تقویم روزانه فوتبال؛

پیروزی پرافتخار ترین تیم اروپا مقابل بدشانس ترین تیم در فینال لیگ قهرمانان/اولین جام اروپایی بارسا

تقویم امروز فوتبال به مهمترین اتفاقات فوتبالی ۳۱ اردیبهشت ( ۲۰ می) اختصاص دارد.

به گزارش خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان ؛در تقویم امروز مهمترین اتفاقات فوتبالی که در چنین روزی رخ داده است می پردازیم.

*پیروزی پر افتخارترین تیم  برابر بدشانس ترین تیم اروپا

 ۲۰ می ۱۹۹۸، رئال مادرید ، در فینال لیگ قهرمانان یوونتوس را شکست داد و پس از گذشت بیش از ۳۰ سال از آخرین قهرمانیشان ، برای هفتمین بار قهرمان شدند.
رئال مادرید از سال ۱۹۵۶ تا ۱۹۶۰، در پنج دوره اول لیگ قهرمانان ، پنج قهرمانی متوالی را به دست آورده بود و ششمیرا هم در سال ۱۹۶۶ به دست آورده بودند. رئال از آن زمان به بعد فقط یک بلر دیگر در سال ۱۹۸۱ به فینال رسیده بود که از لیورپول شکست خورد. در حالی که یووه پیش از این فقط دو بار قهرمان شده بود اما این تیم برای سومین بار پیاپی حضور در فینال را تجربه می کرد. در ۱۹۹۶ با شکست آژاکس قهرمان شده بودند و در ۱۹۹۷ از دورتموند شکست خوردند و نایب قهرمان شدند و این بار برابر رئال در فینال قرار گرفتند.
یووه در آن فصل با اختلاف پنج امتیاز نسبت به اینتر ، قهرمان سری آ شده بود اما رئال در لالیگا چهارم شد.
مسابقه فینال لیگ قهرمانان در آمستردام برگزار شد و رئال موفق شد با یک گل یووه را شکست دهد و قهرمان شود. میاتوویچ دقیقه ۶۷ تک گل رئال را به ثمر رساند تا یووه برای دومین سال پیاپی در فینال شکست بخورد.
پس از این ، رئال موفق شد سه بار دیگر قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شود و اکنون با ۱۰ قهرمانی رکورد است. اما ناکامی های یووه در فینال لیگ قهرمانان همچنان ادامه داشت. آنها پس از این دیدار ، موفق شدند ۲ بار دیگر به فینال راه یابند اما در هر دو بار برابر میلان و بارسلونا شکست خورد تا بانوی پیر با ۶ نایب قهرمانی رکورددار این مسابقات از این لحاظ و ناکام ترین و بدشانس ترین تیم اروپایی در فینال اروپا باشد. تعداد قهرمانی ها یووه همچنان در عدد ۲ باقی مانده است و ۲۰ سال از آخرین قهرمانی آنها میگذرد.


*اولین جام اروپایی بارسلونا

۲۰‌می ۱۹۹۲، بارسلونا اولین جام اروپایی خود را با شکست سمپدوریا به دست آورد.
بارسلونا در حالی در فینال به مصاف سمپدوریا رفت که این تیم فصلی ناامید کننده را در سری آ پشت سر گذاشته بود و با کسب رتبه ششم ، فصل بعد در لیگ قهرمانان حاضر نبود. در حالیکه بارسا با هدایت یوهان کرایف برای دومین سال پیاپی قهرمان لالیگا شده بود.
این مسابقه در ورزشگاه ویبلی برگزار شد و دو تیم در پایان ۹۰ دقیقه با تساوی بدون گل رضایت دادند و بازی به وقتهای اضافه کشید. اما بالاخره دقیقه ۱۱۱ رونالد کومان دروزاه سمپدوریا را باز کرد تا بارسا برای اولین بار قهرمان اروپا شود.
بارسلونا پس از این چهار بار دیگر در سالهای ۲۰۰۶-۲۰۰۹-۲۰۱۱ و ۲۰۱۵ قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شد و اکنون پنج قهرمانی دارد.



*تکرار فینال جام جهانی ۱۹۹۸ به مناسبت تولد فیفا

۲۰ می ۲۰۰۴، فیفا به مناسبت سالروز تاسیسش که ۲۱ می ۱۹۰۴ است ، یک مسابقه دوستانه بین فینالیست های جام جهانی ۱۹۹۴ یعنی فرانسه و برزیل ترتیب داد.
این مسابقه در پاریس و در حضور ۷۹ هزار و ۳۴۴ تماشاگر برگزار شد که یک رکورد برای تیم ملی فرانسه محسوب می شد. این مسابقه پر بود از ستاره های دو تیم. روبرتو کارلوس ، رونالدو ، رونالدینیو و کاکا از جمله ستاره های برزیل و زیدان ، آنری ، دسایی و ترزگه ستاره های خروس ها در این مسابقه بودند.
البته  برخلاف فینال جام جهانی ۱۹۹۸ که سه بر صفر به سود فرانسه به پایان رسید ، این دیدار بدون گل مساوی شد. نتیجه های که در ۱۰ دیدار قبلی دو تیم ، رخ نداده بود.
 
*تولد دروازه بان چلسی

۲۰ می ۱۹۸۲ پیتر چک دروازه بان آرسنال متولد شد.
او فوتبالش را از تیم بلشانی در سال ۱۹۹۹ آغاز کرد و سپس به اسپارتاپراگ و رن رفت و سرانجام در سال ۲۰۰۴ به چلسی پیوست.
در چهاردهم اکتبر سال ۲۰۰۶ اتفاقی در محوطه جریمه تیم چلسی رخ داد که در تاریخ فوتبال نظیر نداشت. در اولین دقیقه بازی، پیترچک (دروازه‌بان چلسی) و استفن هانت (مهاجم تیم مقابل) هر دو به سمت توپ هجوم بردند اما مهاجم به جای توپ، سر دروازه‌بان را نشانه رفت. زانوی استفان‌هانت چنان به سر پیترچک خورد که او دیگر نتوانست از روی زمین بلند شود. دروازه‌بان بی‌هوش فوراً با برانکارد از زمین بیرون رفت و کارلو کودیچینی(دروازه‌بان ذخیره تیم) جایگزین او شد. جالب آنکه در همان بازی، دروازه‌بان ذخیره چلسی هم به سرنوشتی مشابه پیترچک دچار شد و در حادثه دیگری از هوش رفت. کار به جایی رسید که در دقایق باقی‌مانده بازی، جان تری، مدافع تیم، دستکش به دست کرد و در چهارچوب دروازه ایستاد. اما برخلاف آسیب‌دیدگی کارلو کودیچینی که به سرعت برطرف شد، کار پیترچک به اتاق مراقبت‌های ویژه بیمارستان کشید.
سرانجام پس از ۱۰ روز بستری و یک عمل جراحی که با تعبیه دو قطعه فلزی در جمجمه پیترچک همراه بود، دروازه‌بان چلسی از بیمارستان مرخص شد. پیتر مدتی بعد از ترخیص و بازگشت به منزل، به تمرین‌های ملایم مشغول شد و باشگاه چلسی اعلام کرد که او حداقل تا ۳ ماه دیگر به فوتبال برنمی‌گردد. جالب اینکه بعد از ترخیص، پیتر بارها اعلام کرد که اصلاً از خود حادثه و ضربه وارده چیزی به یاد نمی‌آورد! بالاخره پیتر چک در ژانویه ۲۰۰۷ میلادی با یک کلاه محافظ ویژه بازی راگبی به فوتبال برگشت. این کلاه، فوم محافظ پلیمری اضافه‌تری نسبت به کلاه‌های معمولی داشت تا سر او را بیشتر پوشانده و ایمنی کامل‌تری برایش ایجاد کند.
چک تا ابتدای این فصل یعنی سال ۲۰۱۵ در چلسی ماند اما این فصل بعد از جذب کورتوا توسط چلسی ، به تیم آرسنال رفت و در این تیم هم موفق بود و این فصل عنوان دستکش طلایی لیگ برتر را از آن خود کرد.
چک از سال ۲۰۰۲ عضو تیم ملی چک است و تاکنون ۱۱۸ بازی ملی انجام داده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار