رئیس بنیاد فارابی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

دوره دخالت مستقیم دولت در پشتیبانی فنی سینما به پایان رسیده

به باور ما دوره فعالیت، دخالت و حضور مستقیم دولت در حوزه پشتیبانی فنی سینما به پایان رسیده است.

علیرضا تابش رئیس بنیاد سینمایی فارابی در خصوص بررسی اعمال مقوله اقتصاد مقاومتی در تولید آثار سینمایی و رویکرد این بنیاد نسبت به این موضوع در سال جاری به خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: در زمینه تبیین و گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی در حوزه سینما مهمترین گام، عملی و اجرایی کردن طرح و برنامه‌های جاری در بنیاد سینمایی فارابی است. بنیاد فارابی براساس سیاست‌ها و برنامه‌های سازمان سینمایی از سال گذشته اقداماتی را با هدف پایدار کردن توان اقتصادی فعالان بخش پشتیبانی فنی سینما در دستور کار خود قرار داده است. برای تقویت سینما در کشور باید به دنبال تقویت زیرساخت‌های سینما باشیم. باور ما در بنیاد سینمایی فارابی این است که تحقق این برنامه‌ها با هدف کلی «پایدار کردن اقتصاد بخش خصوصی سینما» اقدام عملی در راستای اقتصاد مقاومتی خواهد بود.

وی افزود: بخش اقتصادی و صنعتی سینما برای ادامه فعالیت و تداوم بقای خود باید بتواند توجیه اقتصادی داشته و دخل و خرج منطقی داشته باشد. از این رو کمک به پایدار کردن فعالیت‌ها در بخش خصوصی، دغدغه جدی بنیاد در سال جاری خواهد بود. حذف تصدی‌گری‌های بخش دولتی، ایجاد زمینه و بسترهای لازم برای توسعه فعالیت بخش خصوصی و افزایش توان و ظرفیت‌های عملیاتی بخش خصوصی توام با ارتقای سطح فناوری صنعت سینما یکی از این اقدامات است.

تابش در ادامه اظهار داشت: طی سال‌های اخیر میزان وابستگی سینما در حوزه پشتیبانی فنی به نهادهای حمایتیِ دولت کمتر شده و ارزیابی‌ها و مطالعات مُبین این نکته است که در شرایط کنونی تنوع و گستردگی فعالیت‌های تخصصی و حرفه‌ایِ بخش خصوصی از یک سطح و ظرفیت قابل قبول و قابل اتکایی در کشورمان برخوردار است. به باور ما دوره فعالیت، دخالت و حضور مستقیم دولت در حوزه پشتیبانی فنی سینما به پایان رسیده و بنیاد سینمایی فارابی در سال جاری به تأسی از سیاست‌های کلان سازمان سینمایی به سمتی حرکت خواهد کرد که فعالیت‌هایی که شائبه رقابت با بخش خصوصی دارد را حذف کند. البته اجرای این سیاست و برنامه نافی تنظیم و اعمال برنامه‌های حمایتی در این بخش نخواهد بود.

رئیش بنیاد سینمایی فارابی با اشاره به اهمیت حمایت از سینما گفت: مسئله «حمایت از سینما» در بحث‌های اقتصادی و فرهنگی، موضوعی مبنایی است که متناسب با تحولات، ضرورت‌ها و شرایط روز، روش‌ها و تاکتیک‌های متفاوتی را طلب می‌کند. برنامه‌های ما باید به سمتی طراحی شود که بخش خصوصی انگیزه و رغبت بیشتری برای سرمایه‌گذاری، فعالیت و حضور داشته باشد.

وی ادامه داد: بنیاد سینمایی فارابی ضمن توجه به اولویت‌های فرهنگی و مأموریت‌های پیش‌بینی شده و با توجه به عدم مداخله‌ بخش خصوصی سینما در زمینه سرمایه‌گذاری کلان در خصوص تولید فکر و اندیشه که معمولاً در قالب نگارش فیلمنامه و پژوهش‌های سینمایی متحقق می‌شود، درصدد است تا با تکیه بر ادبیات غنی ایرانی و دینی و با تکیه بر اندیشه‌ نویسندگان و هنرمندان خلاق ایرانی، و یا اقتباس از آثار برجسته‌ جهانی، اقدامات گسترده‌تری را در خصوص «کارآفرینی» بهینه آغاز کند.

حمایت از طرح‌های پیشنهادی در حوزه كار آفرینی و خودباوری و یا پشتیبانی از رویدادهای فرهنگی در قالب جشنواره‌های موضوعی جایگاه ویژه‌ای را در چارچوب فعالیت‌های بنیاد به خود اختصاص داده است.

تابش عنوان کرد: در حوزه فعالیت‌های بین المللی سینما رویكرد اقتصاد مقاومتی به طرق و شیوه‌های مختلف قابل پیگیری و اجراست و بخشی از این موارد در دستور كار قرار گرفته است. از جمله فراهم آوردن زیرساخت‌های لازم برای بازاریابی اینترنتی با هدف سرعت در عمل و کاهش هزینه‌های مرسولات بین‌المللی انجام شده است. همچنین تلاش برای متعادل سازی هزینه‌های حق نمایش آثار خارجی و حضور مهمانان بین‌المللی در جشنواره‌های داخل کشور و شناسایی و دعوت از افراد و شرکت‌‌هایی که گرایش دارند با تقبل کلیه یا بخشی از هزینه‌های خود در رویدادهای سینمایی مشارکت نمایند.

وی در همین ارتباط اظهار داشت: هم افزایی و هماهنگی‌های لازم میان سازمان سینمایی و صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران درخصوص عدم موازی کاری در فعالیت‌های بین‌المللی – به خصوص در زمینه خرید فیلم‌های خارجی ضرورت دارد چراکه طبعاً منجر به خرید حقوق فیلم‌ها با قیمت مناسب‌تر خواهد شد و صرفه جویی در مصرف منابع ارزی را به همراه خواهد داشت.



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار