نامه جانبی این قرارداد ازسوی تهران تنظیم و به کابل ارسال شود که تاکنون به دست ما نرسیده است و ما همچنان منتظر دریافت آن هستیم.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران،«یاسین صمیم» روز شنبه در گفت وگو با خبرگزاری دولتی ایران ایرنا در کابل افزود که قرار بوده است توافق نامه جانبی این قرارداد ازسوی تهران تنظیم و به کابل ارسال شود که تاکنون به دست ما نرسیده است و ما همچنان منتظر دریافت آن هستیم.

وی درعین حال گفت که شرکت زیرساخت مخابرات ایران و شرکت «افغان تلکام» افغانستان، سرگرم کارهای فنی انتقال این حجم اینترنت به افغانستان و بهینه سازی سیستم ها و همخوان سازی آن هستند و قرار شده است تا ایران تجهیزاتی را که ظرفیت مدیریت ۱۰۰ گیگابایت اینترنت را دارد، به طور رایگان در اختیار افغانستان قرار دهد تا در ولایت هرات نصب شود.

ولایت هرات در غرب افغانستان همجوار با مرز ایران است. قرار است اینترنت از ایران وارد هرات شود و از آنجا از طریق فیبرنوری به ولایت های قندهار، کابل، مزارشریف و ننگرهار انتقال یابد.

صمیم گفت که در افغانستان، شبکه «فیبر نوری» بصورت حلقوی یا کره ای در ولایت های مختلف تکمیل شده و پس از آن که توافق نامه جانبی این قرارداد به تائید دو کشور رسید و همسان سازی سیستم اینترنت ایران با افغانستان پایان یافت، این حجم اینترنت به این فیبر نوری وصل خواهد شد و در اختیار متقاضیان قرار خواهد گرفت.

سخنگوی وزارت مخابرات افزود که انتظار می رود حداکثر تا یک ماه آینده، کارهای فنی مربوط به انتقال اینترنت ایران به افغانستان پایان یابد و ما بتوانیم از اینترنت وارداتی ایران استفاده کنیم و با بهره برداری از آن، سرعت اینترنت در مناطق مختلف افغانستان افزایش خواهد یافت و قیمت آن نیز اندکی کاهش می یابد.

وی گفت که بهای اینترنت خریداری شده از ایران در مقایسه با اینترنت وارداتی از پاکستان ارزان تر است و برای ما مقرون به صرفه خواهد بود و پیش بینی می شود کیفیت آن نیز بهتر باشد.

افغانستان درحال حاضر به ازای خرید حجم ۱۰ گیگابایت اینترنت از پاکستان ماهیانه ۲۵۰ هزار دالر می پردازد. کابل با خرید این حجم اینترنت از تهران قصد دارد قرارداد خرید اینترنت با پاکستان را لغو کند.

روابط افغانستان و پاکستان بعد از برکناری طالبان از حکومت در سال ۲۰۰۵ تاکنون دارای فراز و فرودهای متعدد بوده و «محمد اشرف غنی» رئیس جمهوری افغانستان به تازگی گفته است که تحت فشار مردم برای طرح شکایت کابل از اسلام اباد در سازمان ملل متحد است.
انتهای پیام/
برچسب ها: افغانستان ، ایران ، واردات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۷ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۵
ایران؟ اینترنت! ؟
آخرین اخبار