اختتامیه بیست و نهمین نمایشگاه کتاب تهران/4

لاریجانی: جهان زیر پرچم فرهنگ ماست

جهان زیر پرچم فرهنگ ماست و حالا یک عده‌ای تلاش می‌کنند در خلیج‌فارس اسم فارس را حذف کنند اما نمی‌توانند فرهنگ آن را حذف کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در اختتامیه بیست و نهمین نمایشگاه کتاب تهران گفت: لازم است از قالیباف تشکر کنم چون کار بزرگی کرده و با خوش‌سلیقگی اینجا را تأمین کرده است. باید خدا را شکر کرد که شهردار خوب و عاقلی داریم اما این کاری که اینجا انجام داده‌اند یک پیام هم دارد و این هم‌افزایی باعث رشد جدی جامعه می‌شود و آنها که کار اجرایی کرده‌اند می‌دانند چقدر کارهای گسترده‌ای مثل شهر آفتاب مشکل است.

وی ادامه داد: یکی از مسائلی که ما گفتیم باید شرایط را به همگرایی سوق داد چرا که با همگرایی کارهای بزرگ انجام می‌شوند و باید برای پیشرفت کشور همگرا بود تا ایران آباد شود این کفران نعمت است که وقت را برای جدال‌های بی‌ثمر هدر بدهیم و نگذاریم نهادها با هم همگرا شوند. نمایشگاه یک رویداد مهم فرهنگی است و گشت و گذاری در عالم علم و فرهنگ است. ناشران و مردم راضی بوده‌اند، گام خوبی به پیش داشتیم، از تلاش‌های وزارت ارشاد هم تشکر می‌کنیم گرچه امسال فیلم‌های سینمایی معنادار و پرمغزتری ساخته شد.

لاریجانی عنوان کرد: جهان زیر پرچم فرهنگ ماست و حالا یک عده‌ای تلاش می‌کنند در خلیج‌فارس اسم فارس را حذف کنند اما نمی‌توانند فرهنگ آن را حذف کنند و این تلاش‌ها، تلاش‌های کودکانه‌ای هستند من فکر می‌کنم که در بخش نشر ما سال‌های سختی را پشت سر گذاشتیم و نشر یکی از راه‌های رشد فرهنگی و دسترسی مردم به کتاب است. به نظرمی‌رسد با به نتیجه رسیدن برجام، آرام آرام وضعیت اقتصادی کشور و به تبع آن وضعیت نشر بهتر می‌شود.

وی تصریح کرد: هنوز هم نشر ما از نبود سیستم توزیع رنج‌ می‌برد و کار در این مورد کار دولت نیست و ما باید از اتحادیه ناشران و کتابفروشان کمک بگیریم تا سیستم توزیع مناسبی را طراحی کنند و البته ما هم از ارائه تسهیلات دولتی امتناع نمی‌کنیم و در این حوزه به اتحادیه ناشران کتابفروشان و صنعت نشر کمک می‌کنیم.

لاریجانی اظهار داشت: ما پرهیز داریم که بیش از حد به حوزه نشر وارد شویم .

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دومین مشکل صنعت نشر کشور ما نبود سیستم‌‌های به روز چاپ است یعنی ما در این عرصه باید حتما متناسب با شرایط امروز روزآمد باشیم تا بتوانیم رشد و کاربری بهتری داشته باشیم و از استانداردهای بالاتر برخوردار شویم. ما نیز حتما از صندوق توسعه ملی به عرصه نشر کمک می کنیم.

وی کپی رایت را سومین مشکل عرصه نشر دانست و اظهار داشت: شاید عدم توجه به کپی رایت در کوتاه مدت فوایدی برای کشور ما داشته باشد اما این مورد در درازمدت ما را از فعالیت در بازار جهانی باز می‌دارد.

لاریجانی ادامه داد: در مورد کپی رایت هم اگر ما اتصالی به قواعد بین‌المللی نداشته باشیم تولیدکنند‌گانمان ضرر می‌کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مجلس آینده حتما می‌تواند به کپی‌رایت کمک کند. قبول دارم که همچنان باید دولت و مجلس بخش نشر را حمایت کنند تا دسترسی مردم به کتاب آسان‌تر شود و البته نباید این حمایت را مصداق هزینه دانست. باید حمایت دولت و مجلس از صنعت نشر را ساماندهی کرد و ما تمهیدات این امر را فراهم می‌کنیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار