تقویم روزانه فوتبال؛

تولد عقاب آسیا و دیوانه ترین شیطان سرخ

تقویم امروز فوتبال به مهمترین اتفاقات فوتبالی 4 خرداد ( 24 می) اختصاص دارد.

تولد عقاب آسیا و دیوانه ترین شیطان سرخبه گزارش خبرنگار حوزه فوتبال وفوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان در تقویم امروز مهمترین اتفاقات فوتبالی که در چنین روزی رخ داده است می پردازیم.

* نخستین دربی مرد شکست ناپذیر دربی ها
۴ خرداد ۱۳۶۹، دربی ۳۲ با پیروزی دو بر یک استقلال به پایان رسید.
این مسابقه در فینال لیگ قدس برگزار شد و ابتدا تیم پرسپولیس دقیقه ۱۲ توسط نادر میراحمدیان به گل رسید و دروازه عابدزاده باز شد.
در ابتدای نیمه دوم عباس سرخاب برای استقلال به میدان آمد و ۳۰ ثانیه بعد گل اول استقلال را به ثمر رساند و بازی را به تساوی کشاند. با این گل هواداران استقلال به او لقب ۳۰ ثانیه دادند و نخستین فردی که این لقب را گرفت ، او بود.
استقلال دقیقه ۷۲ توسط صمد مرفاوی به گل دوم رسید و با همین نتیجه پرسپولیس را شکست داد.
این مسابقه نخستین دربی احمدرضا عابدزاده ، مرد شکست ناپذیر دربی ها بود که در روز تولد ۲۴ سالگی اش درون دروازه استقلال ایستاد و پیروز شدند. عابدزاده در مجموع پنج بار با پیراهن استقلال و هشت بار با پیراهن پرسپولیس در دربی بازی کرد که در هیچ مسابقه ای شکست نخورد.

*تولد عقاب آسیا
۴ خرداد ۱۳۴۵، احمدرضا عابدزاده در آبادان متولد شد.
 او در سال‌های اولیه دهه ۶۰ در تیم هلال احمر اصفهان بازی می‌کرد و پس از آن سال‌ها در تیم تام اصفهان زیر نظر حسین چرخابی بازی کرد. پنج بار اسمش از منتخب جوانان خط خورد ولی سماجت وی باعث شد تا سال ۱۳۶۴ جوانان اصفهان همراه با عابدزاده بازی کنند. ۱۸ سال بیشتر نداشت که به اردوی تیم ملی جوانان دعوت شد و در اواخر همین سال عضو ثابت تیم ملی گردید. سپس به تهران آمد و سال ۱۳۶۶ برای انجام خدمات سربازی به تیم ژاندارمری تهران رفت و پس از دو سال در سال ۱۳۶۸ مجدداً به تام بازگشت؛ وی سپس سه فصل پیراهن استقلال تهران را به تن کرد . احمدرضا سپس به تیم سپاهان اصفهان رفت و بعد به تیم پرسپولیس منتقل شد و از دوم دی ماه ۱۳۷۳ تا زمان بازنشستگی به حفاظت از دروازه پرسپولیس پرداخت. او پس از حوادث شهرآورد سی و هشتم تهران در دی ماه سال ۱۳۷۳ دو سال از حضور در میادین محروم شد.
وی در ۷۸ بازی ملی شرکت نموده و مجموعاً ۵۲ گل دریافت کرده است که از این جهت رکورد باقی گذاشت. وی در بازی‌های مقدماتی جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه یکی از ارکان موفقیت تیم ملی فوتبال ایران در راه صعود به جام جهانی بود.
اوج شهرت احمدرضا در بازی‌های آسیایی ۱۹۹۰ پکن اتفاق افتاد که با وجود آسیب دیدگی از ناحیهٔ انگشتان دست، با مهار ۲ پنالتی در فینال مسابقات در برابر کره شمالی ایران را به قهرمانی آسیا رساند او در طول این مسابقات جمعاً ۲ گل دریافت کرد که هر دو گل نیز از روی نقطه پنالتی وارد دروازه عابدزاده شد. در آن دوره از مسابقات علی پروین سرمربی تیم ملی فوتبال ایران بود.
سرانجام روز جمعه ۲۳ دی ماه سال ۱۳۸۴ در حالی که چند سال بود که فوتبال را کنار گذاشته بود، به صورت افتخاری در دیدار دوستانه پرسپولیس و بایرن مونیخ مدت کوتاهی بازی کرد و به صورت رسمی از دنیای فوتبال خداحافظی کرد. 

* تولد اریک کانتونا
۲۴ می ۱۹۶۶، اریک کانتونا ، اسطوره باشگاه منچستر یونایتد در مارسی فرانسه متولد شد.
او اولین مسابقه حرفه ای خود را در نوامبر ۱۹۸۳ برای تیم اوسر انجام داد.درخشش او با این تیم باعث شد تا در ۱۹۸۸ مارسی با قیمتی بالا او را به خدمت بگیرد.سپس دوره کوتاهی را در نیمس و لیدز یونایتد گذراند.
در ۱۹۹۲ منچستر یونایتد او را با مبلغ ۱/۲ میلیون پوند به خدمت گرفت. اریک در فصل اولش در یونایتد فقط ۹ گل زد اما همراه با این تیم به مقام قهرمانی لیگ رسید که اولین قهرمانی منچستر از سال ۱۹۶۷ بود. در فصل بعد او ۲۵ گل در تمامی رقابتها برای شیاطین زد و کمک زیادی به قهرمانی این تیم در لیگ و جام حذفی کرد. این درخشش باعث شد طرفداران منچستر به او لقب پادشاه اریک ( king eric )را بدهند.
کانتونا تا قبل از بازنشستگی اش در سال ۱۹۹۷، چندین جام دیگر را همراه با منچستر یونایتد به دست آورپ. البته دوران حضورش در یونایتد بدون حاشیه هم نبود. یکی از بزرگترین جنجال های در ژانویه ۱۹۹۵ و در دیدار منچستر یونایتد و کریستال پالاس رخ داد که او با به سمت یک هوادار کریستال پالاس حمله کرد و با لگد به او ضربه زد. البته او هنوز هم از آن اتفاق که باعث محرومیت و جریمه سنگین برایش شد ، پشیمان نیست و آن را از بهترین خاطرات ورزشی اش می داند.
این حاشیه و اتقافات دیگر باعث شد تا کانتونا به عنوان یکی از یاغی ترین فوتبالیست های تاریخ شناخته شو و همین حاشیه ها و محرومیت ها باعث شد تا او در عین شایستگی های فنی ، هرگز طعم حضور در جام جهانی را نکشد.

تولد عقاب آسیا و دیوانه ترین شیطان سرخ

انتهای پیام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.