امیدوارم زنان افغان شرایط را ناامید کننده نبینند

خانم غنی گفت که او فقط چهار مشاور دارد، بودجه ای ندارد و خیلی دستش برای ایجاد تغییر در کشور باز نیست اما سعی می‌کند تا برای بهبود وضعیت زنان تلاش کند.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران،رولا غنی، بانوی اول افغانستان در نشستی در واشنگتن پایتخت آمریکا، گفت علی رغم اینکه قدرت اجرایی ندارد اما امیدوار است بتواند شرایطی را به وجود بیاورد که زنان افغان وضعیت را برای خود ناامید کننده نیابند.

خانم غنی گفت که او فقط چهار مشاور دارد، بودجه ای ندارد و خیلی دستش برای ایجاد تغییر در کشور باز نیست اما سعی می‌کند تا برای بهبود وضعیت زنان تلاش کند.

دولت کنونی افغانستان به گفته او تلاش‌های بسیاری برای بهبود وضعیت زنان کرده است. از آن جمله اختصاص یک گروه بازرسی ویژه، در پرونده‌های مربوط به آزار جنسی زندانیان زن. او گفت: "متاسفانه در زندان زنان تعرض‌های بسیاری انجام می‌شد.”

خانم غنی که در "موسسه صلح” صحبت می‌کرد، گفت پیش از سفرش به آمریکا، کمیسیونی ویژه که پرونده زنان زندانی را بررسی کرده بود اعلام کرد که فقط در کابل حدود یکصد زن از زندان آزاد شدند و دوره محکومیت یکصد نفر دیگر کاسته شد.

بانوی اول افغانستان گفت که هم اکنون در این کشور ۲۸۲ قاضی زن وجود دارد و ۴۸۴ وکیل مدافع زن.

به گفته خانم غنی "دولت قبلی خیلی به دستگاه قضایی اهمیت نمی‌داد و اجازه داده بود که با سواستفاده و فساد آلوده شود.” او گفت که یکی از اولویت‌های دولت وحدت ملی افغانستان "برقراری دوباره قانون‌مداری بود.”

بازگرداندن اعتماد مردم افغانستان به دستگاه قضایی هدف اصلی تغییرات بود که خانم غنی توضیح داد بخشی از آن با تغییرات در سیستم قضایی و قاضیان انجام گرفته است.

 فضای مثبت  برای زنان افغان

مشکلات زنان افغان فقط منحصر به دستگاه قضایی نمی‌شود و آن طور که خانم غنی مثال زد زنان افغان برای پیشبردن کارهایشان در اداره‌های دولتی هم گاهی با مشکل روبه رو می‌شوند.

آمار خودکشی در افغانستان بعضی سالها از آمار کشتگان حملات و درگیری‌ها با طالبان هم بیشتر است. سهم زنان در این آمار بالاست.

خانم غنی در پاسخ به این سوال بی‌بی‌سی فارسی که برای زنانی که قربانی فشارهای جامعه می‌شوند و الزاما گذارشان هم به دستگاه قضایی نیافتاده چه برنامه ای دارد، گفت: "امیدوارم، فضایی که من ایجاد می‌کنم فضای مثبتی باشد که مردم دیگر فکر نکنند در وضعیت ناامید کننده ای هستند و جاهایی باشد که بتوانند بروند و کمک بخواهند یا بخواهند که وضعیتشان عوض شود.”

با این حال او تاکید کرد که قدرتش محدود است و تاثیرگذاریش در حد تماس تلفنی و رایزنی مشاورانش برای راه‌انداختن کار مردم است.

 فرزندان ما گاهی به افغانستان می‌آیند

فشارها در جامعه افغانستان باعث مهاجرت نسل جوانتر این کشور شده است. خانم غنی در این نشست گفت که آمار مهاجران با توجه به جمعیت افغانستان بسیار کم است.

سیاست دولت افغانستان بر این بنا شده که از جوانان بخواهند به جای ترک وطن، در کشور بمانند و به ساختنش بپردازند.

منتقدان دولت افغانستان اما به دولتمردان و از جمله رئیس جمهوری و همسرش انتقاد می‌کنند که چرا فرزندان خود آنها زندگی در خارج از کشور را برگزیده‌اند. این نقد را خبرنگار بی‌بی‌سی از خانم غنی پرسید و او در پاسخ گفت که فرزندانش سهم خود را در بازسازی کشور ادا می‌کنند.

خانم غنی گفت: "فرزندان ما اینجا به دنیا آمده‌اند و به مدرسه رفته‌اند و کار می‌کنند و اینجا زندگی می‌کنند. سی سالگی را رد کرده‌اند. ما هیچ وقت فکر نمی‌کردیم که به افغانستان باز می‌گردیم. برای چه آنها باید خودشان را از اینجا جدا کنند و برگردند.”

خانم غنی گفت که فرزندانش گاهی به افغانستان می‌روند و در زمینه‌های تخصصی خود کارگاه‌هایی برگزار می‌کنند "تا به جوانان در آن حوزه‌ها کمک کنند. سهمشان را ]به این شکل[ انجام می‌دهند.”

مریم غنی، دختر رئیس جمهوری افغانستان، هنرمند ساکن نیویورک است. پسرشان طارق نام دارد. طارق غنی، دکترای تجارت دارد و از این پاییز در دانشگاه واشنگتن در شهر سنت لوئیز آمریکا شروع به تدریس می‌کند.

بسیاری از حاضران در این نشست درباره روند صلح در افغانستان می‌پرسیدند و عده ای خواهان توقف گفتگو با افرادی مانند گلبدین حکمتیار بودند. اما خانم غنی گفت که صلح با دوستان معنی نمی‌دهد و از تلاش‌های دولت دفاع کرد و گفت اگر کسی بخواهد در کشور باشد و به قانون احترام بگذارد مشکلی برای ماندن در افغانستان ندارد.

نمایندگان گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی، از مخالفان مسلح دولت، این روزها در کابل مشغول گفت و گو با شورای عالی صلح است تا زمینه برگشت او را با کسب مصونیت قضایی به افغانستان فراهم کنند.

انتهای پیام/

برچسب ها: افغانستان ، زنان ، غنی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار