آمار تراکنش‌های مالی نمایشگاه کتاب از زبان ناشران

بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران هم به ساعات پایانی خود رسید و آنچه در این میان جای بحث را برای ما باز گذاشته چیزی بجز درد و دلهای ناشران یا همان صاحبان اصلی نمایشگاه کتاب نیست.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در روزهای پایانی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به تناقضاتی میان حرف مسئولان برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران و ناشران رسیدیم که ما را متعجب کرد به طور مثال در زمانی که مسئولان اعلام آمار تراکنش های نمایشگاه کتاب از افزایش 15 درصدی میزان فروش ناشران در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران خبر میدهند و این امر را یکی از ویژگی های منحصر به فرد بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران میدانند یکی از غرفه داران بخش ناشران کودک و نوجوان نمایشگاه بین المللی کتاب تهران معتقد است که فروش 500 میلیون تومانی مرکز انتشاراتیشان در سال گذشته هم اکنون به 17 میلیون تومان رسیده و این امر نشان دهنده کاهش نرخ خرید بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب است.

وی افزود: علاوه بر این ناشرانی که در سالن ناشران کودک و نوجوان نمایشگاه کتاب غرفه ای را به خود اختصاص داده اند از بابت باران شدید عصر گاهی روز هشتم فعالیت نمایشگاه بین المللی کتاب تهران نیز متضرر شده  اند و این به معنای ضرر دو جانبه این ناشران در ازای شرکتشان در نمایشگاه کتاب است.

به پای صحبت‌های این ناشر نشسته بودیم که غرفه دار یکی از موسسات پخش کننده محصولات فرهنگی ویژه کودکان و نوجوانان با ما همراه شد و گفت: فروش ما در مدت برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران خوب بود البته به قول دوستان میزان فروش سال گذشته مان 200 میلیون تومان و فروش امسالمان 100 میلیون تومان بود اما این رقم با توجه به اینکه شهر کتاب برای اولین بار پذیرای نمایگاه کتاب بوده خوب به نظر می‌رسد.

در این میان تصمیم گرفتیم که سری هم به غرفه داران سالن ناشران عمومی نمایشگاه کتاب بزنیم و به اصطلاح حالی هم از آنها بپرسیم، بنابراین به سمت سالن ناشران عمومی رفتیم و سراغی از غرفه انتشارات نشر میراث مکتوب گرفتیم.

غرفه دار انتشارات میراث مکتوب پس از اطمینان بابت آنکه به دنبال اطلاع دقیق و رقمی از میزان فروشش نیستیم، گفت: ما از فروشمان در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران راضی بودیم البته فروش ما در بیست و نهمین دوره این نمایشگاه با میزان فروش در دوره قبلی آن تفاوتی نداشت و فرقی نمیکرد.

وی در پاسخ به این سوال که دغدغه شما در طول زمان برگزاری نمایگاه بین المللی کتاب تهران چه بود،اظهار داشت:فضایی که به انتشارات ما اختصاص داده بودند با توجه به نوع فعالیتمان که بیشتر حول محور تحقیق و بررسی شکل میگیرد کوچک بود و ما هم از بابت این امر بسیار اذیت شدیم.
 
این غرفه دار افزود: بهتر است که در سالهای آینده متراژ غرفه ناشران را بر اساس محتوای کتابهایشان تعیین کنند و بی از اندازه بر روی معیار تعداد کتابهای منتشر شده یک ناشر تاکید نکنند.

در این میان سری هم به غرفه انتشارات ابوعطا زدیم و سارا صالحی، غرفه دار این انتشارات به ما گفت: میزان فروشمان در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران خوب بود زیرا ما فکر میکردیم که وضعیت نمایشگاه کتاب تهران در شهر آفتاب بدتر این چیزها باشد.

در پایان باید گفت به نظر می‌رسد که مسئولان برگزاری نمایشگاه کتاب به رغم آنچه در ظاهر نشان میدهند اطلاع دقیقی از میزان فروش ناشرانی که در این نمایشگاه حضور پیدا کرده و چشم امید به آن بسته‌‎اند ندارند و این امر نشان می‌دهد که اگر خواهان بهبود کیفی برگزاری نمایشگاه کتاب در سالهای آینده هستیم. باید آمار دقیق‌تری از میزان فروش نمایشگاهی ناشران داشته باشیم و مسئولان نیز بیشتر پای صحبت فعالان عرصه مکتوب کشورمان بنشینند.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار