کوارتز: 80 درصد کلانشهرهای جهان در آسیا، آمریکای لاتین و آفریقا+نمودار

در حال حاضر، بیشتر شهرهای بزرگ جهان، در آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین واقع شده‌اند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از کوارتز، تعداد کلان شهرهای جهان افزایش یافته است. براساس گزارش برنامه اسکان بشر سازمان ملل متحد، تعداد کلانشهرهای جهان (شهرهایی که بیش از 10 میلیون نفر جمعیت دارند)، از 14 کلانشهر در سال 1995 به 29 کلان شهر در سال 2015 رسیده است.

79 درصد از این شهرهای بزرگ واقع در کشورهای در حال توسعه در آسیا، آمریکای لاتین و آفریقا هستند که بنابر این گزارش، این امر نشان دهنده حرکت مرکز ثقل جهان شهری به سمت کشورهای در حال توسعه است.»

در میان کلانشهرهای جهان، 2 کلانشهر واقع در آفریقا است: لاگوس در نیجریه و کینشاسا در جمهوری دموکراتیک کنگو. انتظار می رود شهر ژوهانسبورگ، واقع در آفریقای جنوبی نیز به زودی در سال 2025 به جمعیتی بالغ بر 11 میلیون نفر برسد و به این لیست اضافه شود.

کوارتز: 80 درصد کلانشهرهای جهان در آسیا، آمریکای لاتین و آفریقا+نمودار

600 کلانشهر جهان، 60 درصد تولید ناخالص داخلی در جهان را در اختیار دارند. بر اساس این گزارش، این رقم در دهه آینده نیز ثابت خواهد ماند. بیشتر این شهرها واقع در کشورهای در حال توسعه اند که انتظار میرود نقش بزرگی در اقتصاد جهان ایفا کنند.

با این وجود، میزان شهرنشینی در قاره ای مثل آفریقا، هم امیدوارکننده و هم نگران کننده است. با مهاجرت روستاییان به شهر برای کار، جمعیت شهرنشین آفریقا در 20 سال گذشته دو برابر شده است و به 360 میلیون در سال گذشته رسید. بنابر آمار سازمان ملل، این رقم نشان دهنده سریع ترین میزان رشد شهرنشینی در هر منطقه یا قاره ای است.

تاکنون کشورهای کمی آمادگی ارائه خدمات اجتماعی، فراهم کردن خانه و کار مورد نیاز برای این جمعیت در حال رشد را داشته است. در آفریقا، 36 درصد جمعیت شهری در محله های فقیرنشین زندگی می‌کنند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار