مجلس سنا:

برای ادامه نشست چهارجانبه، باید ضمانت بین المللی گرفته شود

مجلس سنای افغانستان می گوید که از دور پنجم مذاکرات چهارجانبه صلح حمایت می کند؛ اما اینبار برای عملی شدن تعهدات مذاکرات باید ضمانت های قوی بین المللی از پاکستان گرفته شود.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران،سناتوران در نشست امروز سه شنبه ۲۸ ثور، از آغاز دوباره مذاکرات چهارجانبه صلح افغانستان برای کشاندن طالبان به پای میز مذاکره استقبال می کنند.

وزارت خارجه پاکستان اعلام کرده است که قرار است مذاکرات چهارجانبه صلح افغانستان و طالبان با اشتراک افغانستان، پاکستان چین و امریکا دوباره در اسلام آباد از سر گرفته می شود.

در همین حال؛ فضل هادی مسلم یار رییس مجلس سنا گفت: " دور پنجم مذاکرات شروع می شود و خواهش ما این است که صلح با در نظر داشت اصول پیگیری شود؛ اما پاکستان سیاست دو رنگ بازی می کند و این بار باید تضمین های برای انجام مذاکرات گرفته شود".

آقای مسلم یار افزود: موقف مجلس سنا از صلح با عزت حمایت می کند و چین و امریکا باید بالای پاکستان فشار وارد کند تا بر تعهدات خود عمل نموده و از سیاست دو رو خودداری کند.

محمدعلم ایزدیار دیگر عضو مجلس سنا نیز گفت: " دور پنجم مذاکرات چهارجانبه صلح قرار است فردا آغاز شود؛ اما دولت افغانستان تا هنوز موقف خود را اعلام نکرده و نیز روشن نیست که پاکستان با چه رویکردی این مذاکرات را آغاز می کند؛ در حالی که طالبان به جنگ ادامه می دهند".

آقای ایزدیار با تاکید بر این که دولت افغانستان دیگر نباید فریب دشمن را بخورد افزود: این بار مذاکرات چهار جانبه باید با ضمانت های معتبر بین المللی از سر گرفته شود تا بر پاکستان فشار وارد شود که تعهدات خود را عملی سازد.

نجیبه حسینی منشی مجلس سنا نیز گفت: " دولت افغانستان باید در این دور از مذاکرات اشتراک کند؛ زیرا همه می دانند که کلید طالبان به دست پاکستان است و این کشور باید طالبان را به صلح حاضر کند".

خانم حسینی افزود: دولت افغانستان در از سرگیری مذاکرات باید محتاط باشد و همانطوری که پاکستان در جریان مذاکرات صلح طالبان را برای انتحار و انفجار روان می کند؛ دولت نیز برای مقابله با این گروه آمادگی های لازم را روی دست گیرد.

سخنگوی معاون رییس جمهور در واکنش به از سرگیری مذاکرات چهارجانبه گفته است: موقف افغانستان موقف قبلی است و تا زمانی که پاکستان به تعهدات خود که در نشست های قبلی داده بود عمل نکند، نشست های چهارجانبه نتیجه نخواهد داد.

در دور چهارم نشست های چهارجانبه، پاکستان موظف شده بود که طالبان را به مذاکرات رو در رو با دولت افغانستان حاضر کند و در غیر آن مطابق تعهدات طرف های دخیل از جمله پاکستان بر علیه طالبان اقدام نظامی کند.

طالبان برای شرکت در مذاکرات رو در رو با دولت افغانستان حاضر نشد و طی اعلامیه ای عملیات بهاری خود را علیه دولت آغاز کرد و با وجود درخواست مکرر دولت افغانستان، پاکستان نیز علیه طالبان اقدام نظامی انجام نداد.

انتهای پیام/
برچسب ها: افغانستان ، مجلس ، سنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار