آخرین موضع رسمی شورای عالی مردمی جنبش روشنایی پس از تظاهرات دوشنبه بزرگ

شورای عالی مردمی جنبش روشنایی پس از تظاهرات با شکوه روز دوشنبه ضمن تقدیر و تشکر از حضور مردم در این گردهمایی عدالت خواهانه عملکرد حکومت را تقبیح نمود.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، متن کامل بیانیه شورای عالی مردمی جنبش روشنایی به شرح زیر می باشد:

اعلامیه شماره (11)

شورای عالی مردمی درپیوند با حماسه شکوهمند دوشنبه بزرگ

به نام خداوند توانا و دادگر

هموطنان عزیز و عدالت خواه!

بگذارید قبل از همه ظرفیت مدنی شما در خلق حماسه "دوشنبه بزرگ” را به شما، به همه عدالتخواهان ملت شریف افغانستان و به آزادگان سراسر جهان تبریک عرض کنیم. شما با تظاهرات میلیونی خود تمام توطیه ها و دسایس حلقات مافیایی، متعصب و تبعیض گرا در حکومت را خنثا کرده و هوشیاری و خرد سیاسی و ظرفیت شهروندی خود را به اثبات رساندید. وحدت و انسجام سیاسی جامعه در میان تمام اقشار و نیروهای عدالتخواه آن اعم از نمایندگان ملت در شورای ملی، احزاب سیاسی، نهادهای مدنی، انجمن های دانشجویی، حوزات علمیه، مساجد، مراکز آموزشی و نهادهای اکادمیک، تاجران و سایر اصناف ملت، دستاورد بزرگی است که به عنوان یک برگ زرین در تاریخ تحولات مدنی کشور به یادگار خواهد ماند. این وحدت و انسجام جامعه، در داخل و خارج، قدرت بزرگ و نیرومندی است که می تواند تحقق تمام داعیه ها و مطالبات برحق شهروندی ما را ضمانت کند و حکومت را در برابر این داعیه ها و مطالبات پاسخ گو سازد.

حماسه دوشنبه بزرگ، معنابخش «جنبش روشنایی» در فرهنگ سیاسی و مدنی کشور است. شما با دسته های گل به استقبال نیروهای امنیتی کشور رفتید و به این وسیله دسیسه حلقات نفاق افگن و خشونت گرای غیر مسوولی را که تلاش داشتند نیروهای شجاع و فداکار امنیتی را در رویارویی با داعیه و خواست برحق و عدالت طلبانه شما قرار دهند، از میان بردید. شما با سهم گیری در پاک کاری محیط زیست، با رفتار مدنی در برابر همه شهروندان، احترام کامل به املاک و دارایی های عمومی و خصوصی، درسی از اخلاق شهروندی را به زمام داران عقب مانده و مستبد آموختید.

جنبش روشنایی شما در دوشنبه بزرگ، نقاب از روی ظرفیت کوچک و ناتوان زمام دارانی برداشت که هنوز هم در بیگانگـی با ملت، از ملت و خواسته های برحق و عدالت خواهانه آن هراس دارند و اوج این هراس را بار دیگر با پادگان سازی پایتخت کشور؛ در نقض صریح احکام قانون؛ در زیرپاکردن مسوولیت های قانونی خود در برابر حقوق حقه شهروندان؛ در اظهارات غیرمسوولانه قوماندان گارنیزیون کابل و هتک حرمت و حیثیت قانونی نمایندگان شورای ملی، رهبران سیاسی و شخصیت های فرهنگی و اکادمیک؛ در تلاش برای نفاق افکنی میان اقوام و کتله های با هم برادر ملت؛ و در تلاش برای استفاده از عناصر نفوذی غرض ایجاد اغتشاش و برخوردهای غیرمدنی به نام تظاهرات کنندگان به جهانیان آشکار ساختند.

شورای عالی مردمی، ضمن تقبیح تمام اعمال و رفتارهای غیرقانونی و غیرمسوولانه حکومت، انتظار دارد که زمام داران متعصب و تبعیض گرای حکومت پیام حماسه دوشنبه بزرگ را به معنای واقعی کلمه، به طور واضح و روشن درک کرده و در برابر این پیام برحق سر تعظیم و تمکین فرود آرند.
شورای عالی مردمی، موارد آتی را به عنوان نکته های مهم در رابطه با رویداد دوشنبه بزرگ با شما در میان می گذارد:

1- شورای عالی مردمی بار دیگر بر موضع استوار خود مبنی بر لغو مصوبه ظالمانه و متعصبانه کابینه در یازدهم ثور سال روان تأکید می ورزد و خواهان عملی شدن آن از سوی حکومت می باشد.
2- شورای عالی مردمی اقدام حکومت مبنی بر ایجاد محدودیت و موانع با نصب کانتینرها و افراز دیوارهای سمنتی در برابر مسیر تعیین شده و هماهنگی شده راهپیمایی را نقض صریح احکام قانون اساسی و قانون تظاهرات، اعتصابات و اجتماعات دانسته و توسل به این قانون شکنی را نشانه آشکار ضعف و هراس زمامداران از پاسخ گویی در برابر خواسته ها و مطالبات برحق مردم می داند. حکومت با این قانون شکنی تلاش داشت با منحرف ساختن مسیر تظاهرات، از آن برای ایجاد خشونت و اغتشاش استفاده کند. شورای عالی مردمی این دسیسه ضد ملی حکومت را با طرح مطالبات خود در دهمزنگ و پایان راهپیمایی خنثا نمود. اما در صورتی که حکومت به مطالبات برحق مردم تن ندهد، تلاش برای ایجاد مانع و محدودیت با کانتینر و دیوارهای سمنتی، جلو رسیدن جنبش روشنایی به مقصد تعیین شده آن را سد نخواهد کرد.

3- شورای عالی مردمی تلاش حکومت برای ایجاد هرگونه کمیسیون و یا اقداماتی که باعث انحراف در مسیر مطالبات برحق مردم گردد، به طور قاطع رد نموده و هرگونه طرح بدیل برای انحراف مسیر خط برق از طریق بامیان – میدان – وردک را قابل پذیرش نمی داند.

4- شورای عالی مردمی ضمن تشکر از تمام رســانه های ملی و بین المللی که رویداد دوشنبه بزرگ را به طور حرفه ای بازتاب دادند، و عملکرد خشونت آمیز عناصر نفوذی حکومت در برابر اهالی رسانه ها را که به منظور تخریب و مخدوش ساختن چهره جنبش روشنایی صورت گرفت، شدیداً تقبیح می کند.

5- شورای عالی مردمی، با تشکر از نیروهای امنیتی در تأمین امنیت تظاهرات مردم در دوشنبه بزرگ، اظهارات غیرمســوولانه و قانون شکـنانه قوماندان گـارنیزیون کابل در برابر نمایندگــان شورای ملی، رهبران و شخصیت های اجتماعی، فرهنگی، مدنی و اکادمیک کشور را محکوم نموده از حکومت می خواهد که وی را به جرم نقض حقوق و هتک حیثیت شهروندی اعضا و فعالین جنبش روشنایی به ارگان های عدلی و قضایی معرفی کند.

والسلام

شورای عالی مردمی

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار