دامغان;

برگزاری سومین جشنواره ملی آئین سنتی شیردوشان در دیباج

این جشنواره ملی از سی ام اردیبهشت ماه تا دوم خرداد ماه امسال در جوار حرم امامزاده محمد(ع) دیباج برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ، رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان دامغان گفت: از جمله برنامه های این جشنواره برگزاری آیین افتتاحیه در پنجشنبه سی ام اردیبهشت ماه، پیاده روی خانوادگی و مسابقه ورزش‌های بومی و محلی در روز جمعه، انجام همایش تجلی اقتصاد مقاومتی بانوان در روز شنبه و آیین اختتامیه و اجرای آئین شیردوشان در روز یکشنبه است.
معصومه داودیان اظهار داشت : اجرای مولودی خوانی، برگزاری مسابقه عکاسی و مسابقه بازی‌های بومی محلی، اجرای موسیقی، برپایی 40 غرفه از محصولات صنایع دستی و سوغات دامغان، برگزاری مسابقه غذاهای محلی، دوشیدن شیر گوسفندان در ایام جشنواره و اهدای شیر بین مردم و به خصوص مستمندان، قربانی کردن گوسفندان، تهیه ماست، دوغ، کره، کشک از دیگر برنامه های جشنواره امامدر است.

وی با بیان اینکه این آئین سنتی هر ساله از ابتدای فصل بهار آغاز می شود و تا پایان این فصل ادامه دارد، گفت:این آئین با انجام شیردوشی و قربانی کردن گوسفندان و تقسیم آن بین مستمندان و امامزاده دیباج همراه است.

وی هدف از اجرای آئین سنتی امامدر را شکرگزاری از خداوند متعال عنوان و اضافه کرد: منظور از' امام' همان امامزاده و از 'در'، درگاهی برای شروع فصلی جدید است.

وی ادامه داد: بر اساس این آئین، دامداران با آغاز فصل بهار و پس از علف خور شدن بره و بزغاله ها و به هنگام بردن دامها به کوهستان به سمت بارگاه امامزاده محمد دیباج آمده و اولین شیر دوشی سال را با صلوات مکرر بر محمد و آل محمد آغاز می کنند.

داودیان یادآور شد: هر دامدار پس از اتمام شیردوشی نیمی از شیر گله خود را بین مردم محل خیرات می‌کند تا مستمندان نیز از برکت دام بی بهره نمانند و نیمی دیگر را به متولی امامزاده می سپارد که وی نیز آن را فروخته و برای هزینه های جاری امامزاده به مصرف می رساند.
وی تصریح کرد: در این آیین که با همراهی اهالی صورت می گیرد، یکی از بهترین گوسفندان را انتخاب کرده و قربانی می کنند و این قربانی نیز بر همان منوال به دو نیم تقسیم شده و خیرات می شود.

امامزاده محمد دیباج فرزند بلافصل امام جعفر صادق(ع) است و بر اساس مطالعات باستان شناسی، این بنا بیش از 750 سال قدمت دارد و نشانگر سبقه تاریخی این منطقه است.

هرساله بیش از 16 هزار راس گوسفند بر اساس این آئین شیردوشی می شوند.این گله ها در 10روز در کنار درخت کهنسال ارس دیباج و در جوار امامزاده محمد این شهر شیردوشی می شوند.

انتهای پیام / ه

برچسب ها: سنت ، جشنواره ، شیردوشان ، دیباج
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.