سی‌ان‌بی‌سی: پنج عاملی که هفته گذشته را برای عربستان وحشتناک کرد

وبسایت سی‌ان‌بی‌سی در مطلبی به بررسی عوامل تأثیرگذار بر اقتصاد عربستان در هفته گذشته پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ سی‌ان‌بی‌سی در مطلبی نوشت: عربستان سعودی در هفته گذشته با فشار اقتصادی سنگینی مواجه شد. با این حال، این کشور در ماه آوریل (30 روز منتهی به 12 اردیبهشت) از اجرای یک برنامه اقتصادی جسورانه خبر داد.

عربستان به عنوان بزرگ‌ترین صادر‌کننده نفت جهان، مدتیست با فشارهای اقتصادی تحمیل شده ناشی از کاهش بهای نفت دست و پنجه نرم می‌کند. اخبار منفی مرتبط با اقتصاد نابسامان کشور باعث شده است نوسانات مثبت بهای نفت هم نتواند وضع موجود را بهبود بخشد. رویدادهای اخیر موثر بر اقتصاد کشور عربستان صعودی طی هفت روز اخیر به قرار زیر است:

پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول
صندوق بین‌المللی پول (IMF) روز پنج‌شنبه رشد تولید ناخالص داخلی کشور عربستان را برای سال جاری 1.2 درصد پیش‌بینی کرد. این رقم برای سال 2015، 3.5 درصد بود. کاهش درآمدهای نفتی باعث بروز کسری در حساب‌های وجوه مستقل جاری و مالی کشور شده است که این کسری‌ها به ترتیب برای سال 2016 حدود 9 و 14 درصد تولید ناخالص داخلی پیش‌بینی می‌شوند.

فروش اوراق قرضه
نشریه اقتصادی «فایننشال تایمز» در گزارشی اعلام کرد عربستان سعودی برای اولین بار اقدام به انتشار اوراق قرضه بین‌المللی خواهد کرد. بسیاری از تحلیلگران افزایش وجوه استقراضی عربستان را به وضع نامطلوب حساب مستقل جاری کشور مربوط می‌دانند.

سرمایه مازاد موسسات مالی
وزارت خزانه‌داری آمریکا دوشنبه هفته گذشته اعلام کرد بدهی عربستان سعودی در ماه مارس (31 روز منتهی به 12 فروردین) 116.8 میلیارد دلار بود. این در حالی است که بر اساس گزارش بلومبرگ، کل ذخایر خارجی 587 میلیارد دلار تخمین زده شده است.

بدهی به پیمانکاران
چهارشنبه هفته گذشته بلومبرگ اعلام کرد عربستان صعودی به منظور تسویه مالی با پیمانکاران، اسناد بدهی منتشر خواهد کرد. یک خبرگزاری معتبر اعلام کرد، عربستان در بازپرداخت به پیمانکاران و عرضه‌کنندگان کالا وقفه ایجاد کرده است تا بتواند پروژه‌های زیرساختی پادشاهی کشور را پیش ببرد.

کاهش رتبه اعتباری
مؤسسه رتبه‌سنجی «مودیز» رتبه اعتباری عربستان سعودی را شنبه هفته گذشته یک درجه کاهش داد. گفته می‌شود این کاهش به دلیل سقوط بهای نفت اعمال شده است.

بعد از تمام فشارهای اقتصادی وارد شده به عربستان، مقام‌های دولتی کشور از خبری خوش هم رونمایی کردند. گفته می‌شود پادشاهی عربستان سعودی در صدد اجرای یک برنامه مشخص است. این کشور که بسیار متکی به صادرات نفت است، در ماه آوریل از طرحی اقتصادی جهت بقا در جهانی با بهای پایین نفت خبر داد؛ طرحی که مقام‌های دولتی کشور آن را "چشم‌انداز 2030" نامیدند. تغییرات سیاسی، قانونی و بودجه‌ای مربوط به این برنامه طی 15 سال آینده اجرایی خواهد شد.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۲ ۰۲ خرداد ۱۳۹۵
آیا ازاین همه اخباری که در مورد عربستان چاپ میکنید تغییری درمواضع سعودیها رخ داده ؟ الان چیزی که ما داریم می بینیم شرایط بد اقتصادی خودمان است.وامریکا وغرب بیشترین استفاده رادارن از این وضع میبرند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۰ ۰۱ خرداد ۱۳۹۵
عریستان از بس تو آمریکا سرمایه گذاری کرده که اوباما از تهدید آنها مبنی بر برداشت اموالش درصورت پی گیری نقش عربستان در حادثه ی برج های دو قلو ترسید و گفت این طرح را وتو می کند ولی در حال حاضر اموال ما به میزان 2میلیارد دلار به سرقت رفته و کک هیچ کس هم تو آمریکا نگزیده و هیچ کس هم تهدید به وتوی چیزی نکرده .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۹ ۰۱ خرداد ۱۳۹۵
همین روزهاعربستانی که این همه سنگ امریکارابه سینه میزنه چنان کلاهی امریکاسرش بزاره که نه حالابلکه صدسال دیگه هم نتونه جبران کنه کشوری که نتونه کمترین نیازخودش وتامین کنه ومردمش جرات اینکه صداشون دربیادبزرگترین صادراتش نفت وخرماست بهتره بره بمیره بااون پادشاه خوک صفتش شانس اوردن که خونه خداتوکشورشون هست وگرنه خیلی وقت پیش ازعربستان جزخاک چیزدیگه ای نمیدیداه ملت مظلوم یمن به همین زودی دامن اون پادشاه کثیفش واون وزیرخارجه دوجنسه شومیگیره خیلی طول نمیکشه حالاببینید.لعنت خدابرخادان ال سقوط
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۵ ۰۱ خرداد ۱۳۹۵
نگیدتکنیکه بگیدعربستان مثل ایران اختلاس های میلیاردی کم داردوخزانه کم میاردمامردم طبقه متوسط باقشرپایین بایدجبران کنیم ان کسانی که خودورمیلیاردی سوارمیشونداقازاده هاهستند.به خزانه دسترسی دارندوبعدهم .میشه م.الف .یک دادگاه ده سال طول میکشه بعدش یک میلیارداختلاس شده تبدیل به ده میلیاردشدهوبعدهم ...‌‌‌
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۸ ۰۱ خرداد ۱۳۹۵
ای وهابی های بدبخت,بزودی آمریکا پول هایتان را بلوکه می کنه,آنوقت می افتید به گدایی در خانه ایرانیها.انشاا...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۱ ۰۱ خرداد ۱۳۹۵
یعنی به نظرت میشه؟!!!!!
کشوری که این همه تو آمریکا سرمایه گذاری کرده و اقتصاد امریکا رو نگه داشته
امریکا باهاش این کارو می کنه؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۷ ۰۱ خرداد ۱۳۹۵
بعید میدونم عربستان به سال 2030 برسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۵ ۰۱ خرداد ۱۳۹۵
عربستان با جمعیتی برابر 10 میلیون نفر 3 برابر ما نفت میفروشه البته تو حالتی که ما تو بالاترین حد فروش نفتمون باشیم. یعنی درامد عربستان چیزی بالغ بر 20 برابر ایرانه . به انداره ایران جاده و کارخانه و شهر و .... هم نداره. اینهمه درامد رو این سالها سوبسید میکردند و میدادن برا همین چیزا وگرنه حتی در اروپا و امریکا هم قیمتها ثابت نیست!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۷ ۰۱ خرداد ۱۳۹۵
مطلب به این سادگی رو خیلی ها نمی فهمن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۹ ۰۱ خرداد ۱۳۹۵
کار ندارم که حریف و دشمن ماست .چیز ثابتیه
خوشمون از این کشور نمیاد
ولی وقایعی هست بدونید
اسم نمیارم جهت تبلیغ نشه
شرکت های نوشیدنی و آرایشی و ماشین های لوکس در کشور آمریکا و اروپا عربستان سهام دار است
ولی باز هم به خیرات کشور ما نمیره ولی چرا مسئولین ........
Iran (Islamic Republic of)
امین
۰۷:۵۲ ۰۲ خرداد ۱۳۹۵
سلام خدمت دوستان
نگاه کنید کار به کجا رسیده که ما خودمان رو با عربستان مقایسه میکنیم وای وای وای
ببینیدما چی داریم که اونا ندارن اینجوری نگاه میکنند این همه معدن زیر زمینی و روزمینی داریم تو یک مقاله ای خوندم چینی ها حسرت یکی از معدن ما یعنی مس سرچشمه رو میخورند
آقایان اقتصاد بیمار یعنی این
حالا ما بیام حی بگیم عربستان
تاچند وقت پیش عربستان دست و پای ما رو بوس میداد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۱ ۰۱ خرداد ۱۳۹۵
از دنیا خبر نداری تو هم بهتر بری عربستان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۲ ۰۱ خرداد ۱۳۹۵
امریکا*اسراییل*عربستان=دردسرایران وجهان*وبس*
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۳ ۰۱ خرداد ۱۳۹۵
برادرمن توعربستان هرچی هست یک نوشابه 40سال پیش یک ریال بوده الان هم یک ریال است 10سال پیش 100دولارامریکادرعربستلن373ریال بودحالاهم همینه ؟عزیزم بفکراقتصادخودمان باشیدوپول خودمان 10سال پیش پول ما10برابرعراق بود6سال پیش 3برابرالان 3ساله برعکس شده پول عراق 3برابره؟؟/خدایش چه خبره؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۲ ۰۱ خرداد ۱۳۹۵
دوست عزيز عربستان يار آمريكاست !
Iran (Islamic Republic of)
ابراهیم
۱۸:۰۲ ۰۱ خرداد ۱۳۹۵
پایین نگه داشتن ارزش پول در عمل اقتصاد یک تکنیک و روش هست و اینجور نیست که شما از ان به عنوان مقیاس خوب بودن و بد بودن و مقایسه ی اوضاع اقتصادی دو کشور استفاده کنید گاهی برخی از دولت های به عمد ارزش پولشون را در یک بازه ی خاص نگه می دارند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۶ ۰۱ خرداد ۱۳۹۵
تاتتیکی که شما می فرمایید بدرد سرمایه داران و بانک های سودجو به به ضرر مردم متوسط و پایینه
United States of America
ناشناس
۰۲:۰۲ ۰۲ خرداد ۱۳۹۵
خخخخخخخخخ
یعنی ایران عمدا هی ارزش پولشو پایین وپایین تر میاره ؟!!!
خدا مارو ببخشه که به خاطر پایین آمدن شدید ارزش پول ایران ،
به مسوولین و تیم اقتصادیمون تهمتِ بی سواد بودن زدیم !!!!
ممنون که به فکر خندوندن مردم هستید !!!
اونی که شما میفرمایید برای کشورهایی خوب هست که ،
ثبات اقتصادی بالا دارند و صادراتشان خیلی بالا هست ،
مثل کشور چین .
شما هم یه چیزایی شنیدید ولی نمیدونید برای کِی و کجا از آن استفاده کنید.
Iran (Islamic Republic of)
کمال
۰۲:۲۶ ۰۲ خرداد ۱۳۹۵
درسال 1350 اولین سفرم به حج بود نوشابه یک ریال بودگوشت تازه کیلویی 8 ریال اگر غذا به ایشان میدادی قبول نمی کردندولی بعد از جنگ نفت کارتن های موز وقوطی نوشابه را از مراکز زباله جمع میکنند . فرمودید نوشابه یک ریال بودسال 1393 تمام دستگاه های عرضه نوشابه 1 ریالی را جمع کردودر فروشگاه های زنجیره ای نوسابه 3.75ریال وگوشت تازه کیلوئی 45 ریال بودبهتر نیست اطلاعات خود را به روز کنید وانقدر برای اجانب تبلیغات راه نیاندازید .
آخرین اخبار